28
juni
2021
|
16:29
Europe/Amsterdam

Actros L: grootste en meest luxueuze voertuig in de Actros modelserie

• De Actros L – het grootste en meest luxueuze Actros-seriemodel – biedt een veelvoud aan features en uitrustingsdetails voor ontspannen rijden, comfortabel wonen en efficiënt werken

• Active Sideguard Assist met automatische remfunctie verhoogt de veiligheid bij het afslaan naar rechts

• Active Drive Assist 2 heeft een noodstopfunctie die de truck in een noodgeval automatisch tot stilstand kan brengen

Of het nu gaat om efficiëntie, veiligheid of comfort: sinds 1996 is de Mercedes-Benz Actros een hoge standaard voor trucks die in het internationaal transport en zwaar distributietransport worden ingezet. Sinds 2018 blijft Mercedes-Benz met de nieuwste Actros innoveren op het gebied van digitalisering, connectiviteit en veiligheid. Innovaties zoals de Multimedia Cockpit, MirrorCam, gedeeltelijk automatische rijfuncties en doorontwikkelde veiligheidssystemen zorgen ervoor dat de Actros perfect voldoet aan de steeds hogere eisen in het goederenvervoer over de weg en de chauffeur ondersteunen bij het uitvoeren van zijn taken. Nadat Mercedes-Benz Trucks in 2021 al twee nieuwe modellen op de markt bracht – de functionele Actros F en de gelimiteerde Actros Edition 2 – volgt nu met de Actros L het grootste en meest luxueuze voertuig in de succesvolle modelserie. De heavy-duty truck met conventionele dieselaandrijving is vanaf 1 juli 2021 in heel Europa te bestellen en gaat in november 2021 in productie.

“Bij de ontwikkeling van de Actros L hebben we ons vooral gericht op de aspecten chauffeurscomfort, veiligheid, connectiviteit en TCO om verdere verbeteringen voor onze klanten en hun chauffeurs te realiseren”, aldus Andreas von Wallfeld, Hoofd Marketing, Sales en Services bij Mercedes-Benz Trucks. “Door het nauwe contact met klanten weten we wat ze willen voor hun bedrijf en hun chauffeurs. Op basis van de feedback hebben we ons nieuwe vlaggenschip hoogwaardig ontworpen en geconfigureerd.”

Veel ruimte en hoogwaardige uitrusting voor nog meer chauffeurscomfort

Dat begint al met een cabine die leverbaar is als StreamSpace, BigSpace en GigaSpace, 2,50 m breed is en veel ruimte biedt. Het ontbreken van een motortunnel in de cabine zorgt voor een vlakke vloer en daarmee voor een bijna huiselijke sfeer. De verbeterde geluidsisolatie van de cabine houdt storende geluiden buiten en draagt ​​zo, tijdens het rijden én de rustpauzes, bij aan ontspanning.

De 40 mm lagere zitpositie, die tegelijkertijd een comfortabel zicht op de weg mogelijk maakt, draagt ​​bij aan meer ontspannen rijden. In deze context, vooral in het donker, zijn de optionele, nieuw ontworpen led-koplampen een groot extra veiligheidsvoordeel vanwege hun hogere lichtintensiteit in vergelijking met xenonkoplampen en de zeer goede verlichting van de rijbaan. Er is ook een economisch aspect: in vergelijking met conventionele gloeilampen zijn led-koplampen energiezuiniger en hebben ze een langere levensduur.

Het chauffeurscomfort wordt verder verhoogd door uitrustingsdetails als stijlvolle stoelbekleding, nieuwe portierpanelen, comfortabele matrassen waaronder een 45 mm dikke matrastopper, en de aangenaam aanvoelende cabine-achterwand in het bedgedeelte. Met tal van accessoires uit de interieurline van Mercedes-Benz Trucks kan de feelgood-sfeer nog verder worden verhoogd. “Met de Actros L hebben transportbedrijven een sterke troef in handen, ook gezien het tekort aan chauffeurs”, aldus Von Wallfeld.

