12
oktober
2021
|
09:00
Europe/Amsterdam

Serieproductie batterij-elektrische eActros in Mercedes-Benz fabriek in Wörth gestart

  • De eerste in serie geproduceerde eActros is op 7 oktober van de band gerold in het Future Truck Center van de Mercedes-Benz fabriek in Wörth.
  • Karin Rådström: “Met de eActros gaat in Wörth onze eerste batterij-elektrische truck in serieproductie. Dit voertuig heeft een heel speciale betekenis voor de fabriek in Wörth en zijn toekomstige richting: we beginnen vandaag aan de toekomst van de Mercedes-Benz truckproductie en willen de serieproductie van onze elektrische trucks hier in de toekomst aanzienlijk uitbreiden.”
  • Voor het transport van de toekomst speelt de locatie een centrale rol in de onderneming als het gaat om de productie van lokaal CO2-neutrale trucks.
  • De volledig elektrische truckmodellen worden in de montagehal flexibel geassembleerd naast trucks met conventionele aandrijving en vervolgens geëlektrificeerd in het Future Truck Center.
  • Sinds het najaar van 2018 testen klanten de eActros in de praktijk – sinds 1 oktober 2021 kan de serietruck worden besteld.

Eind juni vond de wereldpremière van de Mercedes-Benz eActros plaats en op 7 oktober rolde de eerste serietruck van de lopende band in het nieuwe Future Truck Center in de fabriek in Wörth. De officiële opening van de productielijn en de start van de productie in de grootste assemblagefabriek van Mercedes-Benz Trucks werd uitgevoerd door Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken van de deelstaat Rijnland-Palts, en Karin Rådström, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks, samen met Sven Gräble, Hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations, Dr. Andreas Bachhofer, Hoofd Locatie & Productie Wörth en Thomas Zwick, voorzitter van de ondernemingsraad van de fabriek in Wörth.

Het hart van de eActros-serieproductie is het Future Truck Center, de productiehal in gebouw 75 die met de start van de serieproductie officieel in gebruik werd genomen. In de toekomst zal hier ook de elektrificatie van andere CO2-neutrale trucks van Mercedes-Benz plaatsvinden. De serieproductie van de eEconic, speciaal ontworpen voor gebruik door gemeentediensten, staat gepland voor de tweede helft van 2022. Het is de bedoeling dat de batterij-elektrische eActros LongHaul voor langeafstandstransport in 2024 klaar is voor serieproductie.

“De start van de serieproductie van de eActros is het onweerlegbare bewijs dat we emissievrij transport serieus nemen”, aldus Karin Rådström, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks. “De eActros, onze eerste batterij-aangedreven in serie geproduceerde truck, en de bijbehorende services zijn voor ons en onze klanten een grote stap richting CO2-neutraal goederenvervoer over de weg. En het voertuig heeft ook een heel speciale betekenis voor de fabriek in Wörth en zijn toekomstige richting: we beginnen vandaag aan de toekomst van de Mercedes-Benz truckproductie en willen de serieproductie van onze elektrische trucks hier in de toekomst aanzienlijk uitbreiden.”

Future Truck Center voor de elektrificatie van trucks met alternatieve aandrijvingen in Wörth

“De technologische transformatie in onze branche naar lokaal CO2-neutrale trucks betekent ook een enorme verandering voor onze fabrieken en productie. De start van de serieproductie van de eActros is voor ons geen alledaagse start, maar een echte nieuwe start”, aldus Sven Gräble, Hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations. “Ons zogeheten fullflex-concept maakt het mogelijk om de e-trucks in de bestaande productie te integreren. Op deze manier kan de fabriek zich efficiënt en nog sneller aanpassen aan de marktvraag en betrouwbaar voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van Mercedes-Benz.”

Voordat de eActros voor elektrificatie in het Future Truck Center arriveert, wordt hij flexibel geproduceerd op de bestaande montagelijn naast trucks met conventionele aandrijving. In principe moet de carrosserie van verschillende voertuigtypen zoveel mogelijk worden geïntegreerd en moet de basisstructuur van het voertuig op één montagelijn worden gebouwd – ongeacht of er een conventionele verbrandingsmotor of een elektrische aandrijflijn is geïnstalleerd.

