03
maart
2017
|
16:33
Europe/Amsterdam

Daimler investeert in ChargePoint

Daimler AG is de grootste investeerder geworden in ChargePoint Inc., een Amerikaanse provider van oplaadoplossingen. Zodoende zal het concern een zetel krijgen in de raad van bestuur van het bedrijf. ChargePoint is wereldwijd leider op het gebied van laadoplossingen voor elektrische mobiliteit en is marktleider in Noord-Amerika.

Door de toenemende elektrificering van aandrijflijnen is de verwachting dat ChargePoint groei zal realiseren met zijn productreeks. Uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten naar Europa staat reeds op de planning. Door zijn strategische belang in ChargePoint zet Daimler opnieuw een belangrijke stap voorwaarts in het kader van zijn bedrijfsstrategie ‘CASE’ – met name met betrekking tot het nieuwe productmerk EQ, waaronder het concern zijn knowhow met betrekking tot intelligente elektromobiliteitstoepassingen in toekomstige modellen van Mercedes-Benz gaat bundelen. Dit samenwerkingsverband vormt de basis van een omvangrijk, klantgericht aanbod.

Daimler AG investeert fors in elektrische mobiliteit. In het kader hiervan worden investeringen gedaan die verder gaan dan alleen de ontwikkeling van auto’s. Als onderdeel van een elektromobiliteitsoffensief van Mercedes-Benz Cars investeert het bedrijf in de komende jaren circa 10 miljard euro in de uitbreiding van het modellengamma dat onder het EQ-label op de markt wordt gebracht.

Een ander belangrijk thema is de uitbreiding van het elektromobiliteitsecosysteem met producten, services en innovaties. Het aanbod loopt uiteen van slimme oplaadservices voor thuis tot gepersonaliseerde services en energieopslagunits voor thuis, die bijvoorbeeld zijn gekoppeld aan zonnepanelen op het dak. Of de klant nu thuis, op zijn werk of onderweg is: een netwerk van slimme oplaadoplossingen is van cruciaal belang, omdat de bereidwilligheid van klanten met betrekking tot elektromobiliteit nauw samenhangt met de beschikbaarheid van een goede oplaadinfrastructuur.

Axel Harries, hoofd CASE bij Daimler AG en zodoende tevens hoofd van de denktank, zal ook een zetel gaan krijgen in de raad van bestuur van ChargePoint. Naar zijn mening is de samenwerking met ChargePoint een belangrijke bouwsteen: “We streven naar de systematische uitbreiding van ons CASE-ecosysteem dat is gebaseerd op ons nieuwe productmerk EQ, maar daarnaast blijven we ook openstaan voor samenwerkingsverbanden met vooraanstaande bedrijven. ChargePoint heeft veel kennis in huis met betrekking tot mobiele oplaadoplossingen en beschikt over veel knowhow met betrekking tot zowel hardware als software. Samen zijn we in staat om het productaanbod van intelligente oplaadoplossingen flink uit te breiden, waardoor we de klant een alomvattend premiumaanbod kunnen bieden op het gebied van elektromobiliteit.”

ChargePoint biedt zijn klanten toegang tot meer dan 33.000 oplaadpunten op meer dan 7.000 locaties in Noord-Amerika. ChargePoint is de grootste provider op het gebied van oplaadoplossingen voor elektroauto’s en het bedrijf is marktleider in Noord-Amerika. Met de toenemende elektrificering van de aandrijflijn neemt de vraag naar de innovatieve oplaadoplossingen gestaag toe, waardoor het groeipotentieel groot is. De internationale uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten naar met name Europa is nu de volgende stap. “De auto-industrie bevindt zich op een keerpunt, er komen meer auto’s met zeer geavanceerde elektrische aandrijflijnen dan ooit tevoren”, aldus Pasquale Romano, CEO van ChargePoint. “De aanzienlijke investering die is gedaan door onze hoofdinvesteerder Daimler en andere partijen maken niet alleen duidelijk dat we gezamenlijk werken aan de wereldwijde ontwikkeling van e-mobility, het legt ook de basis voor het meest uitgebreide oplaadnetwerk ooit in Europa.”

