06
september
2017
|
12:34
Europe/Amsterdam

Nieuwe EQ Ready-app: Elektromobiliteit op virtuele maar realistische wijze uitproberen

Klaar voor elektromobiliteit? De nieuwe EQ Ready-app helpt automobilisten te besluiten of het voor hen persoonlijk zinvol is om over te stappen naar een elektroauto of een hybrid. De smartphone-app kan echte ritten van de bestuurder opslaan, zijn of haar dagelijkse mobiliteitsgedrag analyseren en de resultaten vergelijken met een grote hoeveelheid data van elektrische en hybride auto’s. Daarmee wordt het mogelijk om elektromobiliteit op een virtuele maar realistische wijze uit te proberen. De EQ Ready-app adviseert tevens welk alternatief aangedreven model van smart of Mercedes-Benz het beste past bij iemands rijgedrag. De nieuwe app is in aanloop naar de IAA 2017 geïntroduceerd en is daar ook uit te proberen op de Mercedes-Benz stand in Hal 2, Level 0.

Mercedes-Benz rijders waren niet de enigen die tijdens de pilotfase betrokken werden bij de ontwikkeling van de nieuwe app. Ook leden van Daimlers Raad van Bestuur lieten hun autogebruik onderzoeken op de geschiktheid voor elektromobiliteit. “De algehele conclusie is dat elektroauto’s en hybride modellen in elektromodus veel geschikter zijn voor dagelijks gebruik dan men in het algemeen denkt. Zelfs sceptici zijn er na een persoonlijke reality check met onze app achter dat een elektrische of hybride auto daadwerkelijk een oplossing biedt voor hun mobiliteitsbehoeften”, aldus Wilko Stark, Hoofd Daimler & Mercedes-Benz Cars Strategy en Hoofd CASE.

De EQ Ready-app is gratis te downloaden voor iOS en Android, in het Engels en Duits. Hij is in eerste instantie beschikbaar voor de Duitse markt; andere landen en toepassingen volgen binnenkort. De smartphone van de gebruiker slaat alle ritten op die hij of zij met zijn auto (ongeacht het merk) maakt. Dit genereert een realistisch gebruiksprofiel dat aanzienlijk meer waarde heeft dan een eenmalige proefrit.

Alles wat de gebruiker hoeft te doen, is met naam en e-mailadres inloggen op het persoonlijke Mercedes me-account en het inschakelen van de trackingfunctie in de app. Die functie registreert niet alleen de snelheid en acceleratie, maar ook periodes van stilstaan en langere pauzes, evenals invloeden van buitenaf, zoals de temperatuur en hoogte. Dat maakt het mogelijk om de actieradius en het energieverbruik te meten.

Om de virtuele elektrorit te optimaliseren, kunnen de app-gebruikers handmatig potentiële oplaadstations invoeren, zoals thuis of op de werkplek. In de toekomst wordt de app verder uitgebreid met openbare oplaadpalen.

Het individuele mobiliteitsgedrag dat op deze wijze wordt vastgesteld, wordt via wifi of mobiele data doorgestuurd naar de Mercedes me-server, waar de relevante parameters van de elektrische en hybride auto’s van Mercedes-Benz en smart zijn opgeslagen. Ook bij hybride modellen gaat de evaluatie van het mobiliteitsgedrag uitsluitend uit van puur elektrisch rijden.

Het softwaremodel voor de app – door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld – maakt gebruik van een grote hoeveelheid voertuigspecifieke gegevens, zoals energieverbruik, actieradius, cw-waarde, gewicht en rolweerstand. De daaruit afgeleide efficiëntie van de auto’s is getest op de openbare weg. Het resultaat was een zeer grote overeenkomst tussen simulatie- en praktijkwaarden.

Tot de geteste auto’s behoren de smart electric drive-modellen (gecombineerd energieverbruik: 13,1-12,9 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissies: 0 g/km) en plug-in hybrid modellen van Mercedes-Benz, waaronder de GLC 350 e 4MATIC (gecombineerd brandstofverbruik: 2,7-2,5 l/100 km; gecombineerd energieverbruik: 15,2-13,9 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 64-59 g/km) en GLE 500 e (gecombineerd brandstofverbruik: 3,7-3,3 l/100 km; gecombineerd energieverbruik: 18,0-16,7 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 84-78 g/km).

Op basis van de door de gebruiker gekozen referentieauto worden zijn persoonlijke waarden voor actieradius en energieverbruik vastgesteld en wordt zijn mobiliteitsgedrag geëvalueerd. Een voorbeeld van zo’n analyse: “Gefeliciteerd! Al uw ritten kunnen elektrisch zonder tussentijds opladen worden volbracht.”

Privacy is een belangrijk element binnen de app. Om het vastleggen van een rit te stoppen, kan de gebruiker op elk willekeurig moment de trackingfunctie uitschakelen. Bovendien informeert de app de bestuurder regelmatig dat er data wordt opgeslagen.

De EQ Ready-app is een CASE-project en werd ontwikkeld in samenwerking met de afdeling ‘Digital House’. In een constructie die door start-ups werd geïnspireerd, is het project in rap tempo gegroeid van een idee en een in-house broedplaats naar vertaling naar de praktijk. CASE omvat de strategische oriëntatie voor Mercedes-Benz Cars en bundelt de volgende toekomstvisies in één enkel platform: connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijving (Electric). De vier CASE-werkgebieden zijn een integraal onderdeel van de corporate strategie van Daimler AG. Het doel ervan is intuïtieve mobiliteit voor Mercedes-Benz rijders vorm te geven via een intelligente mix van de CASE-thema’s.

EQ: het nieuwe merk voor elektromobiliteit van de uitvinder van de automobiel

EQ biedt een uitgebreid ecosysteem voor elektromobiliteit met producten, diensten, technologieën en innovaties. Het spectrum loopt uiteen van elektroauto’s en wallboxen tot oplaadservices en energieopslagunits voor thuis. De naam EQ staat voor ‘Electric Intelligence’ en is afgeleid van Mercedes-Benz’ merkwaarden ‘Emotie en Intelligentie’. Het nieuwe merk omvat alle belangrijke aspecten voor klantgerichte elektromobiliteit en gaat veel verder dan alleen de auto.

Toekomstige modellen zullen worden gekenmerkt door de essentiële elementen van state-of-the-art elektromobiliteit: een mix van een emotioneel en intelligent design, buitengewoon rijplezier, een hoge mate van dagelijkse bruikbaarheid en een maximum aan veiligheid, kenmerken die alle modellen van de uitvinder van de automobiel gemeen hebben.

Het eerste serieproductiemodel van het nieuwe EQ-merk, de EQC, gaat vanaf 2019 in productie in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen (Duitsland). De EQC is gebaseerd op de vorig jaar in Parijs gepresenteerde Concept EQ.