Uitmuntende veiligheidsuitrusting

Ook met de Actros L streeft Mercedes-Benz Trucks er consequent naar om met actieve veiligheidsassistentiesystemen bij te dragen aan de verkeersveiligheid en zo nog dichter bij de visie van ongevalvrij rijden te komen. Dit komt – naast de spoorassistent, afstandsassistent en MirrorCam – tot uiting in tal van andere veiligheidstechnische features.

Optioneel leverbaar voor de Actros L is bijvoorbeeld de Mercedes-Benz afslagassistent Active Sideguard Assist die onder bepaalde omstandigheden levens kan redden. Want de nieuwe Active Sideguard Assist met automatische remfunctie kan voortaan meer dan alleen de chauffeur waarschuwen voor bewegende fietsers of voetgangers aan de bijrijderszijde; het systeem kan nu bij snelheden tot 20 km/h ook automatische remmanoeuvres uitvoeren om het voertuig tot stilstand te brengen wanneer de chauffeur niet (tijdig) reageert op de waarschuwingen. Aan de hand van de stuurhoek kan Active Sideguard Assist de noodzaak van zo’n remingreep bepalen en idealiter een mogelijke aanrijding voorkomen.

Een andere optie voor de Actros L is Active Drive Assist van de tweede generatie (ADA 2). Het systeem ondersteunt de chauffeur onder bepaalde omstandigheden actief bij de langs- en dwarsgeleiding van de truck en kan automatisch afstand houden, accelereren en sturen, mits de noodzakelijke systeemvoorwaarden zoals een voldoende bochtstraal of duidelijk zichtbare rijstrookmarkeringen aanwezig zijn. Bovendien kan de in ADA 2 geïntegreerde noodstopfunctie de truck automatisch tot stilstand afremmen als de chauffeur het stuur niet meer bedient ondanks een zicht- en hoorbare waarschuwing. Zodra de truck tot stilstand is gekomen, kan het systeem automatisch de elektronische parkeerrem activeren. Bovendien worden de portieren ontgrendeld, zodat hulpverleners direct bij de chauffeur kunnen komen.

De Actros L beschikt standaard over Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie met voetgangersdetectie. Een systeem dat kan helpen bij het voorkomen van ongevallen waarbij een truck een voorligger, stilstaand voertuig of voetganger raakt, bijvoorbeeld doordat de chauffeur wordt afgeleid, onvoldoende afstand houdt of de snelheid niet aanpast. ABA 5 werkt met een combinatie van radar- en camerasystemen. Detecteert het systeem een dreigende botsing met een voorligger, een stilstaand obstakel of een overstekende, tegemoetkomende, op de rijstrook van de truck lopende of van de schrik plotseling stilstaande voetganger, dan krijgt de chauffeur eerst een zicht- en hoorbare waarschuwing. Als de chauffeur niet adequaat reageert, kan het systeem in een tweede stap een gedeeltelijke remmanoeuvre initiëren. Dreigt er desondanks een botsing, dan kan ABA 5 binnen de systeemgrenzen een automatisch noodstop tot stilstand uitvoeren en vervolgens de nieuwe elektronische parkeerrem automatisch inschakelen.

Met alle assistentiesystemen wil Mercedes-Benz Trucks de chauffeur waar mogelijk zo goed mogelijk ondersteunen bij het rijden met een truck. Uiteraard blijft de chauffeur onmisbaar en te allen tijde eindverantwoordelijk voor het veilig besturen van de truck.

Meer efficiëntie door connectiviteit op maat

In combinatie met de assistentiesystemen is ook de intelligente cruisecontrol- en transmissieregeling Predictive Powertrain Control (PPC) indrukwekkend. Het systeem kan rekening houden met de topografie, het wegverloop en de verkeersborden. Op deze manier kan onnodig remmen, accelereren en schakelen worden voorkomen. Met behulp van PPC verbruikt de nieuwste generatie Actros op snelwegen tot 3% minder diesel en op provinciale wegen zelfs tot 5% minder diesel dan trucks die niet met het systeem zijn uitgerust. Ook de nieuwe rijstijlcoach Eco-Support, die de chauffeur ondersteunt om zo zuinig mogelijk te rijden, past in het streven om het brandstofverbruik te verlagen.

