17
februari
2009
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Coupé: zo efficiënt kan fascinatie zijn

  • Wereldpremière in Genève, daarna te zien op AutoRAI
  • E-Klasse Coupé meest aërodynamische productieauto
  • Nieuwe motoren tot 17 procent zuiniger, groene energielabels
  • Volop aandacht voor veiligheid en comfort
  • Prijzen E-Klasse Coupé vanaf € 54.900
Op de Autosalon van Genève viert de Coupé op basis van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse zijn wereldpremière. Korte tijd later zal de nieuwe E-Klasse Coupé ook te zien zijn op de AutoRAI  in Amsterdam. Met de komst van de Coupé, slechts drie maanden na de presentatie van de E-Klasse Limousine, zorgt Mercedes-Benz voor een bijzondere aanvulling op het modelprogramma. Tegelijkertijd wordt hiermee de traditie van de Coupés voortgezet, die bij de E-Klasse altijd geliefd waren. De tweedeurs versie is niet alleen mooi, maar ook bijzonder aërodynamisch: met een Cw-waarde van 0,24 heeft het model de gunstigste luchtweerstand van alle in serie geproduceerde auto’s ter wereld. Tot het leveringsprogramma behoren twee nieuwe viercilinder motoren met directe inspuiting, die tot 17 procent minder verbruiken, maar tegelijkertijd meer vermogen en een groter koppel leveren en voorzien zijn van een groen (B) brandstoflabel. De E-Klasse Coupé staat vanaf juni 2009 bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers, de prijslijst begint bij € 54.900 voor de E 250 CGI Coupé BlueEFFICIENCY. Met de prijsstelling van de E Coupé laat Mercedes zien dat een Coupé niet altijd veel duurder dan een sedan hoeft te zijn: de prijzen van de E Coupé liggen vrijwel op het al scherpe prijsniveau van de E-Klasse Limousine.
De nieuwe Coupé beschikt over een aantal technische innovaties, die men eerder bij een sportcoupé uit het hoogste segment zou verwachten. Daartoe behoren een adaptieve schokdemperregeling, vermoeidheidsherkenning, preventieve bescherming van de inzittenden en een actieve motorkap. Specifiek voor de Coupé is het rijdynamiek-pakket, waarmee via een druk op de knop de afstelling van de auto kan worden veranderd. Met Adaptive Mainbeam-assist, herkenning van verkeersborden en een automatisch noodremsysteem PRE-SAFE®-brake zet de E-Klasse ook nieuwe maatstaven in zijn klasse.
 Ook op het gebied van motoren is de E-Klasse Coupé koploper: de nieuwe diesel- en benzinemotoren blinken uit door hun efficiëntie en hun uitstekende prestaties. Tot het leveringsprogramma behoren twee nieuwe viercilinder turbomotoren, die tot 17 procent minder brandstof verbruiken, maar tegelijkertijd meer vermogen en een groter koppel leveren. Beide uitvoeringen, de E 250 CDI Coupé BlueEFFICIENCY en de E 250 CGI Coupé BlueEFFICIENCY, hebben een groen energielabel B.
De E 250 CDI Coupé BlueEFFICIENCY verbruikt 5,3 liter brandstof per 100 kilometer en behoort met een uitstoot van 139 gram CO2 per kilometer tot de zuinigste en schoonste auto’s in zijn klasse. Het geringe verbruik werd niet alleen bereikt door nieuwe motoren, maar ook door een reeks praktijkgerichte maatregelen. Voorbeelden zijn de uitschakeling van de stuurbekrachtigings- en brandstofpomp wanneer deze niet worden gebruikt, de montage van banden met een lage rolweerstand en de afstelling van de generator op basis van de rijsituatie en de spanning aan boord, plus niet te vergeten de uitstekende luchtweerstand. Met zijn uitstekende prestaties (een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van 500 Nm, al beschikbaar vanaf 1.600 omw./min.) is de motor in de E 250 CDI BlueEFFICIENCY 36 procent krachtiger dan zijn voorganger. De V6-turbodieselmotor met directe inspuiting blijft in het programma. Deze levert in de E 350 CDI Coupé BlueEFFICIENCY een vermogen van 170 kW/231 pk en verbruikt volgens NEDC-norm 6,8 liter per 100 kilometer.
Ook bij de benzinemotoren heeft Mercedes-Benz gekozen voor directe inspuiting. Onder de motorkap van de E 250 CGI BlueEFFICIENCY ligt een nieuw ontwikkelde viercilindermotor met 150 kW/204 pk en een standaard automatische transmissie, die 7,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt, zo’n 13 procent minder dan bij de tot dusver gebruikte viercilindermotor.
De nieuwe E 350 CGI Coupé BlueEFFICIENCY wordt aangedreven door een nieuwe zescilindermotor met straalgeleide directe brandstofinjectie. Het vermogen bedraagt 212 kW/292 pk, 15 kW/20 pk meer dan voorheen, en de motor verbruikt met 8,5 liter per 100 kilometer rond de 14 procent minder brandstof. Het topmodel, de E 500 Coupé, is voorzien van een V8-motor met 285 kW/388 pk en 530 Nm, waarmee de prestaties op sportwagenniveau liggen.