Zowel de ontwikkeling als de productie van innovatieve infrastructuuroplossingen voor elektroauto’s zijn kerncompetenties van het bedrijf – van conventioneel AC-laden tot razendsnel opladen via DC met maximaal 400 kW. ChargePoint biedt oplossingen voor elke niche van het ecosysteem voor elektroauto’s, waaronder bedrijven, winkeliers, openbare instellingen, fleetowners en particulieren. In Europa maakt het bedrijf gebruik van het gestandaardiseerde Combined Charging System (CCS), dat een maximale compatibiliteit biedt voor de toekomstige elektroauto’s van alle merken. Alle producten van ChargePoint zijn verbonden door middel van software en kunnen door verschillende gebruikers op verschillende locaties worden gebruikt. Naast oplaadstations biedt de specialist zijn klanten ook gepersonaliseerde cloud-gebaseerde oplossingen. Dat omvat niet alleen gebruikersspecifieke energiebeheersystemen en bewezen betaalservices, maar ook mobiele apps die beschikken over innovatieve functies die tot nu toe niet beschikbaar waren op de Europese markt. Door op afstand te monitoren en door middel van een helpdesk zorgt ChargePoint voor een maximale beschikbaarheid van de oplaadstations. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. Dat is met name voor beheerders van wagenparken met personenauto’s, bedrijfswagens en bussen een bijzonder belangrijk aspect.

Daimler en ChargePoint streven systematisch hetzelfde doel na: elektromobiliteit een boost geven door een doelgerichte uitbreiding van de infrastructuur en services. De samenwerking tussen beide bedrijven vormt een perfecte aanvulling op de succesvolle samenwerkingsverbanden en joint ventures die Daimler AG reeds is aangegaan bij het uitbreiden van het ecosysteem voor elektromobiliteit. De samenwerking tussen beide bedrijven zal binnenkort van start gaan.

Boilerplate

Daimler at a Glance

Daimler AG is one of the world’s most successful automotive companies. With its divisions Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services, the Daimler Groupis one of the biggest producers of premium cars and the world’s biggest manufacturer of commercial vehicles with a global reach. Daimler Financial Services provides financing, leasing, fleet management, insurance, financial investments, credit cards, and innovative mobility services.

The company’s founders, Gottlieb Daimler and Carl Benz, made history with the invention of the automobile in the year 1886. As a pioneer of automotive engineering, Daimler continues to shape the future of mobility today:The Group’s focus is on innovative and green technologies as well as on safe and superior automobiles that appeal and fascinate. Daimler consequently invests in the development of alternative drive trains with the long-term goal of emission-free driving: from hybrid vehicles to electric vehicles powered by battery or fuel cell. Furthermore, the company follows a consistent path towards accident-free driving and intelligent connectivity all the way to autonomous driving. This is just one example of how Daimler willingly accepts the challenge of meeting its responsibility towards society and the environment.Daimler sells its vehicles and services in nearly all the countries of the world and has production facilities in Europe, North and South America, Asia, and Africa. Its current brand portfolio includes, in addition to the world’s most valuable premium automotive brand, Mercedes-Benz, as well as Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach and Mercedes me, the brands smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra and Thomas Built Buses, and Daimler Financial Services’ brands: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services, Daimler Truck Financial, moovel, car2go and mytaxi. The company is listed on the stock exchanges of Frankfurt and Stuttgart (stock exchange symbol DAI). In 2016, the Group sold around 3 million vehicles and employed a workforce of 282,488 people; revenue totalled €153.3 billion and EBIT amounted to €12.9 billion.

About CASE

CASE – these letters will shape the future of Mercedes-Benz Cars. They stand for the strategic pillars of connectivity (Connected), autonomous driving (Autonomous), flexible use (Shared & Services) and electric drive systems (Electric), which will be intelligently combined with one another by the company. Mercedes-Benz Cars already plays a leading role in all four areas. For example, all activities in the area of connectivity are focused on the digital brand Mercedes me, which gives customers access to an extensive and personalised range of services by app, website or straight from their car. On the way to autonomous driving, Mercedes-Benz has for years been a key driver of development and has repeatedly set the benchmark. To this end, the Mercedes engineers use what is known as sensor fusion. The data from different sensors, such as cameras, ultrasound and radar, are intelligently combined and analysed. When it comes to the matter of sharing, too, the inventor of the car is a pioneer with car2go. With some two million users the company is the world's biggest supplier when it comes to free-floating car-sharing. Mercedes-Benz is pursuing a holistic approach regarding the electrification of the drive train. Apart from the EQ brand with a family of vehicles, Mercedes-Benz is also developing a holistic ecosystem, which, alongside the vehicle itself, also comprises a comprehensive range of electric mobility-related offerings. This extends from intelligent services to energy storage units for private and commercial customers as well as charging technologies, such as inductive charging, to sustainable recycling. The activities are bundled into a new organisation in order to drive forward the equal development of all four pillars.

About ChargePoint

ChargePoint is the largest and most open electric vehicle (EV) charging network in the world, with more than 33,000 independently owned charging spots and more than 7,000 sites that are easy for EV drivers to find and use at home, at work, around town and on the road. Leading EV hardware makers and other partners rely on the ChargePoint network to make charging station details available in mobile apps, online and in navigation systems for popular EVs. ChargePoint drivers have completed more than 21 million charging sessions, saving upwards of 21 million gallons of gasoline and driving more than 525 million gas-free miles.