19
oktober
2020
|
09:09
Europe/Amsterdam

Ouwehand Visverwerking moderniseert vloot met vier nieuwe Actros bakwagens

  • Actros MP3 bakwagens uit 2010 worden vervangen door nieuwste generatie trucks van Mercedes-Benz
  • Reductie van brandstofverbruik en duurzaamheid blijven belangrijke drijfveren voor de Katwijkse visverwerker
  • Mercedes-Benz Trucks maakt ook het verschil met de hoge veiligheidsstandaard van de Actros

Begin oktober nam Ouwehand Visverwerking uit Katwijk aan Zee vier nieuwe Mercedes-Benz bakwagens in ontvangst. Mercedes-Benz Dealer Bedrijven overhandigde de sleutels van de nieuwe trucks waarmee de visverwerker de vloot sterk moderniseert.

Actros 2536 LENA 6x2

De vier Actros bakwagens van de nieuwste generatie vervangen de Actros trucks die in 2010 werden aangeschaft en inmidddels probleemloos een miljoen kilometer hebben gereden. De 25 tons bakwagens met 265 kW / 360 pk motor zijn volledig luchtgeveerd en voorzien van een naloopas. Directeur Anton van der Plas heeft hoge verwachtingen van de nieuwe voertuigen: “Als je bedenkt dat Mercedes-Benz Trucks sinds 2010 gemiddeld iedere twee jaar nieuwe technieken en innovaties heeft toegepast die steeds enkele procenten brandstof- en CO2-besparing tot gevolg hadden, is het niet ondenkbaar dat wij hele grote stappen gaan maken. Het reduceren van het brandstofverbruik gaat niet alleen om kostenbesparing, maar vooral ook om duurzaamheid. Als visverwerker halen we ons product uit de natuur. Daar voelen wij ons verantwoordelijk voor”. De Actros bakwagens zijn onder meer uitgerust met de nieuwe anticiperende cruisecontrol Predictive Powertrain Control. Met een verzwaarde vooras neemt Ouwehand Visverwerking geen risico als het gaat om het overschrijden van de aslasten. Op het bakwagenchassis is een moderne opbouw van Schoneveld & Den Hollander gemonteerd die in de toekomst samen met de door Carrier geleverde ECO-DRIVE op een ander chassis over te zetten is.

Veilige distributie-inzet

Met de Actros bakwagens distribueert Ouwehand Visverwerking de visproducten naar vishandels in heel Nederland. Naar verwachting rijden de trucks gemiddeld 100.000 kilometer per jaar. Gedurende de inzet kunnen de chauffeurs vertrouwen op verschillende actieve en passieve veiligheidssystemen aan boord. Standaaard is de Actros uitgerust met onder meer Active Brake Assist 5 en de MirrorCam die de conventionele zijspiegels vervangt. “Op het gebied van veiligheid maakt Mercedes-Benz absoluut het verschil”, meent Van der Plas. “We leggen de lat echt hoog qua veiligheid voor zowel onze chauffeurs als medeweggebruikers. Daar passen deze systemen perfect bij. De afstandsregeling op de trucks helpt onze chauffeurs in het drukker wordende verkeer de veiligheid te waarborgen”. Mercedes-Benz Dealer Bedrijven rustte de bakwagens nog verder uit met het Corner Eye systeem en versterkte het chassis aan de achterzijde om beschadigingen van aanrijdende heftrucks en pompwagens te voorkomen.

Tevreden chauffeurs

Gedurende de dag loopt, afhankelijk van de route, het aantal stops voor de chauffeurs op tot vijftien en soms wel twintig stuks. Daarom adviseerde Mercedes-Benz Dealer Bedrijven de StreamSpace cabine met motortunnel die een lagere instap heeft. De Actros is uitgerust met slaapcabine om incidenteel ook in te kunnen overnachten. Over het algemeen zijn de chauffeurs van Ouwehand Visverwerking binnen een dag ‘uit en thuis’. Chauffeurs ervaren veel comfort in de moderne Actros cabine. Naast de multimedia Cockpit met groot touch screen display en comfort bestuurdersstoel, is het trucknavigatiesysteem bijzonder praktisch.

Een één-tweetje met de dealer

De nieuwe Actros trucks zijn het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Ouwehand Visverwerking en Mercedes-Benz Dealer Bedrijven. Van der Plas: “Ik heb deze als heel prettig ervaren. Het advies beperkte zich niet tot de Actros alleen. Ook werden de mogelijkheden van de Truck App Portal concreet gemaakt. Hierdoor is het op termijn mogelijk om in samenwerking met App2track papierloos transportbonnen op te maken”. Gedurende de inzet volgt Mercedes-Benz Dealer Bedrijven de bakwagens op de voet met Mercedes-Benz Uptime. Zo monitort de dealer de technische staat van de voertuigen en plant waar nodig preventief onderhoud in. Hiervoor heeft Ouwehand Visverwerking een Reparatie & Onderhoudscontract afgesloten bij de Mercedes-Benz truckdealer. Met Fleetboard Inzetanalyse wordt bovendien actief gecoacht op de rijstijl van de chauffeurs. Fleetboard geeft onder meer inzicht of de chauffeurs de beschikbare systemen aan boord optimaal gebruiken. Dat resulteert in een aantoonbaar lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot en minder slijtage van de Actros.

Ouwehand Visverwerking

De gevestigde naam Ouwehand Visverwerking opereert sinds 2009 onder de vlag van Parlevliet & Van der Plas. Met een moderne vloot met onder meer vriestrawlers is Parlevliet & Van der Plas een mondiaal opererende speler van formaat. Een duurzame en verantwoorde visvangst speelt een grote rol binnen de hele organisatie. Ouwehand Visverwerking produceert maatjesharing én gemarineerde, gebakken en gerookte visproducten. Al deze producten hebben het MSC- of ASC-keurmerk waarmee onderschreven wordt dat de vis op een verantwoorde wijze is gevangen. Voor de distributie van de visproducten vertrouwt men op een 100 procent Mercedes-Benz truckwagenpark dat uit een Atego, Antos en vier nieuwe Actros bakwagens bestaat.