11
maart
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

 Afzet stijgt in 2004 met 24% ten opzichte van 2003 naar 137.400 voertuigen

  • Afzet stijgt in 2004 met 24% ten opzichte van 2003 naar 137.400 voertuigen

  • Dr. Klaus Maier, Directeur Divisie Bedrijfswagens Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz): BlueTec is de meest economische uitlaatgastechnologie voor onze klanten

  • Met de nieuwe Atego en Axor ook in 2005 op weg naar succes

De Divisie Bedrijfswagens Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz) van DaimlerChrysler AG heeft in 2004 met wereldwijd ca. 137.400 eenheden van het merk Mercedes-Benz een groei van 24% (2003: 110.500) gerealiseerd. Een dragende pijler van dit succes was opnieuw de tweede generatie van de modelreeks van zware bedrijfswagens Actros, die in het tweede jaar na de marktintroductie een recordafzet behaalde. In de kernmarkten West-Europa en Latijns-Amerika steeg de afzet van Mercedes-Benz bedrijfswagens met 11% resp. 31% ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet van de divisie bedroeg in 2004 11,5 miljard euro.

Dr. Klaus Maier, directeur van de divisie Bedrijfswagens Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz): "De huidige afzetcijfers bewijzen het grote succes van de bedrijfswagens van Mercedes-Benz. Alleen al van ons vlaggenschip Actros, de 'Truck of the Year' 2004, hebben wij in het afgelopen jaar meer dan 54.000 eenheden afgezet. En met de nieuwe modelreeksen Atego en Axor hebben wij een goede order intake bereikt. Deze groei zal ons ook in 2005 op succeskoers houden."

In West-Europa won de totaalmarkt in het afgelopen jaar aan terrein, het marktvolume voor middelzware en zware bedrijfswagens boven 6 ton maximaal toelaatbaar totaalgewicht bedroeg meer dan 302.000 eenheden (+8,6% t.o.v. 2003). Daar steeg de afzet van Mercedes-Benz bedrijfswagens meer dan proportioneel met 11% naar 66.000 eenheden. Daarmee verbeterde de divisie haar marktaandeel in deze regio met 0,6% naar 21,7%. In Latijns-Amerika werden met 31.000 eenheden 31% meer Mercedes-Benz bedrijfswagens verkocht dan in het voorgaande jaar. In Turkije bedroeg de afzet 8.700 eenheden, hetgeen zelfs een verdubbeling ten opzichte van 2003 betekent. Hierdoor kon het bedrijfswagenmerk Mercedes-Benz in 2004 het marktleiderschap bij bedrijfswagens boven 6 ton maximaal toelaatbaar totaalgewicht in de markten West-Europa en Turkije verstevigen en in Latijns-Amerika met een groeiende afzet de sterke marktpositie handhaven. Bovendien hebben in het bijzonder Oost-Europa met 8.200 eenheden en Azië met 17.600 eenheden in de afgelopen jaren, als exportmarkten voor Mercedes-Benz bedrijfswagens van West-Europese fabricage, sterk aan betekenis gewonnen en zich als belangrijke opbrengstbron gevestigd.De productie van alle Mercedes-Benz bedrijfswagenfabrieken samen (Wörth, Sao Bernardo do Campo/Brazilië, Aksaray/Turkije) lag opnieuw boven het niveau van het voorgaande jaar. In de fabriek in Wörth in Rheinland-Pfalz werden in 2004 ca. 100.700 (2003: 82.500) bedrijfswagens van de modelreeksen Actros, Axor, Atego en Econic alsmede Unimog geproduceerd. In de fabriek in Wörth kwamen er vanwege de zeer goede orderpositie in het afgelopen jaar ca. 700 nieuwe arbeidsplaatsen bij.

Teneinde de bedrijfswagenontwikkeling in de toekomst nog nauwer aan de productie te koppelen, plant DaimlerChrysler een nieuw ontwikkelings- en testcentrum voor bedrijfswagens op de locatie Wörth. Het is de bedoeling dat daar meerdere testbanen, alsmede werkplaats- en kantoorgebouwen komen.

Wat 2005 betreft heeft Klaus Maier voor de divisie de nadruk op twee aspecten gelegd: de nieuwe BlueTec-dieseltechnologie en de op de Bedrijfswagen-IAA in Hannover gepresenteerde tweede generatie van de bedrijfswagens Axor en Atego. Van de uitlaatgastechnologie van de toekomst verwacht de divisie dit jaar een verdere stap te kunnen maken. Maier: "Met de BlueTec-technologie kan zowel aan de EURO 4 als aan de EURO 5 norm worden voldaan. De eerste trucks van de modelserie Actros met BlueTec-technologie zijn reeds uitgeleverd aan de klanten. En in de komende maanden zal Mercedes-Benz het aanbod aan bedrijfswagens voor internationaal transport van de modelreeksen Actros en Axor met BlueTec stap voor stap uitbreiden. BlueTec is de meest economische uitlaatgastechnologie voor onze klanten."

Met de in het najaar van 2004 gepresenteerde tweede generatie van de middelzware bedrijfswagen Atego en de zware bedrijfswagen Axor haakt de divisie in op het succes van de Actros. Klaus Maier: "Met de introductie van de nieuwe Atego en de nieuwe Axor nemen wij voor het eerst in Latijns-Amerika een Europees voertuigconcept over." Zo zullen beide voertuigreeksen in de toekomst behalve in de fabriek in Wörth ook in Aksaray (Turkije) en in Sao Bernardo do Campo (Brazilië) van de band rollen en wereldwijd geleverd worden.