21
juli
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe 5,5-liter V8-motor; made by AMG

  • Nieuwe 5,5-liter AMG V8 koppelt hoge prestaties aan laag verbruik

  • AMG Cylinder Management schakelt vier cilinders uit als vermogen niet wordt aangesproken

  • Cilinderuitschakeling verlaagt gemiddeld brandstofverbruik met 30 procent

  • Vermogen V8 met 45 kW (62 pk) verhoogd tot 310 kW (422 pk)

  • Motor voor het eerst beschikbaar in nieuwe SLK 55 AMG

Mercedes-AMG heeft een nieuwe 5,5-liter V8 motor ontwikkeld die prestaties biedt die onlosmakelijk bij een potente achtcilinder horen, maar deze combineert met het lage verbruik van een viercilinder. Het blok biedt deze efficiency dankzij het nieuw ontwikkelde AMG Cylinder Management dat is gebaseerd op Formule 1-techniek. Het systeem schakelt vier van de acht cilinders uit als het vermogen niet wordt gevraagd. Dat levert in vergelijking met de huidige AMG 5,5-liter V8 motor een brandstofbesparing op van zo’n dertig procent.

Mercedes-Benz monteert de motor met AMG Cylinder Management en directe inspuiting voor het eerst in de nieuwe SLK 55 AMG. Deze topversie van de tweezits sportwagen beleeft in september zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Het is de eerste Roadster die binnen zijn segment is voorzien van een achtcilinder.

AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz, heeft het vermogen van de 5,5-liter V8 met 45 kW (62 pk) verhoogd tot 310 kW (422 pk). Ook het koppel is verder verhoogd van 510 naar 540 Nm. Desondanks is het gemiddeld verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 8,5 l/100 km, zo’n 3,5 liter minder dan dat van zijn voorganger. Daarmee behoort de SLK 55 AMG tot de beste in zijn klasse. De gemiddelde CO2-uitstoot is ook gereduceerd en bedraagt nu nog 199 g/km.

Ultrasportief én efficiënt

De nieuwe motor met cilinderuitschakeling van AMG is gebaseerd op het M152-blok waarmee de E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG en CL 63 AMG zijn uitgerust. Gebleven zijn de directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en het ECO start/stop systeem. Veranderd ten opzichte van de vorige generatie van de M152 is het afwijkend luchtaanzuigsysteem, een vernieuwde cilinderkop met afwijkende kleppentechniek en een verbeterde smering. Dat alles tezamen gecombineerd met het innovatieve AMG Cylinder Management zorgt voor ultrasportieve rij-eigenschappen als je wilt, en voor efficiency omdat je vindt dat het moet.

Wanneer de bestuurder op rustig tempo tussen de 800 en 3.600 t/min cruist en de transmissie in de Controlled Efficiency mode staat, schakelt het AMG Cylinder Management de cilinders twee, drie, vijf en acht uit waardoor het verbruik aanzienlijk daalt. De techniek wordt door Mercedes-Benz ook gebruikt in de V8 Formule 1-motoren met 750 pk. Bij de circuitauto’s worden twee of vier van de cilinders uitgeschakeld, bijvoorbeeld in langzame bochten, in de pitlane of als er achter de beroemde Mercedes-Benz SLS Safety Car wordt gereden. Het is niet zo dat de V8 ineens ondergemotoriseerd is als de cilinders zijn uitgeschakeld. De bestuurder beschikt dan nog altijd over 230 Nm koppel, voldoende voor een prima acceleratie en vermogen in de meeste verkeerssituaties. Zodra de bestuurder meer power nodig heeft, schakelen de cilinders automatisch en onmerkbaar bij; bij 3.600 t/min kost dit omschakelmoment slechts dertig milliseconden.

Het AMG Cylinder Management zorgt ervoor dat de in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop gesloten zijn en het schakelt tegelijkertijd de brandstoftoevoer en de ontsteking uit. Een gevolg hiervan is dat de efficiency van de vier resterende cilinders wordt verhoogd. Uiteraard is het blok zo licht mogelijk gehouden (187 kilo) door het gebruik van materialen als aluminium. Verder monteert AMG alleen delen die interne wrijving in het blok beperken waardoor het brandstofverbruik verder vermindert.

ECO4, ECO8

Het standaard Controlled Efficiency ECO start/stop systeem dat de nieuwe AMG V8 uitschakelt als de SLK 55 AMG stil staat, draagt verder bij aan de vermindering van het benzineverbruik. Als de versnellingsbak in de Controlled Efficiency-modus staat, schakelt hij sneller over om hoge toeren te vermijden. Een systeem dat kinetische remenergie opslaat in de accu, helpt verder bij het verlagen van het verbruik met gemiddeld tot zo’n 0,2 l/100 km in stadsverkeer. De bestuurder ziet op een display of het AMG Cylinder Management is ingeschakeld of niet. Als de vier cilinders zijn uitgeschakeld, vermeldt het display ‘ECO4’. Als alle cilinders van de V8 in werking zijn, vermeldt het display ‘ECO8’.

Nieuw van AMG is ook de sportuitlaat die speciaal voor de M152 is ontwikkeld. Kleppen in het systeem zorgen ervoor dat de uitlaatsound afhankelijk van de omstandigheden tijdens het rijden verandert. Bij lage toeren of als de vier cilinders zijn uitgeschakeld, zijn de kleppen gesloten en is de uitlaatsound ingetogen. Maar als de bestuurder accelereert en de power van zijn motor aanspreekt, gaan de kleppen in het uitlaatsysteem open. Dan geeft de AMG zijn kippenvel bezorgende V8-sound af via de twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen van 65 mm.

Mercedes-AMG is al sinds 2008 bezig met de ontwikkeling van de nieuwe M152-motor die AMG traditiegetrouw met de hand bouwt onder de allerstrengste kwaliteitseisen. De innovatieve techniek die in de motor is verwerkt, past naadloos in de strategie die wordt aangeduid als ‘AMG Performance 2015’. Bij deze strategie zet Mercedes-AMG zijn indrukwekkende geschiedenis als high performance constructeur voort die al in 1967 begon. Maar daarnaast maken AMG en Mercedes-Benz hun belofte waar om constant het verbruik en de uitstoot van nieuwe modellen te verminderen dankzij de nieuwste technieken. Daarbij worden op het vlak van prestaties - een kernwaarde van AMG als merknaam - steeds nieuwe maatstaven gezet. De nieuwe 5,5-liter V8 motor met het AMG Cylinder Management is het bewijs dat deze strategie wederom zijn vruchten heeft afgeworpen.