14
april
2021
|
09:04
Europe/Amsterdam

100 jaar later – waarom Mercedes-Maybach het toppunt van luxe en innovatie is

download
Maybach_History

‘Het beste van het beste presenteren’; dat was de ambitie van Karl Maybach en zijn vader Wilhelm toen zij een eeuw geleden de Maybach 22/70 HP W 3 presenteerden. Daarmee legde het duo de basis voor Mercedes-Maybach, dat is uitgegroeid tot een van de meest exclusieve automerken ooit.

De filosofie die in 1921 op de autotentoonstelling van Berlijn werd uitgedragen, is altijd de kern van het merk gebleven. In de loop van de tijd hebben koningshuizen, wereldleiders, filmsterren en sportkampioenen in Mercedes-Maybach modellen gereden en is het dubbele M-embleem het toppunt geworden van technische innovatie en verfijnde luxe. Een symbool voor passie en creatieve empowerment. De woorden van Maybach staan vandaag de dag niet alleen voor de ‘beste’ producten, maar ook voor het ‘beste’ in de samenleving.

Het moment dat de W 3 – de eerste productieauto van Maybach Motorenbau GmbH – in september 1921 werd onthuld, markeerde tevens de geboorte van een legende. Van de remmen op alle vier de wielen (de eerste Duitse auto met een dergelijke constructie) en de planetaire versnellingsbak die was gekoppeld aan de zescilindermotor (waardoor alle snelheden met één versnelling konden worden geregeld) tot de schitterende interieuruitrusting van hout en leder; in alle opzichten was het design baanbrekend. De auto – een kunstwerk op wielen – bracht het publiek in vervoering. Wie echter de tand des tijds wil doorstaan, moet zich blijven ontwikkelen.

Daimler nam Maybach Motorenbau GmbH in 1961 over en luidde in 2002 een nieuw tijdperk in met de Maybach 62. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan heeft Mercedes-Maybach twee nieuwe modellen gepresenteerd: de S-Klasse, die dankzij tal van digitale innovaties en technische finesses nu meer dan ooit symbool staat voor automotive luxe, en de GLS, de hoogste norm op het gebied van moderne SUV’s. Bij het design van elk model wordt met elk detail rekening gehouden. En Mercedes-Maybach zit al midden in de voorbereidingen voor de volgende, zeer bijzondere productervaring met zijn eerste volledig elektrische model – waarvan de details de komende maanden worden onthuld.

“Mercedes-Maybach is het summum van automotive excellence bij Mercedes-Benz”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes Benz AG, verantwoordelijk voor Sales en Marketing. “Terwijl we honderd jaar unieke geschiedenis en zeer bijzondere luxe ervaringen vieren bij Maybach, zetten we ons al volledig in om het merk vooruit te helpen – met de hoogste normen op het gebied van stijl, comfort en vakmanschap. Maybach-klanten zijn op zoek naar iets speciaals en ons streven is om die verwachtingen te overtreffen. Door onze exclusieve klantenservice te combineren met de perfectie en ultramoderne technologie van Mercedes-Benz en de exclusiviteit van Maybach, bieden wij onze klanten een unieke, verfijnde luxe-ervaring.”

Luxe is echter niet altijd alleen maar materieel. Creativiteit heeft altijd deel uitgemaakt van het DNA van Mercedes-Maybach, en daarom is het merk altijd betrokken bij actuele culturele discussies, die uiteindelijk de creativiteit weer bevorderen. Ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van de eerste Maybach staan er in 2021 diverse activiteiten op stapel om deze gedachte tot leven te brengen.

Mercedes-Maybach is een belangrijke succesfactor in de strategische heroriëntatie van Mercedes-Benz om zijn succes in het high-end voertuigsegment uit te breiden, evenals op het gebied van elektrificatie en digitalisering.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.