22
augustus
2017
|
15:58
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz pakt uit op de Frankfurt International Motor Show (IAA) 2017

Op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA) laat Mercedes-Benz van 14 t/m 24 september zien op welke manier het merk de mobiliteit van de toekomst gaat vormgeven. De vijftigste verjaardag van Mercedes-AMG wordt gevierd met de introductie van de Mercedes-AMG Project ONE. Deze hypercar is uitgerust met Formule 1 hybridetechniek en baant de weg voor AMG’s ‘Future of Driving Performance’. Een nieuwe, slimme showauto biedt een oplossing voor carsharing in de stad. Daarnaast gaat de elektrificatie van het Mercedes-Benz gamma door met een studiemodel in het compacte segment en de GLC F-CELL EQ Power, een bijna productierijpe auto met een hybridesysteem en een brandstofcel. Daarbij maken de vernieuwde S-Klasse Coupé en S-Klasse Cabriolet hun werelddebuut in Frankfurt, zowel in standaard- als in AMG-versie, en wordt ook de nieuwe X-Klasse voor het eerst aan het publiek getoond.

Een belangrijk element van de Mercedes-Benz show is de me Convention (15 t/m 17 september). Dit evenement wordt georganiseerd door Mercedes-Benz en festivalorganisator South by Southwest (SXSW) onder het motto #createthenew. De live evenementen, zoals de Mercedes-Benz Media Night, persconferentie en gesprekken met experts, worden rechtstreeks uitgezonden via het nieuwe online platform Mercedes me media.

In totaal stelt Mercedes-Benz Cars zo’n honderd voertuigen tentoon in Frankfurt, waaronder een aantal innovatieve conceptauto’s. De Mercedes-AMG Project ONE is een bijna productierijp studiemodel van een hypercar. Het seriemodel maakt als allereerste auto gebruik van echte Formule 1-hybridetechniek. Daarbij debuteert in Frankfurt de elektrische smart showcar, een studiemodel van het recent opgerichte EQ-submerk van Mercedes-Benz. Dit volledig autonoom rijdende studiemodel belichaamt als eerste auto alle vier de pijlers van de ondernemingsstrategie CASE: Connected, Autonomous, Shared en Electric. Het model koppelt maximale efficiëntie aan een consequente doorontwikkeling van het carsharingconcept, waardoor flexibel en individueel openbaar vervoer in de stad mogelijk wordt.

Een andere Mercedes-Benz primeur is de eerste volledig elektrische EQ-conceptauto in het compacte segment. Met zijn EQ-merk zal Mercedes-Benz in de toekomst ook compacte auto’s van een elektrische aandrijflijn voorzien en daarmee e-mobility voor een belangrijke doelgroep beschikbaar maken. Daarnaast wordt een voorseriemodel van de Mercedes-Benz GLC F-CELL EQ Power geïntroduceerd. Deze plug-in hybrid met brandstofcel koppelt praktische voordelen als een grote actieradius (500 kilometer) en korte waterstof-tankstops aan lokaal emissievrij rijden. De verregaand vernieuwde S-Klasse Coupé en S-Klasse Cabriolet in standaard- en AMG-versie staan ook op de beursvloer.

Tot slot kan het publiek kennismaken met de Mercedes-Benz onder de pick-ups: de Mercedes-Benz X-Klasse. Dit model verenigt de typische eigenschappen van een pick-up – robuust, functioneel, duurzaam en terreinvaardig – met de klassieke kenmerken van een echte Mercedes-Benz – design, comfort, rijdynamiek en veiligheid. Met zijn SUV-design voegt de X-Klasse zich naadloos in het Mercedes-Benz modellengamma.

Evenementen kunnen nu live en online gevolgd worden

Traditiegetrouw gaat de IAA op maandag 11 september om 18.30 uur van start met de ‘Mercedes-Benz Media Night’. De persconferentie vindt plaats op 12 september om 09.35 uur. Op woensdag 13 september is het vervolgens tijd voor ‘Meet the experts’, met daarin Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG, dr. Annette Winkler, Hoofd van smart, dr. Jens Thiemer, Vice President Marketing van Mercedes-Benz Cars, en Wilko Stark, Hoofd van CASE. Zij beantwoorden tussen 10.00-13.00 uur vragen van de pers. Het is online ook mogelijk om individueel met de experts te praten.