Activiteiten en functies van assistentiesystemen zoals ABA 5, ADA 2 of PPC worden aan de chauffeur getoond in de gebruiksvriendelijke Multimedia Cockpit met zijn twee kleurendisplays als het hart van de Human Machine Interface (HMI). In de Actros L omvat dit optioneel ook de weergave van het totale gewicht van trekker-oplegger, evenals de voorasbelasting, zelfs bij semi-luchtgeveerde trekker-opleggers. Dit helpt om altijd het gewicht in de gaten te houden en overbelading te voorkomen.

Mercedes-Benz Truck App Portal biedt tal van beproefde en nieuwe apps met hoge toegevoegde waarde

Wie kiest voor de Multimedia Cockpit interactive als uitbreidingsmodule van de Multimedia Cockpit heeft bovendien toegang tot de Mercedes-Benz Truck App Portal. Transportbedrijven kunnen zo profiteren van de nieuwe connectiviteitsmogelijkheden en hun trucks uitrusten met apps die de efficiëntie en het comfort verhogen, zoals de telematicaservices van Fleetboard. De individueel combineerbare services maken een intelligente koppeling van chauffeurs, trucks en orders mogelijk. Ze dragen allemaal bij aan verlaging van het verbruik en de slijtage, en verhoging van de voertuigbenutting. Zo maakt Fleetboard Inzetanalyse de beoordeling en optimalisatie van het rijgedrag mogelijk, geeft Fleetboard Timemanagement gedetailleerd inzicht in de rij- en rusttijden van de chauffeurs en geeft Fleetboard Mapping de status en positie van de trucks weer. En met de Fleetboard Chauffeurskaart en Massageheugendownload is het mogelijk om alle relevante data op afstand uit te lezen, te verzenden en op te slaan.

Nieuw in de Mercedes-Benz Truck App Portal zijn verder:

  • Dashdoc: met 100% papierloze orderverwerking (digitale vrachtbrieven en eCMR).
  • YellowFleetApp: communicatie- en ordermanagementoplossing,
  • mobileServiceManager (mSM): digitaal order- en fleetmanagement,
  • Transportmanagement-app: met digitaal PlanBoard en Auto-Dispatcher zrealPilot,
  • Mobile Enterprise: logistieke app voor mobiele invoer van gegevens.
  • Scangaroo: mobiele scanneroplossing
  • ContiConnect Driver: inzage in de bannenspanning van zowel de vrachtwagen als het getrokken materieel.

Mercedes-Benz Uptime is ook voor Actros L digitaal beschermschild

Het Truck Data Center is het hart van Fleetboard en tevens de basis voor andere voertuigtechnische connectiviteitsoplossingen. De connectiviteitsmodule ontvangt de gegevens van de sensoren, camera's en regeleenheden in de truck en evalueert deze voor verschillende toepassingen. Het Truck Data Center vormt niet alleen de basis voor alle Fleetboard-services maar ook voor Mercedes-Benz Uptime, de service om de voertuigbeschikbaarheid op lange termijn te verhogen.

Mercedes-Benz Uptime combineert de intelligente voertuignetwerken met intensief klantadvies en biedt klanten van Mercedes-Benz Trucks zo een innovatief serviceproduct. Het doel is om klanten te ondersteunen bij het betrouwbaar uitvoeren van hun transportopdrachten door de trucks zoveel mogelijk tijd op de weg te houden. Het is belangrijk om werkplaatsbezoek te minimaliseren en efficiënt te plannen. Om storingen te verminderen, wordt de noodzaak van reparaties zo vroeg mogelijk geïdentificeerd en worden klanten ondersteund bij het organiseren van de benodigde werkzaamheden op korte termijn – altijd rekening houdend met hun planning. Het resultaat: een betere planning van werkplaatsbezoeken, een grotere beschikbaarheid van voertuigen en een hogere mate van verkeersveiligheid.

Individueel configureerbare servicepakketten en op maat gemaakte lease-, financierings- en verzekeringsoplossingen completeren het serviceaanbod van de Actros L en zorgen ook op deze gebieden voor planningszekerheid. Mercedes-Benz Trucks biedt verschillende servicepakketten op maat voor diverse looptijden en/of kilometrages. Naast professionele service door de Mercedes-Benz organisatie zorgt dit voor lagere kosten, hogere inzet en minder zorgen.