04
februari
2021
|
10:49
Europe/Amsterdam

Daimler plant splitsing in twee onafhankelijke pure-play ondernemingen en beursnotering van Daimler Truck – focus op elektromobiliteit en voertuigsoftware

Samenvatting
  • Het concern is voornemens om de industriële activiteiten van Daimler op te splitsen in twee onafhankelijke pure-play ondernemingen
  • Spin-off en afzonderlijke beursnotering van Daimler Truck gepland
  • Een aanzienlijk meerderheidsbelang wordt overgedragen aan de huidige aandeelhouders van Daimler
  • Het plan is om Daimler te zijner tijd om te dopen in Mercedes-Benz
  • Als vooraanstaand fabrikant van luxe personenwagens streeft Mercedes-Benz naar leidende rol in elektrische aandrijvingen en voertuigsoftware
  • Als ‘s werelds grootste en technologisch toonaangevende truck- en busfabrikant zet Daimler Truck nog grotere stappen naar emissievrij vracht- en personenvervoer
  • Het voornemen is dat beide ondernemingen een sterke netto liquiditeit hebben en ambitieuze financiële doelstellingen nastreven
  • Financiële diensten van Daimler Mobility worden toegewezen aan de divisies Cars & Vans en Truck & Bus
  • De beursgang van Daimler Truck in Frankfurt is gepland voor eind 2021

Daimler is van plan zijn bedrijfsstructuur ingrijpend te wijzigen om het volledige potentieel van zijn divisies te benutten in een toekomst die softwaregestuurd en emissievrij zal zijn. De raad van commissarissen en de raad van bestuur van Daimler zijn vandaag overeengekomen een spin-off van de truck- en bus-activiteiten te evalueren en voorbereidingen te treffen voor een afzonderlijke beursnotering van Daimler Truck. Het is de bedoeling dat het meerderheidsbelang in Daimler Truck wordt overgedragen aan de huidige aandeelhouders van Daimler. In de aanloop daarnaartoe zal Daimler Truck volledige ondernemersvrijheid en een eigen corporate governance-structuur krijgen met een onafhankelijke voorzitter van de raad van commissarissen. Het streven is ook dat Daimler Truck zich kwalificeert als DAX-onderneming. De transactie en de notering van Daimler Truck aan de beurs van Frankfurt zullen naar verwachting eind 2021 zijn afgerond. Bovendien is het de bedoeling dat Daimler zich te zijner tijd laat omdopen tot Mercedes-Benz.

Vereenvoudiging van Daimler-structuur: twee sterke en onafhankelijke ondernemingen

“Dit is een historisch moment voor Daimler en het begin van een grondige herstructurering van de onderneming. Mercedes-Benz Cars & Vans en Daimler Trucks & Buses werken in verschillende branches met specifieke klantengroepen, technologische benaderingswijzen en kapitaalbehoeften. Mercedes-Benz is het meest waardevolle luxe automerk ter wereld en levert de meest gewilde auto’s aan veeleisende klanten. Daimler Truck levert toonaangevende transportoplossingen en -diensten. Beide ondernemingen opereren in branches die grote technologische en structurele veranderingen ondergaan. In deze context zijn wij van mening dat ze het meest effectief kunnen opereren als onafhankelijke entiteiten, met een sterke netto liquiditeit en zonder de beperkingen van een conglomeraatstructuur”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler en Mercedes-Benz.

In het kader van de herstructurering zullen zowel Mercedes-Benz als Daimler Truck worden ondersteund door financiële en mobiliteitsdienstverleners die de verkoop stimuleren met op maat gemaakte financierings-, lease- en mobiliteitsoplossingen en daarnaast de klanttevredenheid en -loyaliteit verhogen. Daartoe worden de middelen en teams van het huidige Daimler Mobility aan zowel Mercedes-Benz als Daimler Truck toegewezen.

“We hebben vertrouwen in de financiële en operationele kracht van onze twee voertuigdivisies. En we zijn ervan overtuigd dat ze met een eigen management en een eigen corporate governance-structuur nog sneller kunnen handelen, ambitieuzer kunnen investeren en groei en samenwerking gerichter kunnen stimuleren. Dit alles zal hen aanzienlijk flexibeler en concurrerender maken”, voegde Källenius hieraan toe.

Daimler Truck richt zich op groei en nieuwe technologieën

Daimler Truck wil waarde voor zijn aandeelhouders creëren door de uitvoering van zijn strategische plannen te versnellen, zijn winstgevendheid te verhogen en de ontwikkeling van emissievrije aandrijftechnologieën voor trucks en bussen te stimuleren.

