26
november
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

131 Mercedes-Benz Sprinters Euro 6 voor DHL

  • DHL schaft ter vervanging van een deel van het wagenpark 131 nieuwe Sprinters aan

  • Belangrijkste aanschafredenen zijn het verlagen van de bedrijfskosten en een optimale ergonomie voor de chauffeurs

  • Zorgvuldig oriëntatieproces leidde tot aanschaf van de nieuwe Sprinter

DHL heeft ter vervanging van een deel van het wagenpark 131 Mercedes-Benz Sprinter Euro 6 bestelwagens aangeschaft. De nieuwe Sprinters worden ingezet in het Day Definite-Network rond verschillende DHL-terminals in Nederland. Door de investering in deze efficiënte Mercedes-Benz bestelwagen worden bedrijfskosten verlaagd en efficiency en comfort sterk verbeterd. De Sprinters worden gefaseerd uitgeleverd en zullen eind december allemaal in gebruik zijn. 

Sprinter 310 CDI

DHL kiest voor de Mercedes-Benz Sprinter 310 CDI. De Sprinters hebben zo’n 15 kubieke meter laadruimte voor circa 1150 kg aan zendingen achter een gesloten tussenschot. DHL noemt de investering een grote sprong voorwaarts vanwege de lagere bedrijfskosten en een unieke combinatie van verbeterde efficiency en meer gebruiksgemak. De instap aan de achterzijde van de Sprinter is lager en dus ergonomischer. Verder beschikken de bestelwagens over de standaard 7G-TRONIC zeventraps volautomaat versnellingsbak, airco, radionavigatie met bluetooth, ergonomische stoelen met lendensteun, achteruitrijcamera en verwarmde buitenspiegels. 

Van long list, naar shortlist

DHL geeft aan dat de keuze van merk, type en uitvoering tot stand kwam in nauw overleg met alle betrokkenen. De eisen vanuit de dagelijkse operationele praktijk vormden het startpunt in het keuzeproces. Vervolgens consulteerde DHL bedrijfsartsen die met name veiligheid en gezondheidsaspecten inbrachten. Verder zijn de chauffeurs er zelf bij betrokken. Aansluitend vonden er praktijktesten plaats met alle merken op de shortlist. Volgens DHL is alle expertise en inzichten gemobiliseerd om tot de beste keuze te komen, omdat goed materiaal een belangrijke rol speelt in hun streven de service aan klanten constant te verbeteren. 

De nieuwe Sprinter Euro 6

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter heeft een stap voorwaarts gezet in het bestelwagensegment rond de 3,5 ton totaalgewicht. De vernieuwde vier- en zescilinder dieselmotoren met een bereik van 70 kW (95 pk) tot 140 kW (190 pk) met geoptimaliseerde injectie- en verbrandingstechniek kenmerken zich door een laag brandstofverbruik. Dit wordt mede bereikt door de standaard BlueEFFICIENCY technologie. Deze zorgt ervoor dat de motor en de aggregaten zoals de waterpomp en de stuurpomp alleen dan in werking zijn wanneer de situatie dat verlangt. De standaard unieke 7G-TRONIC zeventraps volautomaat zorgt voor korte schakelmomenten en een optimaal toerental. Daarmee wordt een laag brandstofverbruik gerealiseerd. Het verder verlaagde toerental zorgt tevens voor een zeer laag geluidsniveau in de cabine. Het samenspel van de nieuwe motoren, de geoptimaliseerde aandrijflijn en de BlueEFFICIENCY innovaties zorgt voor een uniek laag verbruik vanaf 6,3 l/100 km. Tevens zijn de lange onderhoudsintervallen tot 60.000 kilometer eigenschappen van de Sprinter waarmee het rendement van het voertuig verder vergroot wordt. De Sprinter is als eerste bestelwagen ter wereld leverbaar met een complete range aan Euro 6-motoren. Hiermee wordt naast een laag brandstofverbruik ook de schoonst mogelijke uitstoot gerealiseerd.