26
juli
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

smart bagageruimte = pakketafleverpunt

smart heeft recent het smart lab opgericht als denktank van het merk om de ontwikkeling en implementatie van creatieve mobiliteitsconcepten te versnellen. 'smart ready to drop' is de eerste innovatie die door het lab is ontwikkeld en is een service die online shoppen nog gemakkelijker maakt. In samenwerking met DHL Paket zal smart het mogelijk maken om pakketten in de bagageruimte van de auto te laten bezorgen. De beta-test gaat in de herfst van start in Stuttgart, een paar maanden later gevolgd door Keulen, Bonn en Berlijn. De service zal uiteindelijk worden aangeboden in zeven Duitse steden. De smarts die deelnemen aan de beta-test zullen achteraf worden voorzien van de vereiste connectivity box bij de dealer.

Het is zo gemakkelijk om online te shoppen: één muisklik en de bestelling is geplaatst. Het kan echter heel lastig zijn om een pakket te laten afleveren als de koper niet thuis is. 'smart ready to drop' maakt het afleveren van bestellingen een stuk eenvoudiger. smart rijders hoeven alleen maar hun auto op te geven als afleveradres. De chauffeur van de bezorgdienst haalt op deze manier ook retourpakketten op.

'smart ready to drop' breidt de gebruiksmogelijkheden van de auto met name in de stad uit met een mobiliteitsconcept dat verdergaat dan het rijden alleen. De beta-test is de grootste praktijktest voor in-car-delivery die ooit in Duitsland werd uitgevoerd.

“smart ready to drop vormt het begin van ons volgende offensief om de kwaliteit van het leven in de stad te verbeteren”, aldus smart CEO dr. Annette Winkler. “Dit is onze manier om recht te doen aan onze pioniersrol op het gebied van stedelijke mobiliteit. Er wordt ook gewerkt aan tal van andere services die het leven in de stad eenvoudiger maken, zoals carsharing voor particulieren onderling.

smart richtte het smart lab op om de ontwikkeling en implementatie van creatieve mobiliteitsconcepten te versnellen. Het smart lab is de denktank van het merk. De relaxte en onconventionele startup-mentaliteit van de creatieve medewerkers van het lab zorgen ervoor dat dit een innovatief platform is voor de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsconcepten.

Gratis montage achteraf voor beta-testers

'smart ready to drop' heeft online shoppen een stuk eenvoudiger gemaakt. De pakketten worden afgeleverd door DHL Paket. De chauffeur van de bezorgdienst krijgt tijdelijk en eenmalig sleutelloos toegang tot de bagageruimte van de geparkeerde smart met behulp van een speciale app. De app werd ontwikkeld door smart. Annette Winkler: “Dankzij ons succesvolle carsharingprogramma car2go – met wereldwijd meer dan 1,9 miljoen gebruikers – hebben wij meer ervaring met dergelijke digitale toegangssystemen dan andere autofabrikanten. Veiligheid heeft uiteraard onze hoogste prioriteit.”

“Na vorig jaar in Duitsland succesvol een pilotproject voor het afleveren van pakketten in auto’s te hebben afgerond, gebruiken we de door ons opgedane knowhow nu samen met smart voor de ontwikkeling van een andere aantrekkelijke service voor een jonge, internetgerichte doelgroep”, aldus Jürgen Gerdes, CEO Post – eCommerce – Parcel bij Deutsche Post DHL Group.

'smart ready to drop' zal vanaf de herfst worden getest in Stuttgart, een paar maanden later gevolgd door Keulen, Bonn en Berlijn. Andere steden zullen volgen. Met honderden deelnemers per stad heeft smart zichzelf ten doel gesteld om praktijkervaring op te doen onder realistische omstandigheden. Een eerste praktijktest met dertig smart rijders die enkele maanden duurde werd met succes afgerond in 2015. smart rijders die geïnteresseerd zijn in deelname en die in een van de genoemde steden wonen, kunnen meer informatie vinden op www.smart.com/drop en vanaf september deelnemen. Pilot-testers zullen worden beloond met gratis montage van het systeem in hun auto, waardoor deze een 'connected car' zal worden die ook toegang biedt tot andere innovatieve services.

De toekomstige procedure voor directe aflevering van pakketten

'smart ready to drop' werkt via de smartphone: zowel de bestuurder van de smart als de chauffeur van de bezorgdienst maken gebruik van speciale apps. Na het plaatsen van de online bestelling maakt de smart rijder een transactienummer (TAN) aan in de app en voert dit in het 'c/o'-veld van het bezorgadres in. De app herinnert de klant eraan dat hij de auto in de buurt van zijn woonadres moet parkeren voor aflevering. De app informeert de DHL-chauffeur vervolgens over het gewenste afleveradres. De chauffeur opent de auto dan binnen een bepaalde tijdspanne met behulp van TAN. Net als het car2go-systeem wordt de connectivity box in de auto geïnstalleerd onder de voorruit. Kopers van een nieuwe smart kunnen vanaf september een connectivity box (zie hieronder voor details) bestellen voor montage af fabriek. De box kan ook achteraf worden gemonteerd bij de dealer.

De DHL-chauffeur kan het pakket in de bagageruimte zetten en de auto digitaal afsluiten; zijn toegangsautorisatie stopt daarmee onmiddellijk. De app laat de smart rijder automatisch weten dat het pakket is bezorgd.