18
april
2017
|
14:14
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse – de benchmark in efficiëntie en comfort

De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse beleeft zijn wereldpremière tijdens de Auto Shanghai en beschikt over tal van innovaties. Tot de highlights behoort een geheel nieuwe en bijzonder efficiënte motorenreeks met tal van nieuwe technologieën voor de elektrificering van de aandrijflijn. Intelligent Drive zet een volgende stap richting autonoom rijden. Ook creëert de onbetwiste leider in het premiumsegment op het gebied van comfort en wellness nieuwe maatstaven in het interieur. De Europese introductie van de nieuwe S-Klasse start in juli.

Er staan meerdere nieuwe motoren gepland voor de nieuwe S-Klasse: zescilinder lijnmotoren (diesel en benzine) en een nieuwe V8-biturbobenzinemotor. Bovendien staat er een plug-in hybrid met een elektrische actieradius van circa 50 kilometer op de agenda. Tegelijkertijd beleven toonaangevende technologieën zoals de geïntegreerde startdynamo (Integrated Starter-Generator ISG) op 48V-basis en de elektrische booster compressor hun wereldpremière.

Het topmodel van Mercedes-Benz zet opnieuw een belangrijke stap richting autonoom rijden en tilt Mercedes-Benz Intelligent Drive naar het volgende niveau. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder nog beter bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en het besturen van de auto. De snelheid van de auto wordt automatisch aangepast bij het naderen van bochten en kruisingen.

MULTIBEAM LED- koplampen en ULTRA RANGE-grootlicht bieden meer zicht bij het rijden in het donker. ROAD SURFACE SCAN, de anticiperende waarneming van wegoneffenheden, en de curve tilting function CURVE zijn andere features die de S-Klasse uniek maken in het segment van luxe limousines.

Het ENERGIZING-comfortprogramma is een wereldprimeur voor serieauto’s: deze optie koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar, zoals de automatische airconditioning, sfeerverlichting, massage- en parfumeringsfuncties, en stelt klanten in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die aansluit op hun stemming en wensen. Dit verhoogt het gevoel van welbevinden aanzienlijk.

Drie lichtfakkels als exclusief exterieurdetail

Voor een uitstraling van moderne luxe zorgt in de nieuwe S-Klasse een maximale materiaalkwaliteit en dito afwerking. De status van het model en de technologische kwaliteiten zijn nu nog tastbaarder. Alle modellen beschikken over een nieuwe grille: de versies met zes- en achtcilindermotoren hebben een grille met drie dubbele lamellen en verticale sierlijsten in hoogglanzend zwart. De verlengde uitvoering met V12-motor heeft aanvullend verticale chroomsierlijsten in de grille. Het buitengewone karakter van de Mercedes-Maybach wordt benadrukt met veel chroomsierelementen aan de voorzijde. Eveneens nieuw is het opschrift ‘Maybach’tussen de lamellen van de grille aan de bestuurderszijde.

In combinatie met de nieuwe MULTIBEAM LED-koplampen (optie, meer details verderop in dit persbericht) beschikt de S-Klasse over een exclusief designelement in de vorm van drie markante lichtfakkels. De voorbumper met geprononceerde luchtinlaten en sportieve uitstraling is eveneens nieuw.

Aan de achterzijde springen de nieuwe led-achterlichten in kristallook in het oog. Ze lijken op juwelen en zorgen zowel overdag als ‘s nachts voor een herkenbaar uiterlijk. Nieuw zijn de lichtshow die de achterlichten opvoeren als de portieren van de auto worden ont- of vergrendeld alsmede de drie horizontale lichtstroken.

Alle modellen zijn voorzien van bumpers met een nieuw vormgegeven onderste deel met geïntegreerde, zichtbare uitlaatsierstukken. Ze zijn gevat in een chroomsierelement dat de volledige breedte van de auto beslaat. Er zijn zeven nieuwe lichtmetalen velgen beschikbaar met diameters tussen 17 en 20 inch, waarvan een deel als optie.