De eActros gaat vervolgens naar het Future Truck Center, waar de truck wordt geëlektrificeerd. Daar zijn de afgelopen maanden intensieve voorbereidingen getroffen voor de nieuwe productieprocessen, waaronder de bouw van een nieuwe assemblagelijn. De eActros wordt hier stap voor stap verder ontwikkeld. Naast de HV-accu’s worden in verschillende productiestappen ook andere HV-componenten ingebouwd, waaronder de laadunit. Deze vormt de interface tussen de truck of accu en het laadstation. In het Future Truck Center wordt, nadat alle componenten zijn geïnstalleerd, ook het hele systeem in gebruik genomen. De truck is dan rijklaar. Voor de finish en aflevering wordt het voertuig weer geïntegreerd in het reguliere productieproces.

De nieuwe productieprocessen leiden ook tot nieuwe eisen aan de kwalificatie en verdere ontwikkeling van het personeel. Sinds 2018 hebben meer dan 2.500 medewerkers in het on-site trainingscentrum in Wörth nieuwe kwalificaties verworven in het omgaan met HV-voertuigen en HV-componenten. Hiermee beschikken zij over onmisbare vaardigheden voor de montage van e-trucks.

Fabriek Wörth: centrum voor lokaal CO2-neutrale trucks in het productienetwerk van Mercedes-Benz trucks

De eActros is het begin, meer modellen zullen volgen: medio juli 2021 zijn de fabrieksdirectie en de ondernemingsraad overeengekomen dat de duurzame serieproductie van batterij-elektrische en waterstof-brandstofceltrucks in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth ook de verdere ontwikkeling en kwalificatie van de medewerkers en de verdere uitbouw van de digitalisering omvat. Daimler Truck geeft daarmee een duidelijk signaal dat de locatie in Wörth op de lange termijn een belangrijke rol speelt wat de transformatie naar CO2-neutraal transport betreft. Met de beslissing om in Wörth emissievrije trucks te bouwen, verzekert de onderneming de capaciteitsbenutting op de lange termijn en stabiele werkgelegenheid op de locatie.

Dr. Andreas Bachhofer, Hoofd Locatie & Productie Wörth: “Onze zeer flexibele productie waarborgt een efficiënte fabricage van zowel conventionele als lokaal CO2-neutrale trucks in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth in de komende jaren en daarmee het concurrentievermogen van de hele locatie. Wörth wordt de spil voor het transport van de toekomst in het productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks. We bundelen onze technologische knowhow met een volledig flexibele en efficiënte productie en dat alles in een CO2-neutrale, gedigitaliseerde fabriek met passende logistiek en infrastructuur.”

Groene fabriek: ook productie wordt CO2-neutraal

Naast de producten moet de gehele vestiging in Wörth, inclusief de productie, vanaf 2022 CO2-neutraal worden, net als alle andere fabrieken van Daimler Truck in Europa. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt door Daimlers unieke concept voor groene stroom: de CO2-vrije inkoop van stroom uit hernieuwbare energiebronnen vormt de basis voor CO2-neutrale productie. Vanaf 2022 krijgt Wörth elektriciteit uit wind- en zonneparken en waterkrachtcentrales. Op weg om een ​​groene fabriek te worden, moet de fabriek in Wörth op de lange termijn ook CO2-vrij functioneren door de komende jaren geleidelijk een volledig hernieuwbaar energiesysteem op te bouwen.

En ook de constante verbetering van de energie-efficiëntie in de fabriek speelt een belangrijke rol. Een voorbeeld: in de toekomst zal een centraal absorptiekoelsysteem honderden decentrale airconditioningunits op de locatie vervangen, waarbij reeds aanwezige warmte wordt gebruikt om stroom te leveren voor de airconditioning. Bestaande gebouwen en hun infrastructuur worden ook volledig gerenoveerd qua energie-efficiëntie en nieuwe, meer klimaatvriendelijke technologieën worden gebruikt bij de productie, zoals het zogeheten ‘Eco Paint’-proces in de lakstraat.