Design: de weergave van een uniek karakter
De markante lijn van de nieuwe tweedeurs coupé bevat een aantal bijzondere kenmerken die typisch zijn voor de coupés van Mercedes-Benz. Zo wordt het beeld aan de zijkant, met volledig verzinkende zijruiten, niet onderbroken door een B-stijl en heeft de E-Klasse Coupé de sportgrille met de grote, in het midden geplaatste ster. Daarnaast toont de coupé zijn banden met de E-Klasse Limousine, ondermeer door de dubbele koplampen, die echter nog scherper en sportiever gevormd zijn. Identiek met de Limousine zijn ook de krachtige achterspatborden, die al in 1955 de “Ponton”-coupé S 220 zijn markante uitstraling gaven. Ondanks de duidelijke verwantschap met de E-Klasse Limousine heeft de E-Klasse Coupé natuurlijk zijn geheel eigen karakter met een duidelijke wigvorm.
De stoelen van de E-Klasse Coupé zijn nieuw ontworpen en passen qua vorm en techniek bij het sportieve karakter van de auto. De hoge rugleuningen zijn voorzien van een Easy Entry-functie, waardoor het in- en uitstappen voor de passagiers achterin gemakkelijker wordt. Comfortstoelen met lederen bekleding en ventilatie zijn als optie leverbaar, net als de nieuw ontwikkelde multicontourstoelen met opblaasbare luchtkamers in de zitting en de rugleuning. Voor de passagiers achterin zijn er twee comfortabele, afzonderlijke stoelen, waarvan de rugleuningen los van elkaar of samen kunnen worden neergeklapt om de kofferruimte te vergroten.
Veiligheid: unieke combinatie van assistentie- en veiligheidssystemen
Veiligheid heeft bij de ontwikkeling van de E-Klasse een belangrijke rol gespeeld. Een belangrijke nieuwe vondst op dit gebied is ATTENTION ASSIST, een systeem dat dreigende vermoeidheid bij de bestuurder snel herkent. Wanneer het systeem gedrag herkent dat wijst op slaperigheid, dan volgt een geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display (“ATTENTION ASSIST. Pause!”). ATTENTION ASSIST is standaard op de nieuwe E-Klasse Coupé.
Standaard levert Mercedes-Benz de E-Klasse Coupé ook met het PRE-SAFE®-beschermingssysteem voor inzittenden. Bij een dreigend ongeval worden er snel beschermende maatregelen voor de inzittenden getroffen, zodat de veiligheidsgordels en de airbags bij een botsing optimale bescherming kunnen bieden.
Automatisch remmen met volle kracht bij dreigend ongeval
De beproefde radargestuurde assistentiesystemen uit de S-Klasse zijn nu ook als optie in de E-Klasse Coupé leverbaar. Mercedes-Benz combineert deze technologieën in het systeem DISTRONIC PLUS. Dit omvat de cruisecontrol met afstandsregeling, waarmee de coupé automatisch de gewenste afstand tot zijn voorligger aanhoudt en het, afhankelijk van de verkeerssituatie tot stilstand afremt. Ook de Remassistent PLUS en de PRE-SAFE®-rem behoren tot deze voorzieningen.
Nieuw is ook de actieve motorkap, waarmee Mercedes-Benz het jarenlange streven naar meer veiligheid voor voetgangers voortzet. Deze voorziening is standaard bij de nieuwe E-Klasse. Bij een ongeval zorgt een veersysteem ervoor dat de motorkap aan de achterkant binnen enkele milliseconden vijf centimeter omhoog wordt gedrukt, waardoor de afstand tussen de motorkap en het motorblok toeneemt. Dankzij het doordachte mechaniek kan de bestuurder de actieve motorkap weer in zijn normale stand terugzetten, zonder dat de auto hiervoor naar de garage moet.
Rijcomfort en dynamiek door DIRECT CONTROL-onderstel
Tot de standaarduitrusting behoort een nieuw ontwikkeld DIRECT CONTROL-onderstel met een adaptief schokdempersysteem. Dit past zich automatisch aan de actuele rijsituatie aan, waarbij de demping bij normaal rijgedrag wordt verminderd en zo het afrolcomfort merkbaar wordt vergroot. Bij dynamisch bochtenwerk of bij snelle uitwijkmanoeuvres schakelt het systeem over op maximale demping, zodat de auto zo goed mogelijk wordt gestabiliseerd.
Naast het comfortabel afgestelde standaard onderstel is naar keuze ook een variant met een meer dynamische demperkarakteristiek leverbaar (standaard bij de AVANTGARDE). De optionele DIRECT CONTROL-stuurbekrachtiging (standaard op de V6- en V8-modellen) reageert nog directer op de stuurinslag en vereist minder stuurbewegingen.