Bedienings- en aanduidingsconcept met widescreen cockpit en nieuwe generatie stuurwielen

Het interieur van de nieuwe S-Klasse wordt gekenmerkt door twee nieuwe displays met hoge resolutie, allebei met een schermdiameter van 12,3 inch. De twee displays zijn achter een gemeenschappelijke glazen afdekking geplaatst en vormen optisch een widescreen cockpit. Als centraal element benadrukken ze ook de horizontale oriëntatie van het interieurdesign.

De widescreen cockpit beschikt als combi-instrument over een groot display met virtuele instrumenten in het directe blikveld van de bestuurder alsmede een centraal display boven de middenconsole. Omdat de widescreen cockpit volledig digitaal is, kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende weergavestijlen (‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’) en tevens instellen welke informatie en beelden relevant zijn.

De nieuwe S-Klasse beschikt over aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel. Deze reageren op veegbewegingen zoals bij een smartphonescreen. Daarmee kan bestuurder het infotainmentsysteem bedienen zonder de handen van het stuur te hoeven halen.

Het infotainmentsysteem kan eveneens worden bediend via de touchpad met controller in de middenconsole en door middel van de spraakbediening LINGUATRONIC. Een andere nieuwe feature is de bediening van DISTRONIC en cruisecontrol via bedieningselementen op het stuurwiel.

Authentieke materialen en aandacht voor detail

Het interieur van de S-Klasse kenmerkt zich door hoogwaardige materialen. Zo zijn bijvoorbeeld, al naargelang de uitrusting, openporige houtsoorten en met leder beklede portieren en bovenkant van de portieren toegepast. Een ander Mercedes-Benz kenmerk is de hoogwaardige look & feel die is gerealiseerd door de grote aandacht voor detail en door puur vakmanschap.

Het materiaal- en kleurconcept is nauwgezet samengesteld en kenmerkt zich door een groot aantal bruintinten, inclusief nieuwe kleurencombinaties als magmagrijs/espressobruin of mahoniebruin/zijdebeige.

Lichtambiance met 64 kleuren

Net als voorheen maakt de interieurverlichting gebruik van energiebesparende leds met een lange levensduur. Dankzij 64 kleuren maakt de sfeerverlichting, die als optie kan worden uitgebreid, veel individuele instellingen mogelijk. Er worden bijvoorbeeld lichtaccenten gecreëerd op de sierdelen, het centrale display, het opbergvak aan de voorzijde van de middenconsole, de portiergreepuitsparingen, de portiervakken, de beenruimtes voor en achter, op de dakconsole en op de tweeters indien de betreffende auto is voorzien van het Burmester® high-end 3D surround sound system.

Alle S-Klasse modellen beschikken standaard over de KEYLESS-startfunctie, in combinatie met een nieuwe generatie fraai gestileerde sleutels in hoogglanzend zwart of hoogglanzend wit met verschillende sierranden.

Een wereldprimeur: wellness tijdens het rijden

Het ENERGIZING-comfortprogramma is een wereldprimeur voor serieauto’s. Deze optie koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar. Het maakt systematisch gebruik van de functies van de automatische airconditioning (zoals de parfumeringsfunctie) en de stoelen (verwarming, ventilatie, massagefunctie), de verwarmde oppervlakken alsmede de verlichtings- en muzieksfeer en het stelt de inzittenden in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die past bij hun stemming en wensen. Dit verhoogt het gevoel van welbehagen tijdens het rijden en tijdens rustpauzes aanzienlijk. Het ENERGIZING-comfortprogramma kan op alle zitplaatsen worden ervaren, afhankelijk van de uitrusting.

Er kunnen zes programma’s worden geselecteerd:

  • Frisheid

  • Warmte

  • Vitaliteit

  • Plezier

  • Comfort

  • Training (er zijn drie trainingsprogramma’s – spierontspanning, spieractivatie en balans – die uit diverse oefeningen bestaan)

De programma’s duren elk 10 minuten. Ze worden gevisualiseerd op de headunit met kleurengraphics en ondersteund door bijpassende muziek. Vijf songs per programma zijn reeds opgeslagen. Het programma ‘Vitaliteit’ kenmerkt zich bijvoorbeeld door snelle muziek met veel beats per minuut (bpm). Tot het repertoire van de S-Klasse behoort bijvoorbeeld ‘Feelin Good’ van Leon Riskin. Indien er persoonlijke muziekselecties beschikbaar zijn via bijvoorbeeld de media-interface, analyseert het systeem deze op de achtergrond en stelt ze vervolgens beschikbaar aan een programma op basis van het bpm. De afzonderlijke functies van de programma’s kunnen worden uitgeschakeld.

