21
mei
2021
|
10:29
Europe/Amsterdam

Gezamenlijk waterstofoffensief van Daimler Truck en Shell

Daimler Truck AG en Shell New Energies NL B.V. (‘Shell’) hebben een overeenkomst getekend om gezamenlijk de introductie van waterstofaangedreven brandstofceltrucks in Europa te versnellen. De ondernemingen plannen in dat kader de aanleg van infrastructuur voor waterstoftankstations en de inzet van brandstoftrucks bij klanten – met als doel CO2 neutraal transport van goederen over de weg.

Shell plant in eerste instantie de aanleg van een tanknetwerk voor groene waterstof tussen drie productielocaties in Rotterdam, Keulen en Hamburg. Vanaf 2024 wil Shell tussen deze drie locaties tankstations voor zware trucks exploiteren. Daimler Truck wil aansluitend vanaf 2025 de eerste zware waterstoftrucks aan klanten overhandigen. Het plan van de partners voorziet in voortdurende uitbreiding van de waterstofinfrastructuur in deze corridor, zodat vanaf 2030 150 waterstoftankstations en zo’n 5.000 zware brandstofceltrucks van Mercedes-Benz in gebruik kunnen worden genomen. Al in 2025 moet de corridor een totale lengte hebben van 1.200 kilometer.

Als onderdeel van de samenwerking willen Shell en Daimler Truck AG een waterstofinfrastructuur ontwikkelen die optimaal is afgestemd op de behoeften van klanten. De overeenkomst behelst ook het gemeenschappelijke doel om een ​​open standaard voor het tanken van waterstof te ontwikkelen om zo klantvriendelijk, kostenefficiënt, betrouwbaar en veilig waterstof te kunnen tanken. Andere potentiële partners worden uitgenodigd om zich bij het project aan te sluiten.

“We willen snelheid blijven maken zodat waterstoftrucks een commercieel levensvatbaar alternatief worden voor dieseltrucks – en zo onze klanten helpen hun uitstoot te verminderen”, aldus Ben van Beurden, CEO van Royal Dutch Shell plc (moederbedrijf van Shell New Energies NL BV). “Om bij te dragen aan een doorbraak van brandstofceltrucks, willen we samen met Daimler Truck een regelgevende omgeving promoten. We nodigen andere geïnteresseerde fabrikanten en industriepartners uit om zich bij ons aan te sluiten.”

Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG: “Shell en Daimler Truck zijn ervan overtuigd dat waterstofaangedreven brandstofceltrucks cruciaal zijn voor het CO2-neutraal transport van de toekomst. Onze ongeëvenaarde samenwerking als twee grote industrievertegenwoordigers geeft het antwoord op de vraag wat op de eerste plaats moet komen: infrastructuur of voertuigen? Beide moeten hand in hand gaan! We zijn dan ook erg blij met deze belangrijke gezamenlijke stap.”

Zowel Daimler Truck als Shell zijn medeoprichters van het onlangs in het leven geroepen consortium H2Accelerate. Deze belangengroep vormt het centrale platform om de voorwaarden te scheppen voor grootschalige uitrol van waterstoftransport in Europa. Daimler Truck en Shell blijven zich onverminderd inzetten voor het consortium ​​en willen hun project de komende tien jaar samen uitvoeren via H2Accelerate.

De overeenkomst met Shell maakt deel uit van de plannen van Daimler Truck AG om brandstofceltrucks te introduceren. Daarnaast is het een uitbreiding van de bestaande netwerken van waterstoftankstations van Shell in Europa en Noord-Amerika.

Over Daimler Truck

Daimler Truck AG streeft een duurzame bedrijfsstrategie na en heeft de ambitie om tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nog nieuwe trucks aan te bieden die CO2-neutraal rijden (‘tank-to-wheel’). Tegen 2022 al zou het portfolio van Daimler Truck AG in de belangrijkste verkoopregio’s Europa, de VS en Japan ook serietrucks met accu-elektrische aandrijving moeten bevatten. Vanaf 2027 wil Daimler Truck AG het portfolio uitbreiden met waterstofaangedreven brandstoftrucks.

Over Shell

Ondernemingen van de Shell Group hebben meer dan tien jaar ervaring met waterstof in de mobiliteitssector en zijn momenteel betrokken bij het opzetten van een tankinfrastructuur in Europa, Noord-Amerika en China. Waterstof speelt voor Shell Group een sleutelrol in de decarbonisatie van de transportsector, vooral het zware goederentransport en, op de lange termijn, de scheepvaart en de luchtvaart.

De ondernemingen waarin Royal Dutch Shell plc directe en indirecte belangen heeft, zijn afzonderlijke juridische entiteiten. In dit document worden ‘Shell Group’ en ‘Group’ soms gemakshalve gebruikt wanneer naar Royal Dutch Shell plc en zijn dochterondernemingen in het algemeen wordt verwezen. Evenzo verwijzen de woorden ‘wij’, ‘ons’ en ‘onze’ ook naar Royal Dutch Shell plc en zijn dochterondernemingen in het algemeen of naar degenen die voor hen werken.