17
mei
2018
|
14:08
Europe/Amsterdam

Lancering van de volledig elektrische FUSO eCanter in Nederland

Dinsdag 15 mei levert Mercedes-Benz Trucks Nederland in SugarCity te Halfweg ’s werelds zijn eerste volledig elektrische distributietruck in serieproductie af aan de eerste klanten in Nederland. Deze 7,5 tons truck is speciaal ontworpen voor stedelijke distributie en zal een grote stap zetten in de verduurzaming van de wagenparken van Albert Heijn, Cornelissen Groep, Bidfood, PostNL en Technische Unie.

Volledig elektrische FUSO eCanter

De FUSO eCanter is een lichte vrachtwagen zonder uitstoot van CO2- en andere schadelijke stoffen en zonder geluidsoverlast. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi FUSO Truck & Bus Corporation (MFTBC), onderdeel van Daimler Trucks, en wordt geproduceerd in Tramagal in Portugal voor de Europese markt. De FUSO eCanter is dé toekomst op het gebied van duurzame, stedelijke distributie.

De FUSO eCanter is de eerste truck onder het nieuwe label E-FUSO.Op de Tokyo Motor Show eind oktober maakte MFTBC bekend het hele productportfolio te gaan elektrificeren onder dit nieuwelabel. Bij de elektrificatie van zijn trucks maakt FUSO gebruik van de kennis en expertise binnen het gehele Daimler concern, waar op grote schaal wordt geïnvesteerd in elektrische mobiliteit en andere nieuwe mobiliteitsdiensten. De Deutsche Accumotive - een Daimler-dochteronderneming - levert de batterijen voor E-FUSO. Mercedes-Benz Energy - een specialist op het gebied van stationaire energieopslag systemen - ontwikkelt daarnaast mogelijkheden voor een tweede levenscyclus van de batterijen. Daimler heeft verder ook een belang in ChargePoint, 's werelds grootste aanbieder van laadstations en infrastructuur, evenals in StoreDot - een Israëlische startup die nieuwe snel oplaadbare batterijtechnologie ontwikkelt.

De FUSO eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.500 kilogram heeft de FUSO eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tussen de 3.500 en 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de FUSO eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 euro per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

De elektrische aandrijving wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 129 kW (175 pk) en een koppel van 380 Nm. Dit vermogen wordt overgedragen naar de achteras door een standaardtransmissie. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het maximale koppel al beschikbaar vanuit stilstand.

De maximale snelheid van de eCanter is beperkt tot 80 kilometer per uur, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De ongeveer 600 kilogram zware accu's maken een bereik van meer dan 100 kilometer mogelijk en overtreffen daarmee in veel gevallen de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

De FUSO eCanter is standaard uitgerust met ABS, ESP en Lane Departure Warning System (LDWS) veiligheidssystemen. Aan het gemak van de chauffeur is ook gedacht door het voertuig te voorzien van elektrische raambediening, radio, navigatie en een extra display. Om het voor de chauffeurs in de zomermaanden zo comfortabel mogelijk te maken is de eCanter voorzien van airconditioning.

Duurzaam

De Nederlandse klanten die één of meerdere FUSO eCanter trucks in gebruik nemen, kiezen voor de eCanter als groen alternatief bij de aflevering van goederen. Terwijl alle klanten afkomstig zijn uit de logistieke sector, is de inzet van de elektrische voertuigen zeer divers. De eCanter wordt ingezet voor taken die anders met conventioneel aangedreven voertuigen zouden worden uitgevoerd. Bij de keuze voor de elektrische truck van FUSO spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol. De klanten nemen de trucks in het kader van een tijdelijke leaseovereenkomst via Mercedes-Benz Financial Services in gebruik. Aan de hand van een chauffeursinstructie worden de chauffeurs van de FUSO eCanter getraind om het maximale uit de voertuigen te halen.

Albert Heijn B.V.

AH.nl is een Nederlandse webwinkel met een eigen bezorgdienst en maakt deel uit van Albert Heijn. Met 575 voertuigen verspreid over 17 locaties voorzien ze 86% van de huishoudens van bezorging en de onderneming is nog steeds groeiende.

Om de ecologische impact van het transport te verminderen, heeft het bedrijf de ambitie om in 2025 volledig emissievrij de binnensteden te beleveren. Door verschillende pilots te draaien en de markt te verkennen, is Coen Schlüter, director Delivery & PickUpPoint bij Albert Heijn, verantwoordelijk voor deze transitie. “We zijn dan ook erg blij met de komst van de vier FUSO eCanters. Het is een goede manier om ervaring op te doen,” vertelt Schlüter. De voertuigen worden ingezet op de overslaglocatie in Amsterdam en zullen van daaruit Amsterdam en de regio bedienen.

Cornelissen Groep B.V.

Cornelissen Groep is al meer dan 85 jaar een moderne allround logistiek dienstverlener die staat voor service, kwaliteit en betrouwbaarheid. Duurzaamheid staat daarbij hoog in het vaandel. Met behulp van een moderne vloot van 300 trekkende eenheden, waarvan de helft afkomstig is van Mercedes-Benz, proberen ze de transporten zo schoon en stil mogelijk uit te voeren. Omdat vooral het transport in binnensteden vraagt om creatieve oplossingen op het gebied van milieuvriendelijkheid en bereikbaarheid, is Cornelissen Groep altijd op zoek naar duurzame oplossingen.

