21
augustus
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Sportief topmodel van de SLK-reeks: SLK 55 AMG: in topvorm op alle disciplines

  • Atmosferische 5,5-liter AMG V8: 310 kW/422 pk en 540 Nm

  • Prestaties van uitzonderlijk niveau bij een verbruik van 8,4 l/100 km

  • Maximale dynamiek en hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen

Op de IAA in Frankfurt introduceert Mercedes-Benz de SLK 55 AMG. Deze topsporter beschikt over een atmosferische 5,5-liter AMG V8 met een vermogen van 310 kW/422 pk en en koppel van 540 Nm. Dit is goed voor prestaties van absolute topklasse, maar dan wel in combinatie met een gemiddeld verbruik van slechts 8,4 l/100 km. De dynamiek van het nieuwe model zit hem ook in het standaard AMG sportonderstel, het Direct Steer-systeem en het AMG high performance remsysteem inclusief Torque Vectoring-remmen.

De nieuwe 5,5-liter AMG V8 is een technisch hoogstandje. Hij is relatief licht (187 kg) en de interne weerstand is minimaal. De V8 beschikt over directe inspuiting, een start/stopfunctie en AMG Cilinder Management. Dit laatste zorgt ervoor dat vier cilinders bij deellast worden ‘uitgeschakeld’, met een aanzienlijke brandstofbesparing als resultaat. In de zuinige ‘viercilindermodus’ is overigens nog altijd 230 Nm trekkracht beschikbaar. De SLK 55 AMG is goed voor prestaties van hoog niveau (topsnelheid 250 km/h, 0-100 km/h in 4,6 s.). Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 8,4 l/100 km (CO2: 195 g/km). Daarmee is de nieuwe SLK 55 AMG maar liefst 30% zuiniger dan zijn voorganger.

Een unieke sound

Het nieuwe AMG sportuitlaatsysteem is voorzien van speciale ‘kleppen’. Zodra het motormanagement een sportieve rijstijl herkent (boven 2.000 tpm), gaan deze kleppen open. Daardoor wordt het V8-geluid extra aangezet. Bij deellast blijven de kleppen dicht voor optimaal comfort.

AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC sporttransmissie

De SLK 55 AMG wordt standaard geleverd met de geavanceerde AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC sporttransmissie. Deze kent drie modi: ‘C’ (Controlled Efficiency), ‘S’ (Sport) en ‘M’ (Manual). Bij een sportieve rijstijl treedt automatisch de ‘double-declutching-functie’ in werking. Dit zorgt voor spectaculaire geluidseffecten bij het schakelen.

Dynamiek in topvorm met Torque Vectoring Brakes

De SLK dankt zijn dynamische weggedrag aan het AMG sportonderstel. Vering en demping zijn nadrukkelijk op sportiviteit afgestemd. Samen met de dikkere stabilisatoren en meer negatief camber achter is de SLK 55 AMG tot zeer hoge bochtsnelheden in staat. Dit zonder dat de carrosserie gaat ‘rollen’. Dankzij de Torque Vectoring Brakes is de aandrijfkracht op elk achterwiel individueel te reguleren. Dit zorgt onder kritische omstandigheden voor maximale controle in bochten. Het AMG Direct Steer-systeem draagt bij aan een zeer precies stuurgedrag en maximale ‘feedback’. De stuurbekrachtingpomp werkt ‘vraaggestuurd’ en levert zo een bijdrage aan de hoge mate van efficiency. Het ESP kent drie standen: ‘On’, ‘Sport’ en ‘OFF’. Het AMG high performance remsysteem met vier geventileerde en radiaal doorboorde schijven kenmerkt zich door gevoel, kracht én uithoudingsvermogen, ook bij zware belasting. Het AMG Handling Package met AMG Performance-onderstel, AMG-sperdifferentieel en AMG composiet-remschijven vóór is optioneel.

Herkenbaar AMG: van buiten én binnen

De SLK 55 AMG is direct herkenbaar aan de typische AMG-stylingdetails vóór, achter en opzij. Blikvangers zijn de grote luchtinlaten, de specifieke AMG LED-dagrijverlichting, donker getinte koplampen en achterlichten, de diffuser achter en twee dubbele uitlaten. Het ‘opgeruimde’, functionele interieur doet het doet denken aan dat van de SLS AMG. Het AMG Performance sportstuur, de AMG sportstoelen en het fraaie dashboard zijn duidelijke verwijzingen naar de sportieve inborst van de SLK 55 AMG. Het interieur kenmerkt zich bovendien door het gebruik van ‘echte’ materialen zoals leer en aluminium. De afwerking is van hoog niveau.

Voor de veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid vormt de SLK 55 AMG de maatstaf. Hij is standaard uitgevoerd met geïntegreerde rolbeugels, ATTENTION ASSIST dat een slaperige bestuurder herkent, front-airbags, hoofd- en thorax-airbags en NECK-PRO crash-actieve hoofdsteunen. Optioneel zijn de volgende veiligheid-/assistentiesystemen leverbaar: DISTRONIC PLUS, Intelligent Light System, Speed Limit Assist, PRE-SAFE en PRE SAFE Brake. Dit laatste ‘herkent’ een ophanden zijnde kop-staart botsing en reageert door een autonome remactie van de SLK 55 AMG voor te bereiden. Dit systeem is actief bij snelheden van 30-200 km/h.

MAGIC SKY CONTROL

Standaard beschikt de SLK 55 AMG over een elektrisch bedienbaar Variodak. Openen of sluiten duurt slechts 20 seconden. Een Panorama Variodak met getint glas is optioneel. Ook MAGIC SKY CONTROL is leverbaar Deze technologie maakt het mogelijk dat het glazen Panoramadak volledig transparant is of juist zeer donker. In de donkere stand wordt directe zonnestraling zo veel mogelijk tegengehouden. Daardoor blijft het interieur koeler.

De nieuwe SLK 55 AMG wordt begin 2012 op de Nederlandse markt verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.