29
september
2020
|
15:25
Europe/Amsterdam

Wereldpremières GenH2 en eActros LongHaul brengen toekomst van transport dichtbij

  • Gepresenteerde Mercedes-Benz GenH2 concepttruck met brandstofcelaandrijving over twee jaar aan de eerste praktijktests toe
  • eActros LongHaul als opvolger van de eActros is geschikt voor het langeafstandsvervoer en naar verwachting in 2024 klaar voor serieproductie
  • ePowertrain is de basisachitectuur om wereldwijd CO2-neutrale trucks aan te bieden

Afgelopen week stond Daimler Trucks behoorlijk in de spotlights met twee Mercedes-Benz concepttrucks die binnen afzienbare tijd aan de eerste praktijktests worden onderworpen. In Berlijn werden de GenH2, met een op waterstoftechniek gebaseerde aandrijving, en de volledig elektrisch aangedreven eActros LongHaul voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

Mercedes-Benz GenH2

De bijeenkomst in Berlijn afgelopen week was gericht op de brandstofceltechnologie, beter bekend als waterstof, voor het langeafstandstransport. De Mercedes-Benz GenH2 beleefde zijn wereldpremière als conceptvoertuig maar Daimler Trucks sprak meteen de ambitie uit om in 2023 te beginnen met klantentests en de serieproductie te starten in de tweede helft van het decennium. De in serie geproduceerde versie van de GenH2 moet een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben.

Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof (LH2) in plaats van de gasvariant. LH2 heeft een hogere energiedichtheid waardoor de prestaties van de truck gelijk zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck. Deze heavy-duty brandstofceltruck haalt een actieradius van 1.000 kilometer en is daarmee geschikt voor het langeafstandstransport. De GenH2 heeft twee roestvrijstalen waterstoftanks met een hoge opslagcapaciteit van elk 40 kilogram. Het brandstofcelsysteem moet 2x 150 kW gaan leveren. Daarnaast beschikt de truck over een batterij die tijdelijk 400 kW extra levert. De opslagcapaciteit van de batterij is met 70 kWh relatief laag. Deze is dan ook niet bedoeld om aan de standaard energiebehoefte te voldoen, maar om incidenteel stroomondersteuning te bieden aan de brandstofcel, bijvoorbeeld bij piekbelastingen tijdens het accelereren of tijdens het bergop rijden. De relatief lichte accu maakt tegelijkertijd een hoger laadvermogen mogelijk. In de serieproductievariant zal de accu worden opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. In de testversie zijn twee elektromotoren ontworpen voor 2x 230 kW continu vermogen en 2x 330 kW maximaal vermogen. Het koppel is respectievelijk 2x 1577 Nm en 2x 2071 Nm.

eActros LongHaul

De Mercedes-Benz eActros LongHaul is een batterijaangedreven 4x2 trekker die net als de GenH2 geschikt is voor het transport op langere afstanden. Mercedes-Benz biedt met deze volledig elektrische truck een alternatief voor de conventionele dieseltruck. Met een actieradius van 500 kilometer is de eActros LongHaul bedoeld voor energiezuinig transport voor langere afstanden die goed te plannen zijn. In de praktijk blijkt de inzet in het langeafstandsvervoer van transportbedrijven in veel gevallen niet meer dan ongeveer 500 kilometer te bedragen, een afstand die de eActros LongHaul in één keer kan afleggen. Bovendien hebben vrachtwagenchauffeurs zich aan wettelijke eisen te houden met betrekking tot de rijtijden. In de EU moeten vrachtwagenchauffeurs na 4,5 uur rijden minimaal 45 minuten pauze nemen. In die tijd kan de batterij dankzij de nieuwste oplaadtechnologie voor een heel groot deel worden aangevuld. Ook meent Daimler Trucks dat er meer kansen zijn om de actieradius te vergroten door bijvoorbeeld tijdens het laden of lossen de eActros LongHaul aan de laadpaal te leggen. Naar verwachting zal de eActros LongHaul in 2024 klaar zijn voor serieproductie.

De Mercedes-Benz eActros voor distributietransport gaat volgend jaar in serieproductie. Op dit moment worden de laatste klantentests verreden. Deze zomer had Simon Loos de primeur om als eerste Nederlandse transporteur de eActros in de eigen distributiepraktijk te mogen testen. De actieradius van de in serie geproduceerde eActros op één acculading zal aanzienlijk groter zijn dan de 200 kilometer van het prototype.

ePowertrain

Daimler Trucks zet voor de toekomst in op CO2-neutraal transport. Om op termijn de brandstofcel en elektrische trucks wereldwijd aan te bieden, is het platform ePowertrain opgericht. Beide technologiën hebben volgens Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Trucks AG, veel potentie om binnen afzienbare tijd door de markt geadapteerd te worden, mits deze passen bij de eisen en inzet. Martin Daum: “Onze klanten nemen rationele aankoopbeslissingen en willen geen concessies doen aan het dagelijkse gebruik, tonnage en actieradius van de trucks. Volledig elektrische aandrijving zal eerder worden gebruikt bij lagere vrachtgewichten en kortere afstanden. Brandstofceltechniek zal op zijn beurt de voorkeur hebben bij zwaardere ladingen en langere afstanden.” De ontwikkeling naar serieproductie is intensief en kostbaar. Eerder dit jaar ging Daimler Trucks een joint venture aan met Volvo Trucks om de krachten te bundelen en ontwikkelingskosten waar mogelijk te delen zodat de marktintroductie van deze CO2-neutrale alternatieven kan worden versneld. Toch doet Daimler Trucks ook een beroep op de beleidsmakers en andere spelers in de samenleving om te zorgen voor de juiste randvoorwaarden en infrastructuur voor het opladen van groene stroom en infrastructuur voor de productie, opslag en transport van vloeibare waterstof te zorgen. De Duitse minister van Transport, Andreas Scheuer, ziet de kansen van CO2-neutrale vrachtwagens: “Waterstof heeft een enorm potentieel voor de bescherming van ons milieu en een sterke economie. We zullen de ontwikkeling van klimaatvriendelijke aandrijflijnen en innovaties daarom krachtig blijven ondersteunen.”