01
oktober
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

20 jaar Mercedes-Benz in Silicon Valley

In 1995 opende Mercedes-Benz als eerste autofabrikant een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Silicon Valley. Het merk met de ster zag toen al in dat hier behalve voor de IT-branche ook voor de auto-industrie aan de toekomst werd gewerkt. Silicon Valley is een van de meest creatieve plekken ter wereld. Hier heerst niet alleen pioniersgeest maar ook een unieke samenwerkingscultuur. Mercedes-Benz Research & Development North America, Inc. (MBRDNA) werkt bijvoorbeeld aan de connectiviteit tussen bestuurder, auto en buitenwereld en aan de digitalisering van auto en mobiliteit. Inmiddels werken in het onderzoekscentrum in Sunnyvale meer dan 240 mensen.

"Digitalisering is een van de grootste kansen van de auto-industrie", aldus Prof. Dr. Thomas Weber, als lid van de Raad van Bestuur van Daimler verantwoordelijk voor concernonderzoek en Mercedes-Benz Cars Development. "Ons bedrijf in Silicon Valley speelt daarbij een belangrijke rol. Door de bijzondere spirit die in dit innovatiecentrum heerst, zijn we nu al in staat om op de klantwensen van morgen te anticiperen. Wij vinden intelligente oplossingen om ontwikkelingscycli van de web- en consumer electronics-wereld en de auto-industrie te synchroniseren. Op die manier brengen we nieuwe technologieën nog sneller en efficiënter de weg op."

Het hoofdkantoor van MBRDNA in Sunnyvale maakt deel uit van het wereldwijde research & development-netwerk en richt zich op de digitalisering bij personenwagens. Bij de opening 20 jaar geleden werkten in Palo Alto nog 20 medewerkers, nu is het personeelsbestand alleen al in Sunnyvale uitgegroeid tot meer dan 240. Naast design werden in de loop van de tijd ook nieuwe ontwikkelingen voor toekomstige mobiliteit toegevoegd, zoals autonoom rijden, 'advanced user experience design' en 'machine learning'.

Behalve autotechnologieën ontwikkelt het team van Business Innovation nieuwe businessmodellen voor mobiliteit, die geïnspireerd zijn op sociale en culturele trends. Het beste voorbeeld is de shuttleservice 'Boost by Benz' die kinderen na schooltijd naar het sportveld of andere vrijetijdsactiviteiten brengt en op die manier de ouders ontlast.

Interactief en intelligent

De supersnelle ontwikkelingen op het gebied van consumentenelektronica hebben het verwachtingspatroon van de klanten veranderd. Mercedes-Benz klanten willen hun digitale lifestyle ook onderweg niet missen. De experts die werken aan infotainment en gebruikersinteractie ontwikkelen en testen daarom technologieën die een naadloze interactie tussen bestuurder, auto en buitenwereld mogelijk maken. Hoe dat eruitziet, toont het actuele COMAND-multimediasysteem bij de door-to-door navigatie met de Apple Watch. Mercedes-Benz presenteerde al in 2008 het idee van een volledig op internet gebaseerd infotainmentsysteem met myCOMAND. De App Development Group van MBRDNA heeft 30 apps in 28 talen voor 80 landen ontwikkeld die ook tijdens het rijden veilig en comfortabel gebruikt kunnen worden, onder andere bij het zoeken naar een parkeerplek.

Met het oog op de toekomst werken de ontwikkelaars in Sunnyvale onder het motto 'machine learning' en 'predictive engine' ook aan een uiterst hoogwaardige technologie: de Mercedes-Benz van de toekomst wordt een intelligente begeleider die stemmingen, wensen en voorkeuren van bestuurder en passagiers herkent en proactief bedieningsstappen kan voorspellen. Daardoor wordt de bestuurder nog meer ontlast en ervaart hij nog meer comfort.

Intuïtief en uniek

De vooruitgang die wordt geboekt bij connectiviteit, stedelijke mobiliteit en autonoom rijden leidt tot een fundamentele verandering in de relatie tussen bestuurder en auto. Steeds complexer wordende voertuigtechnologieën maken menselijke en intuïtieve bediening noodzakelijk. Daarom werken designers en ontwikkelaars bij Mercedes-Benz nauw samen om emotionele, intuïtieve en esthetische 'user experience designs' te ontwerpen. Een voorbeeld daarvan is de concept car 'Concept IAA' waarvan het interieur een concrete vooruitblik biedt op de Mercedes-Benz businesslimousine van de nabije toekomst.

Een ander voorbeeld is de interface van het autonoom rijdende studiemodel F 015 Luxury in Motion. Diverse displays in het dashboard en in de achter- en zijwanden bieden de passagiers een keur van interactieve mogelijkheden met de auto en de buitenwereld.

Autonoom en digitaal verbonden

De F 015 laat zien hoe 'Intelligent Drive' van Mercedes-Benz er morgen uit zou kunnen zien. De functie van de auto verandert nóg sterker van puur vervoermiddel tot comfortabele ontspanningsruimte. Inmiddels werken verschillende teams in Californië samen met hun Duitse collega's aan de basisprincipes voor autonoom rijden. In Duitsland heeft Mercedes-Benz in augustus 2013 met de Bertha Benz-rit al bewezen dat autonoom rijden in de stad en op de provinciale weg mogelijk is. Met testritten op de openbare weg in Californië verleggen de engineers nu de horizon voor het 'S 500 INTELLIGENT DRIVE'-studiemodel door het aan te passen aan de Amerikaanse verkeersregels.