Het ENERGIZING-comfortprogramma omvat tevens de sfeerverlichting, die op harmonieuze wijze is afgestemd op de verschillende screendesigns. De verlichting laat het interieur als een kunstwerk ogen door kleurwerelden te creëren met behulp van verschillende kleuren.

De kleurwerelden kunnen tijdelijk worden vervangen door speciale effecten – bijvoorbeeld een speciale lichtsfeer die de bestuurder verwelkomt. Daarnaast geeft de automatische airconditioning aan of de temperatuur hoger of lager wordt aan de hand van de kleur van de sfeerverlichting. De felheid van de leds wordt eveneens hierop aangepast en kan worden ingesteld in vijf niveaus voor vier zones: widescreen cockpit, voorstoelen, achtercompartiment of gehele auto. Als gevolg daarvan zorgt de sfeerverlichting ervoor dat het positieve effect van licht op het welzijn ook tijdens het rijden wordt ervaren. Zodoende is deze uitrusting een belangrijk onderdeel van het ENERGIZING-comfortprogramma met zijn tailormade programma’s.

Daarnaast zorgt de sfeerverlichting voor emotionele contrasten en het deelt het interieur op in niveaus. 64 kleuren, tien kleurwerelden en drie verlichtingszones (beenruimtes, sierdelen en widescreen cockpit) zorgen voor een avant-gardistische lichtsfeer met een spectaculair kleurverloop.

Aandrijflijn: nieuwe motoren met innovatieve technologie

Mercedes-Benz S 560 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 8,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 195 g/km) en Mercedes-Maybach S 560 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 9,3 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 209 g/km): De nieuwe V8 levert 345 kW/469 pk en 700 Nm. De nieuwe biturbomotor behoort tot de meest efficiënte V8-benzinemotoren ter wereld en verbruikt ongeveer 10 procent minder brandstof dan zijn voorganger. Voor een lager brandstofverbruik bij deellast worden vier cilinders van de nieuwe V8 tegelijkertijd uitgeschakeld met behulp van de kleptiming CAMTRONIC. Dit vermindert de pompverliezen en verbetert de efficiëntie van de vier ingeschakelde cilinders. Eveneens bijzonder is de plaatsing van de turbo’s in de V tussen de cilinderbanken.

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 8,9 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 203 g/km): Voor uitstekende prestaties bij een aanzienlijk lager brandstofverbruik zorgt de 4,0-liter V8-AMG-biturbomotor met cilinderuitschakeling, die de 5,5-liter V8-biturbo uit het vorige model vervangt. Ondanks de kleinere cilinderinhoud levert de nieuwe motor een vermogen van 450 kW/612 pk.

De krachtigste dieselmotor in de geschiedenis van Mercedes-Benz: in de Mercedes-Benz S 350 d 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 5,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 145 g/km) en de S 400 d 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 5,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 147 g/km) maakt de nieuwe zes-in-lijn dieselmotor zijn debuut. Er zijn twee vermogensvarianten: 210 kW/286 pk en 600 Nm alsmede 250 kW/340 pk en 700 Nm. Hoewel de motor aanzienlijk meer vermogen levert dan zijn voorganger, verbruikt hij ruim 7 procent minder brandstof. Kenmerken van deze topmotor uit de premium dieselfamilie zijn de getrapte verbrandingskommen, de tweevoudige uitlaatgasturbo en, voor het eerst, de variabele kleptiming CAMTRONIC. De constructie bestaat uit een aluminium motorblok, stalen zuigers en de doorontwikkelde NANOSLIDE®-cilindercoating.

