15
november
2023
|
13:08
Europe/Amsterdam

10 jaar en 10 miljoen Mercedes-Benz modellen met voetgangersherkenning

Samenvatting

·       10 miljoen Mercedes-Benz personenwagens uitgerust met remassistent inclusief voetgangersherkenning

·       Actieve remassistent kan helpen het botsingsgevaar met voertuigen, voetgangers en fietsers te minimaliseren of de gevolgen ervan te beperken

·       Het innovatieve rijassistentiesysteem is standaard bij Mercedes-Benz personenwagens

Met meer dan veertig actieve rijassistentiesystemen levert Mercedes-Benz momenteel een doorslaggevende bijdrage aan het verhogen van de veiligheid van alle weggebruikers. Met name de actieve remassistent met voetgangersherkenning draagt al jarenlang bij aan het terugdringen van ongevallen waarbij voetgangers en fietsers betrokken zijn. Dit geldt voor normale rijsnelheden die binnen en buiten de bebouwde kom gelden.

Het systeem kan bij een dreigende botsing met voorliggers, kruisende of tegemoetkomende voertuigen een zicht- en hoorbare waarschuwing geven. Als de bestuurder niet hard genoeg remt, kan het systeem ondersteuning bieden door de remkracht afhankelijk van de situatie te vergroten. Als de bestuurder helemaal niet reageert, initieert de actieve remassistent een noodstop. In de huidige generatie modellen maakt de actieve remassistent gebruik van camera- en/of radargestuurde sensortechnologie om voetgangers en fietsers in de rijrichting vóór het voertuig te herkennen. Als er een botsing met een dergelijke kwetsbare weggebruiker dreigt, wordt de benodigde remkracht berekend om een mogelijke botsing te voorkomen of de ernst ervan te verminderen.

Mercedes-Benz heeft nu een nieuwe mijlpaal bereikt op het gebied van actieve veiligheid: meer dan 10 miljoen van alle Mercedes-Benz personenwagens die sinds 2012 wereldwijd zijn verkocht, zijn uitgerust met het noodremsysteem voor voetgangers. Voetgangers behoren tot de groep onbeschermde weggebruikers, omdat ze niet worden beschermd door airbags, veiligheidsgordels of beschermende kleding. Het extra risico dat ze lopen komt ook terug in de ongevallenstatistieken: volgens een analyse van de Europese Commissie was in 2020 bijna een vijfde van alle verkeersdoden in de EU een voetganger[1]. In de VS was hun aandeel in het totale aantal verkeersdoden in 2021 volgens de National Highway Traffic Safety Administration 17 procent.[2] Ondertussen concludeerde een onderzoek van het American Insurance Institute for Highway Safety uit 2022 dat voertuigen uitgerust met een noodremsysteem voor voetgangers 27 procent minder vaak betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan voertuigen zonder dergelijke technologie.[3]

Waarschuwing en ondersteuning bij acuut botsingsgevaar

Mercedes-Benz introduceerde de eerste remassistent (Brake Assist System BAS) in 1996. In 2005 werd deze remassistent geüpgraded naar een anticiperend systeem met behulp van radartechnologie. Slechts een jaar later combineerden de experts het doorontwikkelde afstandsregelsysteem DISTRONIC PLUS en de remassistent BAS PLUS tot de PRE-SAFE®-rem met autonoom gedeeltelijk remmen. De belangrijke functie voetgangersherkenning werd in 2013 toegevoegd, en debuteerde in de E-Klasse (W212). In 2016 werd het noodremsysteem voor voetgangers met de introductie van de nieuwe E-Klasse (W213) voor het eerst standaard geleverd. Sinds 2021 is de actieve remassistent standaard bij alle nieuwe Mercedes-Benz personenwagens. Dat betekent dat de hoge interne veiligheidseisen verder gaan dan de wettelijke vereisten: een noodremsysteem voor het rijden op lage snelheden in de stad is pas sinds juli 2022 verplicht voor alle nieuwe goedgekeurde personenwagens in de EU. Met ingang van 2024 zijn ze ook verplicht voor elk nieuw geregistreerd voertuig.

Toekomstige rijassistentiesystemen zullen nog krachtiger worden dankzij alsmaar geavanceerdere sensoren en kunstmatige intelligentie (AI). Het is nu al duidelijk dat actieve assistentiesystemen een belangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van met name voetgangers en fietsers – de groep kwetsbare weggebruikers.

Innovatie door analyse van echte verkeersongevallen – de real-life veiligheidsfilosofie

‘Real-Life Safety’ is de veiligheidsfilosofie van Mercedes-Benz. De onderneming voert al meer dan vijftig jaar systematisch ongevallenonderzoek uit, met als doel voertuigen te bouwen die niet alleen overtuigen in gedefinieerde crashtestscenario's, maar ook bij echte verkeersongevallen. Naast het beschermen van de voertuiginzittenden ligt de focus ook op de veiligheid van alle weggebruikers buiten het voertuig. Het doel is duidelijk: Vision Zero. Dit betekent dat er in 2050 geen ongevallen meer mogen gebeuren waarbij een Mercedes-Benz betrokken is.


 


[1] Europese Commissie (2021) Facts and Figures Pedestrians. European Road Safety Observatory. Brussel, Europese Commissie, Directoraat-Generaal voor Mobiliteit en Transport.
[2] National Center for Statistics and Analysis (juni 2023) Traffic Safety Facts (Report No. DOT HS 813 458). National Highway Traffic Safety Administration.
[3] Insurance Institute for Highway Safety Effects of automatic emergency braking systems on pedestrian crash risk (mei 2022). Cicchino, Jessica B. Accident Analysis & Prevention (AAP).
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.