123 jaar Mercedes-Benz Cars op de AutoRAI 2009
Met de drie merken smart, Mercedes-Benz en Maybach toont Mercedes-Benz Cars een uitgebreid programma op de AutoRAI 2009. Zoals bekend kent de tweejaarlijkse autotentoonstelling in Amsterdam dit jaar een gewijzigde opzet, waarbij de diverse auto’s zijn ingedeeld naar segmenten. Uiteraard is Mercedes-Benz Cars in elk segment goed vertegenwoordigd, van de “city & compact” tot aan de “Luxury, sports cars” en alles wat daartussen zit. Daarnaast wordt een aantal auto’s getoond uit de rijke historie van Mercedes-Benz, die teruggaat tot het jaar 1886. Uit dat jaar stamt de Benz Patent Motorwagen, de eerste automobiel ter wereld, die op de AutoRAI te zien is, net als de legendarische 300 SL “Gullwing”, de 220 S “Ponton”, die als voorvader van de nieuwe E-Klasse geldt, en een gepantserde S 500 Guard, de dienstauto van de vroegere Duitse bondskanselier Helmut Kohl. Ook wordt op de AutoRAI het 30-jarig jubileum gevierd van de stoere Mercedes-Benz G-Klasse.
De belangrijkste noviteiten van Mercedes-Benz Cars zijn uiteraard de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse en E-Klasse Coupé, die op de AutoRAI hun Nederlandse première beleven. Ook de smart fortwo electric drive met innovatieve lithium-ion-accu, een auto zonder CO2-uitstoot, was nog niet eerder in ons land te zien. Dat ook in de grootste klasse schoon kan worden gereden, bewijst de nieuwe Mercedes-Benz S 400 HYBRID, die voorzien is van een groen A-label. Natuurlijk ontbreken ook het luxueuze merk Maybach en de supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster niet op de AutoRAI. Een overzicht van de tentoongestelde auto’s van Mercedes-Benz Cars per paviljoen:
De nieuwe E-Klasse Limousine
De nieuwe E-Klasse Limousine is één van de belangrijkste noviteiten op de AutoRAI 2009. Met de nieuwe E-Klasse zet Mercedes-Benz nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid, comfort en milieuzorg in zijn marktsegement. Met innovatieve veiligheidssystemen en krachtige, zuinige en schone motoren scoort de nieuwe E-Klasse op alle fronten goed. De vormgeving is een eigentijdse interpretatie van de succesvolste business-limousine ter wereld, waarvan er sinds de Mercedes-Benz 170 V uit 1947 in totaal meer dan tien miljoen exemplaren gebouwd zijn.
De nieuwe E-Klasse Coupé – zo efficiënt kan fascinatie zijn
De E-Klasse Coupé beleeft op de AutoRAI zijn Nederlandse première. Met een Cw-waarde van 0,24 is de fraai gelijnde tweedeurs coupé de meest aërodynamische productieauto ter wereld. Tot het leveringsprogramma behoren onder andere twee nieuwe viercilindermotoren met directe inspuiting, die weliswaar krachtiger zijn, maar tegelijkertijd tot 17 procent minder verbruiken en zijn voorzien van een groen B-brandstoflabel. De E-Klasse Coupé staat in mei bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers.
C 250 CDI BlueEFFICIENCY – de kracht van zuinig
De C-Klasse Limousine is er in vele variaties met benzine- en dieselmotoren en is zowel voor particulier als zakelijk gebruik populair. Een noviteit op de AutoRAI is de C 250 CDI BlueEFFICIENCY, die wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder bi-turbo-dieselmotor. De nieuwe krachtbron is goed voor uitstekende prestaties: een vermogen van 150 kW /204 pk en een maximum koppel van niet minder dan 500 Nm. Tegelijkertijd ligt het verbruik aangenaam laag: met 5,1 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 138 g/km beschikt de nieuwe C 250 CDI over een B-label.
S 400 HYBRID
De S 400 HYBRID laat zien dat je ook in het topsegment een A-label kunt verwerven. Met een uitstoot van slechts 190 gram CO2 per kilometer en een gecombineerd NEDC-verbruik van slechts 7,9 liter per 100 kilometer is de S 400 HYBRID de de zuinigste luxe personenauto met benzinemotor in dit segment. De 3,5 liter V6-benzinemotor levert een vermogen van 205 kW/279 pk, de elektromotor levert 15 kW/20 pk en een startkoppel van maar liefst 160 Nm. Dat betekent een gecombineerd vermogen van 220 kW/299 pk en een gecombineerd maximum koppel van 385 Nm. Bovendien is de nieuwe S 400 BlueHYBRID als eerste in serie geproduceerde personenauto voorzien van een zeer efficiënte en ruimtebesparende lithium-ion-accu, die speciaal is ontwikkeld voor toepassing in auto’s. Hiermee zet Mercedes-Benz opnieuw een belangrijke stap bij de ontwikkeling van elektrische auto’s, terwijl de S-Klasse wederom de rol van trendsetter op het gebied van nieuwe innovatieve technologie vervult. Levering van de S 400 HYBRID, die als eerste in serie geproduceerde personenauto is voorzien van een ruimtebesparende lithium-ion-accu, begint in juni van dit jaar.