De stap naar de FUSO eCanter is volgens algemeen directeur Mark van der Drift een logische: “In 2008 hebben we ons eerste elektrische voertuig in gebruik genomen, daarmee was Cornelissen Groep een voorloper op het gebied van schone stadsdistributie. We verwachten dat de FUSO eCanter ons schoon en stil vervoer in combinatie met een full service model en de bewezen technologie van het Daimler concern zal opleveren.”

Bidfood B.V.

Horeca groothandel Bidfood is door strategische overnames van horecagroothandels en versproducenten uitgegroeid tot de grootste online marktplaats in foodservice. Inmiddels telt het bedrijf 1.700 medewerkers, een vloot van 350 vrachtwagens en 16 vestigingen door heel Nederland. Doordat klimaatverandering een steeds urgenter maatschappelijk probleem wordt, is een groot deel van de duurzaamheidsinspanningen van Bidfood B.V. gericht op het reduceren van de CO2-uitstoot. CO2-neutraal worden is een grote wens van de gehele organisatie.

Duurzame alternatieven zijn daarbij onmisbaar. Zo bezorgen ze in de grote binnensteden al met elektrische vrachtwagens of met behulp van partners zelfs op de fiets. Door productgroepen gebundeld te bezorgen, leggen ze minder kilometers af en dringen ze de uitstoot nog verder terug. De drie FUSO eCanter trucks, die worden ingezet in Amsterdam voor de bezorging van food en non-food producten, zullen daar een nog grotere bijdrage aan leveren.

PostNL

Met slimme en duurzame logistieke oplossingen bouwt PostNL aan een gezonde toekomst. Het bedrijf wil de meest duurzame speler op het gebied van logistieke dienstverlening en e-commerce oplossingen in de Benelux zijn. PostNL heeft de ambitie om in 2025 de CO2-uitstoot met 50 % te hebben verminderd. Het gaat daarbij om de bezorging van pakketten tot aan de deur, de zogenaamde last mile. In datzelfde jaar zijn ze van plan om in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen.

Daarbij is schoon vervoer een must. Het wagenpark van 1800 bestel- en vrachtwagens, waarvan 1100 afkomstig van Mercedes-Benz, wordt uitgebreid met twee FUSO eCanter trucks. Deze elektrische voertuigen worden ingezet in de hoofdstad. Vanuit een bestaande hub aan de rand van Amsterdam, waar verschillende leveranciers hun goederen aanleveren, bezorgt PostNL de goederen op het eindadres. Daarmee bezorgt PostNL lokaal uitstootvrij én zorgt het bedrijf voor minder vervoersbewegingen in de drukke binnenstad. Naast de eCanter test het bedrijf in Nederland verschillende elektrische voertuigen om te kijken welke het meest geschikt zijn om duurzamer te bezorgen én blijvend hoogwaardige dienstverlening te bieden.

Technische Unie B.V.

Technische Unie is de grootste technische groothandel van Nederland met vestigingen door het hele land. Het wagenpark van Technische Unie bestaat uit 160 trekkende eenheden, waarvan 115 van eenheden Mercedes-Benz. Het merendeel daarvan bestaat uit Atego trucks die dankzij de compacte buitenafmetingen zeer geschikt zijn voor distributietransport.

Met een hybride Atego deed Technische Unie mee aan het project ‘Truck van de Toekomst’. Ruim anderhalf jaar geleden zijn twee elektrische Atego’s, die het bedrijf zelf heeft laten ombouwen, opgenomen in het wagenpark. “We zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om de lucht niet verder te vervuilen. Zo proberen we onder andere onze CO2 uitstoot te compenseren via een project van Shell dat zorgt voor duurzame aanplant in Kenia”, zegt Willem Kooijman,

wagenparkbeheerder bij Technische Unie. “Onze elektrische Atego’s bevallen goed maar we maken natuurlijk liever gebruik van af fabriek elektrische voertuigen. De verwachtingen die we van de FUSO eCanter hebben, zijn dan ook heel hoog.” De twee eCanter trucks worden ingezet in Amsterdam voor de distributie van installatiematerialen op het gebied van elektrotechniek, licht, gereedschap, (luxe) sanitair, verwarming en klimaattechniek.

Maximale ervaring

Na jaren van ontwikkelen en testen, is de FUSO eCanter volledig geïntegreerd in de productielijn van de conventionele FUSO Canter. De productie begon in juli 2017 in Tramagal in Portugal. Daar worden alle eCanter trucks geproduceerd voor de Europese en Amerikaanse markt. De wereldwijde marktintroductie van de nieuwe FUSO eCanter vond vorig jaar plaats op 14 september in New York. Het komende jaar is MFTBC van plan om nog een aantal eCanter trucks aan geselecteerde klanten af te leveren. De serieproductie staat gepland voor volgend jaar.

FUSO kan terugkijken op jarenlange ervaring met hybride en elektrische aandrijvingen. Sinds 2005 verkoopt FUSO de Canter Eco-Hybrid, een hybride vrachtwagen aan klanten in Europa en Azië. In 2010 presenteerde FUSO een eerste prototype van het volledige elektrische voertuig op de IAA in Hannover. FUSO startte de pre-serieproductie voor testdoeleinden in 2014. De ontwikkeling van de nieuwe serieversie van de FUSO eCanter is gebaseerd op alle ervaring en kennis die is opgedaan tijdens verschillende klanttests in Portugal en Duitsland die tussen 2014 en 2017 werden uitgevoerd. Met de lancering van de eCanter bevestigd FUSO zijn engagement voor alternatieve aandrijfsystemen. De komende jaren zullen alle truck- en busmodellen tenminste één elektrische variant bieden.

Meer informatie over de FUSO eCanter vindt u op www.ecanter.com en www.d.ai/ecanter