27
november
2017
|
13:00
Europe/Amsterdam

Ask Mercedes: de virtuele assistent voor snelle hulp

Waar is die toets in de middenconsole voor? Hoe kan ik mijn mobiele telefoon met de auto verbinden? Wat is Sport+? Tal van vragen die Mercedes-Benz rijders hebben over de displays, functies en bedieningselementen van hun auto, kunnen voortaan worden beantwoord door de virtuele assistent ‘Ask Mercedes’. De nieuwe service maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en combineert een chatbot met augmented reality-functies: vragen kunnen op een smartphonescherm worden getypt of mondeling gesteld met behulp van spraakherkenning. Daarnaast kunnen in de nieuwe E-Klasse en S-Klasse bedieningselementen en displays worden gescand met de smartphonecamera. Na visuele herkening van de objecten, krijgt de bestuurder uitleg over de betreffende functie.

Altijd, overal en toegankelijk via tal van kanalen: ‘Ask Mercedes’ tilt de interactie met de Mercedes-Benz rijder naar een nieuw niveau. De gratis app koppelt een chatbot (een spraakgebaseerd dialoogsysteem; de term is een samenstelling van de woorden ‘chat’/spreken en ‘bot’/‘robot’) aan augmented reality.

De intelligente virtuele assistent beantwoordt in real time vragen die de bestuurders hebben met betrekking tot de bediening van hun nieuwe auto. Eigenaren van een nieuwe E-Klasse of S-Klasse kunnen tevens op speelse wijze meer te weten komen over hun auto: met behulp van de camera van de smartphone kunnen ze het interieur van hun auto verkennen, waarbij het systeem in staat is om de bestuurder uitleg te geven over de betreffende functies. Ook aan mensen die in alle rust meer te weten willen komen over hun auto is gedacht: ‘Ask Mercedes’ is ook vanuit huis toegankelijk via social media (Facebook Messenger) en spraakassistenten (Google Home, Amazon Echo).

“We creëren een gepersonaliseerde klantervaring die beslist niet alleen betrekking heeft op de auto. Met innovatieve services zoals 'Ask Mercedes' breiden we ons digitale ecosysteem verder uit”, aldus Britta Seeger, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Sales.

Chatbot: antwoord op alle vragen rondom de auto

Met de ‘Ask Mercedes’-app kunnen bestuurders de dialoog aangaan met Mercedes-Benz, waarbij ze onmiddellijk antwoord krijgen. De chatbot kan overweg met natuurlijk taalgebruik en begrijpt vragen die op heel uiteenlopende manieren worden geformuleerd. De vraag “Hoe kan ik zuiniger rijden?” wordt evenzeer begrepen als bijvoorbeeld de vraag “Wat is DYNAMIC SELECT?” Zelfs vragen over het merk Mercedes-Benz en het Daimler-concern, zoals “Wie is de directeur van Mercedes?’, worden beantwoord.

Op tal van locaties – van de binnenstad van Londen tot Pretoria in Zuid-Afrika en het Klantencentrum in Sindelfingen – hebben de ontwikkelaars van ‘Ask Mercedes’ vragen gesteld aan klanten en geïnteresseerden. Zodoende hebben ze duizenden concrete vragen verzameld over de bediening van auto’s. Hierdoor was het mogelijk om de content zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften en het kennisniveau van de klanten. Vaak zijn foto’s en video’s aan de tekst toegevoegd. Ook zijn er links naar het online instructieboekje en YouTube.

Augmented reality: begrijpelijke uitleg over alle autofuncties

In de nieuwe E-Klasse en S-Klasse is het mogelijk om de autofuncties nog beter te leren kennen dankzij de augmented reality-functie van de app. Als de smartphone op het dashboard, het stuurwiel of de middenconsole wordt gericht, worden er automatisch nummers geplaatst op de bedieningselementen en displays die op het camerabeeld worden weergegeven. Als de gebruiker vervolgens op een nummer klikt, wordt er informatie over het betreffende onderdeel gegeven. Voor een eenvoudige navigatie wordt er onderaan het smartphonescherm een menubalk weergegeven, waardoor bediening met één hand mogelijk is. Ook worden de weergegeven functies gelabeld.

Instructieboekje 3.0: systeem zal stapsgewijs worden uitgebreid

‘Ask Mercedes’ wordt nog dit jaar in Zuid-Afrika en Maleisië op de markt gebracht en komt daar beschikbaar in de Engelse taal. Tegelijkertijd zal in de VS online een model worden geïntroduceerd met een beperkt aantal augmented reality-functies. Begin 2018 volgt de introductie in India en Hong Kong. Volgend jaar wordt eveneens een Duitstalige versie op de markt gebracht.

‘Ask Mercedes’ zal in de komende maanden stapsgewijs worden uitgebreid: in de komende maanden wordt het leverbaar voor andere modellen, ook zal er meer content beschikbaar komen en wordt het systeem toegankelijk via meer communicatiekanalen.