27
januari
2017
|
00:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Design Essentials

De Mercedes-Benz designers hebben het productportfolio succesvol gerestyled. De aanstaande generatie compacte modellen markeert het begin van een nóg consequentere implementatie van de ‘sensuele puurheid’, zoals de sculptuur ‘Aesthetics A’ laat zien.

In een spanningsveld van traditie en moderniteit ontwerpen de designers van Mercedes-Benz de auto’s voor de toekomst. Hun werk concentreert zich op sensuele puurheid als uitdrukking van moderne luxe. Het design moet mooi en intelligent zijn, oftewel hot & cool. Met deze filosofie creëren de designers van Mercedes-Benz niet alleen auto’s, maar een hele wereld van moderne luxe. Hun aspiratie is daarbij dat de onderneming erkend wordt als internationaal luxemerk. De nieuwe vormentaal, gericht op het creëren van duidelijke vormen en sensuele vlakken die hightech ensceneren en tegelijkertijd emotie opwekken, speelde een sleutelrol in de verjonging van het merk en het verkoopsucces van de onderneming. Sindsdien volgt elk nieuw model van Mercedes-Benz deze filosofie, ondanks het individuele karakter.

Sculptuur ‘Aesthetics A’: pure proporties

Met de sculptuur ‘Aesthetics A’ presenteert het Mercedes-Benz designteam een visie op een compacte limousine die volledig is gereduceerd tot het basisontwerp. Dit biedt tevens inzicht in hoe de designfilosofie ‘sensuele puurheid’ in de nabije toekomst tot uitdrukking zal komen.

Door toepassing van de filosofie ‘sensuele puurheid’, startte Mercedes-Benz met de huidige A-Klasse een designverschuiving waarvan de invloed tot ver buiten het merk reikte. De ‘Aesthetics A’-sculptuur belichaamt de doorontwikkeling van de Mercedes-Benz vormentaal. Het stelt de reductie tot het wezenlijke centraal en onderstreept dit met emotionele accenten. “Vorm en carrosserie blijven behouden, wanneer lijnen extreem gereduceerd worden. Wij hebben de moed deze puurheid daadwerkelijk te realiseren”, vertelt hoofddesigner Gordon Wagener. “In combinatie met perfecte proporties en sensuele oppervlakken, heeft de volgende generatie compacte modellen het potentieel een nieuw designtijdperk in te luiden.”

In plaats van de basisvorm met lijnen te modificeren, gebruiken de designers van Mercedes-Benz dynamische en onder verschillende hoeken van elkaar staande vlakken, om de carrosserie door licht en schaduw te profileren en de proporties te benadrukken. Zo wordt de essentie van een carrosserie zichtbaar en op een geloofwaardige manier gecommuniceerd. Het expressieve en zelfbewuste rood als nieuwe typische Mercedes-Benz kleur, onderstreept de sensualiteit en emotie van de sculptuur.

De focus op proporties en vorm vergt ook een speciale werkwijze. “Aan het begin van het proces is ons werk vergelijkbaar met dat van een beeldhouwer”, verklaart Wagener. “De kern van ons creatieve werk zijn nog altijd de klassieke technieken. Het kleimodel speelt hierbij een centrale rol: je kunt een ontwerp uiteindelijk niet beoordelen op een computer, want een scherm is tweedimensionaal, en een auto driedimensionaal.”

‘Aesthetics A’ heeft een 3-Box design en opent daarmee ook nieuwe markten voor de compacte klasse. Buiten Duitsland en Europa zijn klassieke limousines ook in dit segment zeer gewild.

De ‘Aesthetics A’-sculptuur is het vervolg op een serie sculpturen van Mercedes-Benz, bestaande uit de ‘Aesthetics No. 1’ (2010), ‘Aesthetics No. 2’, ‘Aesthetics 125’ (beide 2011) en ‘Aesthetics S’ (2012).