B 170 NGT
NGT staat voor Natural Gas Technology. Daarmee is deze B-Klasse geschikt voor het gebruik van benzine en aardgas. Deze versie heeft naast een benzinetank ook vijf gastanks, met een gezamenlijke inhoud van 16 kg. Dat is voldoende om de actieradius met 300 kilometer te verlengen tot meer dan 1.000 kilometer. De CO2-uitstoot van de B 170 NGT BlueEFFICIENCY bedraagt 135 g/km, 17% minder dan van de uitsluitend door benzine aangedreven B 170. Het gemiddelde benzineverbruik van de B 170 NGT BlueEFFICIENCY bedraagt 7,3 l/100 km en het gasverbruik 4,9 kilogram/100 km. De bestuurder kan via een knop op het stuur kiezen welke brandstof de auto gebruikt. De overgang van benzine naar aardgas en vice versa verloopt zeer soepel.
smart fortwo electic drive (ed)
De nieuwe smart fortwo ed is voorzien van een innovatieve lithium-ion-accu. De accu is aangebracht in de bodemplaat, zodat er in het interieur geen ruimteverlies is. De auto, die vanaf het najaar van 2009 in een kleine serie zal worden geproduceerd, heeft geen CO2-uitstoot. Met een verbruik van slechts 12 kWh per 100 kilometer is de smart fortwo electric drive het zuinigste en schoonste alternatief voor in de stad. De reikwijdte bedraagt 150 kilometer, via een normaal 220-volt-stopcontact kan de accu weer worden opgeladen.
S 320 CDI BlueEFFICIENCY
Al sinds vele tientallen jaren neemt de Mercedes-Benz S-Klasse de onbetwiste koppositie in als het gaat om kwaliteit, comfort, duurzaamheid en technologische innovaties. Op de AutoRAI 2009 toont Mercedes-Benz de S 320 CDI BlueEFFICIENCY. Dankzij gerichte detailverbeteringen en de toepassing van innovatieve techniek konden het verbruik (7,6l/100 km) en de CO2-uitstoot ten opzichte van het toch al zuinige voorgaande model met zo’n tien procent worden verminderd tot 100 g/km. De S 320 CDI BlueEFFICIENCY is onder andere voorzien van stuurbekrachtiging die indien nodig beschikbaar is, een automatische transmissie met ontkoppelinrichting tijdens stilstand en banden met verminderde rolweerstand. Comfort, prestaties en rijplezier blijven niettemin op het huidige hoge S-Klasse-niveau.
G-Klasse – the show goes on
Inmiddels 30 jaar jong is de G-Klasse verreweg de langst dienende modelreeks in het personenautoprogramma van Mercedes-Benz. Sterker nog, sinds 1886 ging nog nooit een Mercedes-Benz-model zo lang mee. Maar de G-Klasse, waarmee onder andere al de rally Parijs-Dakar werd gewonnen én de auto die de basis vormt voor de beroemde pausmobiel, blijft dankzij doordachte aanpassingen volop bij de tijd. Zo is de moderne klassieker ook nu weer verder verbeterd, waarbij de aanpassingen aan de buitenkant bewust beperkt zijn gehouden.
Mercedes-Benz Classics
Benz Patentmotorwagen (1886) – de eerste…
De eerste automobiel. Karl Benz (1844-1929) was een pionier. Strijder voor een idee die hij ondanks alle moeilijkheden als richtinggevend voor de toekomst beschouwde. Een idee dat na vele kopzorgen en moeizame handarbeid werkelijkheid werd in 1886 toen hij na jarenlange pionierswerk de eerste goed functionerende automobiel wist te realiseren met zijn Patent-Motorwagen met een snellopende verbrandingsmotor. Met deze uitvinding werd het tijdperk van het automobilisme ingeluid.
G-Klasse (460/463-serie: 1979 – heden)
Bij zijn introductie in 1979 was de Mercedes-Benz G-Klasse vooral bedoeld voor gebruik in zwaar terrein. Maar al snel groeide het model uit van gebruiksauto naar cultauto. Het design van de auto is tijdloos klassiek. Deze terreinwagen wordt nog steeds voor meer dan zeventig procent met de hand gebouwd. De fabriek in Graz (Oostenrijk) fabriceerde al 200.000 exemplaren. Tot de grootste afnemers mogen de diverse legerkorpsen over de gehele wereld gerekend worden.
Mercedes-Benz 220 ’Ponton’ (180-serie: 1954 – 1960)
De Mercedes-Benz 220 was de opvolger van de 170 V, die in 1947 de basis legde voor de E-Klasse. Sinds 1947 zijn er meer dan tien miljoen exemplaren van deze modelreeks gebouwd. Daarmee is de E-Klasse verreweg de succesvolste business limousine ter wereld. Vanaf de jaren vijftig had de klant al is deze business limousine een ruime keus in het samenstellen van de uitvoering naar zijn persoonlijke voorkeur en smaak.
Mercedes-Benz 300 S Coupé 1952 (188-serie: 1952 – 1958)
Van deze prestigieuze Mercedes-Benz 300 S Coupé zijn vanaf 1952 tot 1958 slechts 314 exemplaren gefabriceerd. Indrukwekkend was toen al de topsnelheid van 176 km per uur. De met de hand gebouwde 300 S kon ook geleverd worden als A-Cabriolet of Roadster. Een noviteit in de autowereld waren de eerste benzine-inspuitmotoren die Mercedes-Benz in haar 300 SL Vleugeldeur en Coupé bouwde. De 300 S Coupé is de voorloper van de huidige CL-Klasse.
Mercedes-Benz S 500 Guard (140-serie: 1991-2000)
De gepantserde ex-dienstwagen van bondskanselier Dr. Helmut Kohl. Mercedes-Benz begon in 1928 als eerste automobielfabrikant met het bepantseren van auto’s ‘af fabriek’. De Mercedes-Benz S 500 Guard van Dr. Helmut Kohl heeft een vijfliter V8-motor met een vermogen van 320 pk. Met deze S-Klasse heeft de bondskanselier in minder dan vijf jaar maar liefst 480.000 km gereden. De S 500 Guard is te bewonderen op de CARROS-stand.
Overzicht 123 jaar Mercedes-Benz Cars op de AutoRAI