De nieuwe zescilinder dieselmotor is ontworpen om te voldoen aan alle toekomstige emissiewetgeving volgens de RDE-norm (Real Driving Emissions). Alle voor de efficiënte emissieverlaging relevante componenten zijn direct op de motor bevestigd. De geïntegreerde technologische benadering met nieuwe getrapte verbrandingskommen, dynamische meervoudige uitlaatgasrecirculatie en uitlaatgasnabehandeling nabij de motor - voor het eerst gecombineerd met variabele kleptiming - maakt een verdere verbruiksreductie bij lagere emissies mogelijk. Door de ingekapselde plaatsing bij de motor kent de uitlaatgasnabehandeling weinig warmteverlies en gunstige werktemperaturen.

Technische gegevens:

 

S 350 d 4MATIC

S 400 d 4MATIC

S 560 4MATIC

AMG S 63 4MATIC+

Aantal cilinders/plaatsing

6/lijn

6/lijn

8/V

8/V

Cilinderinhoud (cm3)

2.925

2.925

3.982

3.982

Max. vermogen (kW/pk)

210/286

250/340

345/469

450/612

Max. koppel (Nm)

600

700

700

900

l/100 km *

5,5

5,6

8,5

8,9

CO2 g/km*

145

147

195

203

*Gemiddeld volgens NEDC

Nog meer hightech motoren in de pijplijn

Naast de genoemde units zijn er nog meer nieuwe motoren gepland voor de nieuwe S-Klasse: zescilinder benzinelijnmotoren alsmede een plug-in hybrid met een elektrische actieradius van circa 50 kilometer. Tegelijkertijd beleven toonaangevende technologieën als de geïntegreerde startdynamo (Integrated Starter-Generator) op 48V-basis en de elektrische booster compressor hun wereldpremière.

Nieuwe zes-in-lijn benzinemotor (M 256): de nieuwe zes-in-lijn benzinemotor is een schoolvoorbeeld van elektrificatie en beschikt over een 48V elektrisch systeem.

Nieuwe, intelligente turbotechniek met onder meer een elektrische booster compressor en een geïntegreerde startdynamo staan garant voor een uitstekende souplesse zonder turbogat. De geïntegreerde startdynamo is verantwoordelijk voor de hybride functies, zoals de boost en energierecuperatie, wat voor een brandstofbesparing zorgt die tot voor kort was voorbehouden aan hybride systemen met een hoog voltage. Het resultaat: de nieuwe zescilinder lijnmotor biedt dezelfde prestaties als een achtcilindermotor, maar is tegelijkertijd veel zuiniger.

Systematische elektrificatie zorgt ervoor dat er geen kettingaandrijving van nevenaggregraten aan de voorzijde nodig is, waardoor het motorblok compacter is. De compacte bouwwijze creëert samen met de fysieke scheiding van inlaat en uitlaat ruimte voor uitlaatgasnabehandeling nabij de motor. Het 48V elektrische systeem voorziet niet alleen grote stroomverbruikers - zoals de waterpomp en aircocompressor - van energie, maar tevens de geïntegreerde startdynamo, die eveneens energie levert aan de accu door middel van een bijzondere efficiënte energierecuperatie. De nieuwe zescilinder lijnmotor wordt in eerste instantie leverbaar in twee vermogensvarianten.

Doorontwikkelde plug-in hybrid aandrijflijn: dankzij de aanzienlijk grotere accucapaciteit van 13,3 kWh gaat de elektrische actieradius naar verwachting circa 50 kilometer bedragen. In combinatie met de Mercedes-Benz wallbox maakt de 7,2 kW-boordlader het mogelijk om de accu veel sneller op te laden.

Intelligent Drive: de volgende stap bij de rijassistentiesystemen

De nieuwe S-Klasse zet opnieuw een belangrijke stap richting autonoom rijden, waarbij Mercedes-Benz Intelligent Drive naar het volgende niveau wordt getild. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder nog beter bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en het besturen van de auto. De snelheid van de auto wordt nu ook in bochten en op kruisingen automatisch aangepast. Dit wordt aangevuld met een aanzienlijk verbeterde actieve spoorassistent en extra functies voor de actieve noodstopassistent.

Dankzij doorontwikkelde camera- en radarsystemen heeft de nieuwe S‑Klasse een nog beter beeld van de verkeerssituatie. Daarnaast wordt voor het eerst gebruikgemaakt van kaart- en navigatiegegevens om het rijgedrag te berekenen. Hierdoor is de de actieve afstandsassistent DISTRONIC in staat om de bestuurder in veel situaties te ondersteunen op basis van de route en daarbij de snelheid aan te passen.