“Dit is een kantelpunt voor Daimler Truck. Onafhankelijkheid biedt meer kansen, zichtbaarheid en transparantie. We zullen verder groeien en willen toonaangevend blijven in alternatieve aandrijvingen en automatisering. Met onze accu-elektrische en brandstofcelaangedreven trucks evenals onze sterke positie op het gebied van autonoom rijden hebben we al duidelijk gedefinieerd hoe de toekomst van onze onderneming eruit zal zien. Met gerichte partnerships zullen we de technologische ontwikkelingen versnellen om onze klanten de beste producten aan te kunnen bieden”, aldus Martin Daum, lid van de raad van bestuur van Daimler en voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck.

“Daimler Truck heeft al een solide financiële basis en ons bedrijfsmodel is robuust. We blijven werken aan ons cashflowmanagement en we weten hoe we moeten omgaan met de marktcycli die kenmerkend zijn voor de branche – dat hebben we opnieuw bewezen in de COVID-19-gerelateerde wereldwijde teruggang van de markt. Wij hebben duidelijke strategieën om onze financiële performance te verbeteren en de uitvoering van plannen te versnellen. We zullen onze sterke en bekende wereldwijde merken, onze schaalgrootte en onze technologische competentie gebruiken om in de toekomst ook op het gebied van winstgevendheid marktleider te zijn”, voegt Daum eraan toe.

Daimler Truck is de grootste truck- en busfabrikant ter wereld, met toonaangevende marktposities in Europa, Noord-Amerika en Azië, en meer dan 35 hoofdvestigingen over de hele wereld. Met ruim 100.000 medewerkers verenigt Daimler Truck zeven merken onder één dak: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses en Western Star. In 2019 werden in totaal ongeveer een half miljoen trucks en bussen aan klanten afgeleverd. De omzet in 2019 bedroeg € 40,2 miljard voor Daimler Trucks en € 4,7 miljard voor Daimler Buses. De EBIT bedroeg € 2,5 miljard voor Daimler Trucks en € 283 miljoen voor Daimler Buses.

Belangrijke stap voor klanten, aandeelhouders en werknemers

Manfred Bischoff, voorzitter van de raad van commissarissen van Daimler, ziet de geplande beursnotering als een belangrijke stap om waarde te creëren: “Mercedes-Benz en Daimler Truck gaan deze transformatie in met indrukwekkend sterke punten en we zijn ervan overtuigd dat ze als onafhankelijke ondernemingen nog sterker zullen zijn en hun klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Gezien de verschillende rendementsprofielen en kapitaalbehoeften zijn de voordelen van een splitsing in twee onafhankelijke entiteiten duidelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat de kapitaalmarkten de mogelijkheid om te investeren in meer gefocuste pure-play ondernemingen zullen appreciëren. De uiteindelijke beslissing over de spin-off moet worden genomen door een buitengewone aandeelhoudersvergadering die gepland is voor het derde kwartaal van 2021.”

Michael Brecht, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Daimler, is ervan overtuigd dat de gekozen richting de juiste is: “De transformatie van onze industrie gaat steeds sneller. Om hierop in te spelen, moeten we moediger en sneller investeren in innovaties. Daartoe zullen we naast onze huidige financiële planning een innovatiefonds oprichten voor Daimler Truck met een omvang van 1,5 miljard euro. Hiermee kunnen we investeren in nieuwe producten en technologieën, en zullen we actief meedenken. Dit helpt om de positie van onze productielocaties te verstevigen en de werkgelegenheid veilig te stellen. Bovendien zullen collectieve afspraken zoals onze arbeidsovereenkomsten tot het einde van het decennium van kracht blijven. De geplande onafhankelijkheid zal Mercedes-Benz en Daimler Truck veel voordelen opleveren, en we zullen er alles aan blijven doen om de belangen van onze collega’s te behartigen. We hebben de unieke kans om onze trucklocaties – van productie tot service – actief en duurzaam mede vorm te geven en zo het volgende hoofdstuk van het succesverhaal van Daimler Truck te helpen schrijven.”

Presentatie details tijdens buitengewone aandeelhoudersvergadering in Q3 2021

De geplande transactie houdt in dat Daimler de meerderheid van Daimler Truck aan zijn aandeelhouders overdraagt op een pro rata-basis die in lijn is met de bestaande deelnemingen, maar het is de bedoeling een minderheidsbelang te behouden. De vertegenwoordiging van Daimler in de raad van commissarissen van Daimler Truck zal in overeenstemming zijn met de voorgenomen deconsolidatie.

Dit markeert het begin van het proces dat wordt uitgevoerd om de geplande transactie af te ronden. Daarom zal het pas op een later tijdstip mogelijk zijn volledige details te verstrekken over de financiële en technische implementatie, waaronder het precieze aandeel dat aan de beurs zal worden genoteerd en de toewijzingsratio.

Alle verdere details over de voorgenomen spin-off worden aan de aandeelhouders voorgelegd tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering in het derde kwartaal van 2021, om hun verplichte goedkeuring van het plan te verkrijgen.

Een bedrijfspresentatie is via deze link beschikbaar: https://www.daimler.com/project-focus/