Mercedes-Benz lanceert op de IAA een nieuw digitaal mediaplatform, Mercedes me media genaamd. Via deze online service kunnen live evenementen, zoals wereldpremières en persconferenties, voor het eerst worden verlengd en verdiept tot meerdaagse communicatie-ervaringen. Het nieuwe platform maakt het werk van journalisten gemakkelijker met een aantal handige functionaliteiten, zoals een HD multi-angle livestream, een eveneens HD screenshotfunctie vanuit elk camerastandpunt van de livestream, alsmede live vertalingen van presentaties in twee talen. Via Mercedes me media kan iedereen, waar ook ter wereld, live aanwezig zijn bij de evenementen op de IAA. De pers heeft uiteraard ook toegang tot persmateriaal, foto’s en video’s, via een mediaportal die voortdurend wordt geüpdatet.

me Convention: autoshow in een nieuwe dimensie

De traditionele autopresentaties worden drie dagen lang (15 t/m 17 september) via de me Convention aangevuld met interactieve dialogen. De thema’s zijn afgeleid van de CASE-strategie en gaan verder dan producten alleen: New Creation, New Urbanity, New Leadership, New Realities en New Velocity. De me Convention is een inspirerende mix van workshops, gesprekken met experts, interactieve labs en kunstinstallaties. Op deze manier probeert Mercedes-Benz de discussie aan te gaan over thema’s die met toekomstige mobiliteit te maken hebben. Tijdens de IAA zijn meer dan honderd internationale visionairs, innovators en inspirerende persoonlijkheden als spreker aanwezig, waaronder astronaut Buzz Aldrin, mediakunstenaar en choreograaf Christian ‘Mio’ Loclair, de Tibetaanse monnik en mindfulnessspecialist Gelong Thubten, avonturier en Mercedes-Benz ambassadeur Mike Horn, supermodel Amber Valetta, de beroemde industrieel ontwerper Hartmut Esslinger, technologiejournalist Amber Mac en Miriam Meckel, uitgever van het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche.

In SXSW heeft de me Convention een partner gevonden met jarenlange ervaring in het organiseren van innovatieve conferenties. SXSW, een mix van cultureel festival en digitale conferentie, heeft een cultstatus in Austin (Texas) en trekt meer dan 300.000 bezoekers per jaar. De me Convention is de eerste samenwerking die de Amerikanen buiten de Verenigde Staten zijn aangegaan. Kaartjes voor de me Convention zijn verkrijgbaar via www.me-convention.com

Mercedes-Benz Cars op de IAA

De Mercedes-Benz beurspresentatie staat geheel in het teken van de CASE-strategie, met de CASE City op de begane grond van de Festhalle als hoogtepunt. In de foyer van de Festhalle, waar Mercedes-Benz traditiegetrouw exposeert, staat een ‘digitaal dashboard’ dat bezoekers realtime met mediale elementen informeert over diverse live events en talkshows. Bezoekers kunnen zich hier ook aanmelden voor een individuele, digitale rondleiding, met digitale passen van Mercedes-Benz voor de wallet-app. Via ‘Mercedes-Benz To Go’ kunnen bezoekers op de hoogte blijven van alle hoogtepunten en informatie krijgen over de tentoongestelde auto’s en de me Convention. De Mercedes-Benz passen kunnen via www.mercedes-benz.com/IAA of via scannen van de QR-code worden verkregen en zelfs live worden doorgegeven aan anderen. Op de beursvloer is het tevens mogelijk om via de QR-code scanner interessante informatie op te slaan. Die informatie kan vervolgens worden verstuurd via een eigen 4G-verbinding of wifi.

Zo’n 400 medewerkers hebben twee maanden lang gewerkt aan de Mercedes-Benz stand op de IAA. De stand is 11.000 vierkante meter groot en is in de Festhalle opgebouwd met 970 ton staal, meer dan 250 kilometer aan bedrading en zo’n 6.000 lampen.