Het ‘Assistance Graphics’-menu laat de bestuurder in één oogopslag zien welke assistentiefuncties er geselecteerd zijn en op welke situaties de systemen op dat moment reageren. Duidelijk te begrijpen symbolen – bijvoorbeeld een stuurwiel met handen aan beide zijden – geven aanwijzingen, zowel op het scherm als in het head-up display. Alle functies kunnen voortaan worden aangestuurd vanaf het stuurwiel. Het nieuwe rijassistentiepakket bestaat onder meer uit de volgende functies:

  • De actieve afstandsassistent DISTRONIC maakt gebruik van aanzienlijk meer kaart- en navigatiegegevens en kan de bestuurder ondersteunen op basis van de route, waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast.
  • De actieve stuurassistent is op alle fronten verbeterd, wat veel voordelen oplevert voor de bestuurder.

  • De actieve spoorassistent werd grondig doorontwikkeld. Voortaan hoeft alleen nog maar een tikje tegen de richtingaanwijzer te worden gegeven als de bestuurder van rijbaan wil wisselen. Deze rijbaanwissel wordt uitgevoerd in de daaropvolgende 10 seconden en weergegeven in het combi-instrument met het bijbehorende visuele display, als het sensorsysteem van de auto geen auto’s in de veiligheidszone detecteert die de bestuurder wellicht over het hoofd heeft gezien.

  • De actieve noodstopassistent remt de auto tot stilstand af als de actieve stuurassistent is ingeschakeld en het systeem waarneemt dat de bestuurder de auto niet meer actief bestuurt.

  • < > in files op snelwegen en andere doorgaande wegen is het nu mogelijk om maximaal 30 seconden te stoppen, waarna de S‑Klasse automatisch weer optrekt en het vooruitrijdende verkeer volgt (in combinatie met de actieve parkeerassistent). Verkeersbordenassistent: waargenomen borden met snelheidslimieten en inhaalverboden voor het huidige routegedeelte worden weergegeven met behulp van beeldherkenning en informatie van de digitale wegenkaart van het navigatiesysteem. De gereden snelheid wordt vergeleken met de op de betreffende weg geldende maximumsnelheid. Als de bestuurder dit heeft ingesteld, wordt een zichtbare/zicht- en hoorbare waarschuwing gegeven wanneer de snelheidslimiet wordt overschreden. Borden die wijzen op een inrijverbod worden eveneens herkend. Daarnaast wijst het systeem op waargenomen voetgangers in de buurt van een zebrapad.

Afhankelijk van de wetgeving in het betreffende land stelt de Remote Park-assistent de bestuurder in staat om de auto met behulp van de smartphone in krappe parkeervakken of garages te parkeren en zo het in- en uitstappen mogelijk te maken. De auto kan zowel voor- als achterwaarts in parkeervakken parallel aan en dwars op de weg worden gezet. Het is eveneens mogelijk om de auto uit parkeervakken parallel aan de weg te laten rijden, bijvoorbeeld als de bestuurder terugkeert bij zijn auto en er een auto heel dicht naast is geparkeerd. In de Explore-modus kan de auto recht vooruit of achteruit rijden tot een afstand van 15 meter, waarbij waargenomen obstakels met kleine stuurcorrecties worden vermeden.

Rijcomfort: verbeterd MAGIC BODY CONTROL nu met CURVE-functie

De S-Klasse maakte in 2013 een technologisch statement met ROAD SURFACE SCAN. Het systeem detecteert naderende wegoneffenheden en past het ACTIVE BODY CONTROL-onderstel hierop aan. De nieuwe S-Klasse beschikt over een verder verbeterde onderstelregeling: de stereocamera van het systeem scant de weg nog grondiger dan voorheen, zelfs in schemerlicht, bij snelheden tot 180 km/h. Een andere comfortverbetering is de curve tilting function CURVE, die voor het eerst leverbaar is op de S-Klasse Limousine. De carrosserie van de auto helt in bochten tot 2,65° naar binnen., waardoor de passagiers de middelpuntvliedende krachten minder waarnemen.