Mercedes-Benz eActros – van conceptvoertuig tot serievoertuig

Nadat Mercedes-Benz Trucks al op de IAA 2016 in Hannover het conceptvoertuig van een (zware) distributietruck voor stedelijke gebieden had gepresenteerd, gingen vanaf 2018 tien prototypen van de eActros voor praktijktests naar klanten in Duitsland en andere Europese landen, waaronder Nederland. Het doel van de ‘eActros innovatievloot’ was om de opgedane kennis uit de innovatievloot en de feedback van klanten mee te nemen in de serieproductie. In vergelijking met het prototype werd het seriemodel nogmaals aanzienlijk verbeterd op belangrijke eigenschappen zoals actieradius, vermogen en veiligheidsuitrustingen.

Het technologische hart van de eActros wordt gevormd door de aandrijflijn met twee geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De twee motoren zorgen voor een indrukwekkend rijcomfort en een hoge rijdynamiek, tegelijkertijd maakt de stille en emissievrije elektrische aandrijving ook nachtleveringen en toegang tot stadscentra waar een dieselverbod geldt mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering haalt de eActros zijn energie uit drie of vier accupakketten, waarmee een actieradius tot 400 km mogelijk is. De eActros heeft een maximaal laadvermogen van 160 kW: de drie accupakketten hebben bij een standaard DC-snellaadstation met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80% te laden. Daarmee is de eActros qua beschikbaarheid en prestaties uitstekend uitgerust voor het dagelijks gebruik in het distributievervoer.

Om transportondernemers bij het overschakelen op eMobility stapsgewijs te ondersteunen, heeft Mercedes-Benz Trucks de eActros geïntegreerd in een totaalsysteem dat ook advies en services voor klanten omvat en daarmee een hoge voertuigbeschikbaarheid, optimalisatie van de TCO en implementatie van de laadinfrastructuur omvat. Daarnaast kenmerkt de e-truck zich door zijn hoge mate van digitalisering en connectiviteit.

Dat geldt ook voor de voertuigveiligheid. Al met de huidige generatie Actros met conventionele dieselaandrijving heeft Mercedes-Benz Trucks op indrukwekkende wijze laten zien welk veiligheidsniveau vandaag de dag mogelijk is en met welke maatregelen de fabrikant zijn visie op ongevalvrij rijden nastreeft. Bij de eActros heeft Mercedes-Benz niet alleen oog voor de actieve veiligheid, bijvoorbeeld in de vorm van standaardsystemen zoals MirrorCam, Sideguard Assist of de noodremassistent Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie met voetgangersdetectie, maar ook voor de uitdagingen die gepaard gaan met elektrische voertuigen en HV-systemen.

In eerste instantie is het seriemodel van de eActros leverbaar in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk, Nederland, België, Groot-Brittannië, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Andere landen volgen.

Over de Mercedes-Benz fabriek in Wörth

De grootste truckfabriek van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein werd opgericht in 1963 en produceert de Mercedes-Benz truckmodellen Arocs, Atego en – al meer dan twintig jaar – de wereldwijd succesvolle Actros. Ook de Mercedes-Benz speciale trucks Econic, Unimog en Zetros worden hier gebouwd. Dagelijks kunnen maximaal 470 exact volgens klantspecificaties vervaardigde trucks de fabriek in Wörth verlaten. Klanten in meer dan 150 landen waarderen de ‘Quality made in Wörth’. De locatie aan de Rijn is het competentiecentrum voor Mercedes-Benz trucks in het wereldwijde productienetwerk. Bovendien heeft de fabriek in Wörth meer dan vijftig jaar ervaring met de CKD-productie (Completely Knocked Down) en levert voertuigkits aan tal van overzeese landen voor eindmontage ter plaatse – tot op heden meer dan 750.000 kits. Met circa 10.000 medewerkers is de Mercedes-Benz fabriek in Wörth de op één na grootste werkgever in Rijnland-Palts.