16
januari
2019
|
14:37
Europe/Amsterdam

Penske Truck Leasing neemt eerste elektrische Freightliner in de VS in gebruik

  • Volledig elektrische Freightliner eM2 aan Penske Truck Leasing in de VS geleverd.

  • Met een actieradius van 370 kilometer is de middelzware vrachtwagen (6 tot 12 ton) geschikt voor distributietransport.

  • In 2019 worden in totaal twintig elektrische trucks door Penske Truck Leasing in gebruik genomen.

    Met de overdracht van de eerste volledig elektrische Freightliner eM2 aan Penske Truck Leasing begint Daimler Trucks met het dagelijks testen van zware en middelzware e-trucks in de Verenigde Staten. In de loop van 2019 neemt het bedrijf in totaal 20 volledig elektrische trucks in gebruik die een groot onderdeel vormen van Freightliners innovatievloot die 30 voertuigen telt. Hiermee wordt waardevolle informatie verkregen voor de serieproductie die in 2021 gepland staat.

    Twintig e-trucks

    Na de eerste Freightliner eM2 truck die aan Penske Truck Leasing is overhandigd zullen er in 2019 nog negentien volgen. In totaal zal de Penske Truck Leasing vloot aan volledig elektrisch aangedreven Freightliner trucks bestaan uit tien middelzware eM2 trucks en tien eCascadia trekkers voor zwaar transport. Het bedrijf gaat de elektrische trucks inzetten voor het fijnmazigere distributieverkeer in de Northwest Pacific en in Californië. “Penske is vereerd om het eerste bedrijf te zijn dat deze nieuwe medium-duty elektrische truck in gebruik neemt,”zegt Brian Hard, President en CEO van Penske Truck Leasing. “Wij streven ernaar om onze klanten de meest effectieve voertuigtechnologieën te bieden en innovatie en duurzaamheid op het gebied van mobiliteit te stimuleren.”

    De stap naar elektrisch

    Met de overdracht van de eerste elektrische truck aan Penske Truck Leasing wordt een concrete stap gemaakt in het verduurzamen van het stedelijke distributieverkeer. Met een bereik van 370 kilometer is de eM2 zeer geschikt voor ‘last-mile-bezorgservices’. Binnen een uur laden de batterijen op tot ca. 80 procent en biedt daarmee 325 kWh bruikbare capaciteit met een piekcapaciteit van 480 pk. De Freightliner eCascadia is gebaseerd op de Cascadia, de meest succesvole zware lange afstandstruck op de Noord-Amerikaanse markt. De batterijen bieden een bruikbare capaciteit van 550 kWh, een actieradius van 370 kilometer en de mogelijkheid om tot 80 procent op te laden in ongeveer anderhalf uur.