Ver zicht: MULTIBEAM LED-koplampen met ULTRA RANGE-grootlicht

In 2013 was de S-Klasse de eerste auto die uitsluitend gebruikmaakte van leds als lichtbronnen. Het Intelligent Light System kan nu als optie worden uitgebreid met MULTIBEAM LED-koplampen en ULTRA RANGE-grootlicht. Het ULTRA RANGE-grootlicht produceert de maximale lichtintensiteit die wettelijk is toegestaan, wat ervoor zorgt dat de felheid van het grootlicht boven de referentiewaarde van 1 lux blijft over een afstand van meer dan 650 meter. Dit betekent dat de bestuurder een nog beter zicht heeft dan het geval is met de al bijzonder goed presterende huidige MULTIBEAM LED-systemen. De adaptieve grootlichtassistent plus is onderdeel van het Intelligent Light System. Het stelt bestuurder in staat om continu met ingeschakeld grootlicht te rijden zonder dat andere weggebruikers worden verblind. Bij tegen- of voorliggers worden de leds van de grootlichtmodules van MULTIBEAM LED gedeeltelijk uitgeschakeld, waarbij een U-vormig gedeelte van de lichtbundel wordt afgeschermd. De andere weggedeeltes worden dan nog steeds verlicht door het grootlicht (gedeeltelijk grootlicht).

Draadloos opladen van smartphones en nieuwe Concierge Service

De nieuwe infotainmentgeneratie biedt ook meer telefoonopties: met behulp van Near Field Communication verandert de smartphone in een digitale autosleutel en een besturingsunit voor het parkeren van de auto (hierboven).

Standaard kunnen mobiele telefoons draadloos worden opgeladen, zonder telefoonhouder. Daarnaast maakt multifunctionele telefonie (optie) het mogelijk om mobiele telefoons met de buitenantenne van de auto te verbinden. Alle mobiele apparaten die de Qi-standaard ondersteunen of aangepast kunnen worden zodat deze standaard wordt ondersteund, kunnen draadloos worden opgeladen. Het oplaadvlak is geïntegreerd in het opbergvak aan de voorzijde van de middenconsole. De middenconsole achter kan als optie ook worden voorzien van de mogelijkheid om draadloos op te laden.

De businesstelefonie (optie) achter werd uitgebreid met extra functies, zoals de mogelijkheid om een tweede mobiele telefoon aan te sluiten en de mogelijkheid voor de voor- en achterpassagiers om gesprekken door te verbinden. De Bluetooth-handset kreeg eveneens een nieuwe vorm.

De voor- en achterpassagiers kunnen gebruikmaken van meer mogelijkheden met betrekking tot het versturen van tekstberichten. Ze kunnen nu tekstberichten ontvangen, versturen, doorsturen en gebruikmaken van voice-to-text om tekstberichten te dicteren. De telefoonnummers waarmee tekstberichten zijn verstuurd en embedded URL’s kunnen worden gebruikt voor verdere acties. De berichten worden weergegeven als pop-ups in de rechterhelft van de widescreen cockpit. Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om een tekstbericht te ontvangen als iemand tegen de auto aanrijdt bij het parkeren. De sensoren van de auto herkennen zo’n situatie en zorgen er vervolgens voor dat een tekstbericht naar een vooraf ingesteld mobiel telefoonnummer wordt gestuurd.

Het Burmester® high-end 3D surround sound system met een systeemvermogen van 1.520 watt werd uitgebreid met een extra luidspreker in de dakconsole en twee luidsprekers in de zijwanden.

De nieuwe Concierge Service stelt tal van individuele diensten beschikbaar aan Mercedes me connect-gebruikers: van het reserveren van een tafel in een restaurant tot het krijgen van tips voor toeristische routes alsmede culturele evenementen en sportwedstrijden. Ook kunnen navigatiebestemmingen naar de auto worden gestuurd. Geregistreerde Mercedes me connect-gebruikers kunnen in twintig Europese landen de Concierge Service opvragen via de ‘Info’-knop in de dakconsole of via de Mercedes me-app. De personal assistant regelt vervolgens alles.