Om de karakteristiek van de verschillende onderstelafstellingen te vergelijken, hebben de Mercedes-Benz-ingenieurs de “body index” ontwikkeld, een formule die is gebaseerd op de meetwaarden van typische rijacties. De “body index” geeft weer hoe goed de carrosserie met het chassis verbonden is, hoe goed de auto op de weg ligt en hoe gemakkelijk de handling bij het snel nemen van bochten is. Hoe hoger deze waarde, hoe sportiever, dus stugger, de karakteristiek van het chassis is.
De “body index” laat zien, hoe het dynamiekpakket de wensen van de klant op het gebied van zowel dynamiek als comfort vervult: in de Sport-stand bedraagt de waarde 2,06, maar door het inschakelen van de Comfort-stand kan deze tot het voor een limousine gebruikelijke niveau van 1,89 worden verminderd. Ter vergelijking: de supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren heeft een “body index” van 2,94.
Individuele klimaatregeling door een druk op de knop
Voor nog meer comfort in de E-Klasse Coupé heeft Mercedes-Benz een automatische klimaatregeling die niet alleen in drie zones (voor bestuurder, passagier voorin en passagiers achterin) werkt, maar ook individuele voorkeuze-standen heeft. Door een druk op de knop kunnen de inzittenden bij het als optie leverbare THERMOTRONIC daarmee kiezen uit de standen “Diffuse”, “Medium” en “Focus” en daarmee zowel de hoeveelheid uitstromende lucht als de verdeling van de lucht in het interieur aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren. Daarbij blijft de automatische werking van de airconditioning gehandhaafd. De E-Klasse Coupé wordt standaard geleverd met de automatische klimaatregeling THERMATIC, die twee zones kent.
Infotainmentsysteem met kleurenscherm op het dashboard
Het uit de S-Klasse beproefde bedieningsconcept met multifunctioneel stuurwiel, de bedienknop op de middenconsole, het kleurenscherm op het dashboard en de directe keuzeknoppen maakt ook in de E-Klasse Coupé het bedienen van de diverse functies gemakkelijk.
Via de bedienknop hebben bestuurder en bijrijder de controle over alle functies van het moderne infotainmentsysteem, zoals de radio, CD/DVD-speler, telefoon en navigatiesysteem. De E-Klasse Coupé wordt standaard geleverd met het systeem Audio 20 CD inclusief acht luidsprekers, CD-speler en bluetooth-functie voor mobiele telefoons. Als optie is het COMAND APS-systeem leverbaar, dat als extra’s pan-Europese navigatie met harde schijf, DVD-wisselaar, muziekregister voor zo’n 1.000 titels en spraakbesturing met volledige woorden. Voor nog meer muziekgenot zorgen opties als het 500 watt-geluidssysteem met surroundsound, aansluiting voor externe MP3-spelers en tuner voor digitale radio-ontvangst.
Modelprogramma: invidivualiteit door rijke keuze
Met vijf motoren, drie chassisvarianten, tal van carrosseriekleuren, diverse combinaties van wielen en banden en vele leverbare opties helpt de E-Klasse Coupé om wensen op autogebied te vervullen. De basis voor de combinatiemogelijkheden bestaat uit de beide uitvoeringen ELEGANCE en AVANTGARDE. Afhankelijk van het gekozen interieur zijn er verschillende kleuren en materialen toegepast, die het elegante of het progressieve karakter van de coupé benadrukken.
Bij het Sportpakket AMG staan sportiviteit en prestaties voorop. Bij de AMG-styling passen de markante AMG-frontpartij met grote koelopeningen, de AMG-dorpels en het AMG-achterdeel met zwart inzetstuk. Gepolijste 18 inch AMG lichtmetalen wielen met zes dubbele spaken, voorzien van brede banden in de maat 235/40 R 18 voor en 255/35 R 18 achter wijzen ook op het bijzondere karakter van de auto. Het AGILITY CONTROL sportchassis met stuggere vering, dempers en stabilisatoren omvat ook grote geperforeerde remschijven voor en remzadels met Mercedes-Benz-opschrift. Door de stuurinrichting met directere overbrenging is er een optimaal wegcontact.
De nieuwe E-Klasse Coupé staat in mei bij de Mercedes-Benz dealer. De prijslijst begint bij een bedrag van € 54.900 voor de E 250 CGI Coupé BlueEFFICIENCY (incl. BTW en BPM).
Prijzen E-Klasse Coupé
Benzine                      Vermogen         Max.koppel        Consumentenprijs                              E 250 CGI Coupé      150/204                  310                       € 54.900                                        E 350 CGI Coupé      215/292                   365                       € 64.601                                        E 500 Coupé              285/388                   530                       € 92.299                               
Diesel                        Vermogen         Max. koppel      Consumentenprijs
E 250 CDI Coupé      150/204                  500                        € 56.401                                         E 350 CDI Coupé      170/231                  540                        € 63.600