31
maart
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Classic op Techno Classica: luxueuze cabriolets en sportieve roadsters

Tijdens Techno Classica 2016 zet Mercedes-Benz Classic de open modellen in het zonnetje. In hal 1 van het beurscomplex in Essen toont de fabrikant uit Stuttgart modellen die net als de huidige C-Klasse Cabriolet, de S-Klasse Cabriolet en de SL de beleving van het open rijden bieden. Sinds de automobiel 130 jaar geleden werd uitgevonden, bieden de luxueuze cabriolets en sportieve roadsters van Mercedes-Benz deze beleving in optima forma. Zelfs de luchtig en ruim ogende beursstand geeft dit gevoel weer. De 28e Techno Classica vindt van 6 tot en met 10 april 2016 plaats in Essen. Niet alleen Mercedes-Benz Classic is vertegenwoordigd op de beurs, er is ook een stand ingericht voor het nieuwe ‘ALL TIME STARS’-platform voor de verkoop van young- en oldtimers. Bovendien geven 16 officiële Mercedes-Benz merkenclubs acte de présence.

Geheel volgens de traditie zal Mercedes-Benz Classic ook dit jaar de bezoekers van de Techno Classica verwelkomen in hal 1. Dit jaar kan op de beursstand een reis door de tijd worden gemaakt, door de fascinerende wereld van de cabriolets en roadsters van het merk met de ster. In 1886, toen Carl Benz en Gottlieb Daimler afzonderlijk van elkaar de automobiel uitvonden, was open rijden nog de enige vorm van autorijden. Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw, toen limousines en massaproductie een steeds grotere rol gingen spelen op de automarkt, evolueerde de open auto langzaam tot de meest exclusieve variant van het modelgamma, die vooral populair was bij mensen die sportieve elegantie hoog in het vaandel hadden staan. De luxueuze cabriolets en roadsters van Mercedes-Benz hebben altijd voldaan aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten, doordat ze de vrijheid van het open rijden combineerden met een hoogstaand comfortniveau, geavanceerde prestaties en een fascinerend design. Op de stand van Mercedes-Benz Classic zullen diverse exemplaren van deze speciale modellen te zien zijn.

De nieuwe S-Klasse Cabriolet (A 217) zal worden geflankeerd door een 500 K Cabriolet B (W 29, gebouwd van 1934 tot 1936), een auto die in de jaren dertig van de vorige eeuw deel uitmaakte van het internationale luxesegment. De in 1949 onthulde 170 S Cabriolet B is een exclusieve auto uit de vroege naoorlogse jaren. De 300 S Roadster (W 188) stamt uit de jaren vijftig. Deze auto, die tijdens de Autosalon van Parijs in oktober 1951 aan de wereld werd voorgesteld, was een van de duurste in Duitsland gebouwde personenauto’s. De elegante cabriolets uit de W 111-modelserie zijn eveneens unieke verschijningen: dit waren de eerste open auto’s ooit die waren voorzien van een veiligheidscarrosserie met zowel aan de voor- als de achterzijde een kreukelzone. In de herfst van 1969 lanceerde Mercedes-Benz de 280 SE 3.5 Cabriolet, het krachtige en bijzonder luxueuze topmodel van deze modelreeks.

Naast luxueuze cabriolets zijn sportieve en elegante roadsters altijd het domein geweest van Mercedes-Benz. Tijdens de Techno Classica is een zeer bijzondere vertegenwoordiger van deze serie modellen te zien: de 500 K Spezial Roadster (W 29, gebouwd van 1934 tot 1936). Na de Tweede Wereldoorlog ging nog een sportieve roadster in productie, die rechtstreekse banden had met de autosport: de SL. Deze magische afkorting is in gebruik sinds 1952, toen Mercedes-Benz op bijzonder succesvolle wijze terugkeerde op het hoogste niveau van de internationale autosport met de 300 SL racewagen (W 194). De auto bleek direct een winnaar te zijn, hij wist op indrukwekkende wijze dubbele overwinningen te behalen tijdens de 24 Uur van Le Mans en de Carrera Panamericana in Mexico. De W 194 vormde tevens de basis voor de befaamde 300 SL ‘Gullwing’ (W 198) uit 1954, waarvan in het voorjaar van 1957 een open variant werd geïntroduceerd, de 300 SL Roadster. Het meest recente model in deze modelserie werd onthuld in 2015: de nieuwste generatie van de SL (R 231).

De nieuwe C-Klasse Cabriolet (A 205) was een van de sterren tijdens de Autosalon van Genève 2016. Daarnaast zal een cabriolet-prototype van de  Mercedes-Benz 190 E (W 201) uit 1990 te zien zijn in Essen. Ondanks zijn geslaagde uiterlijk en techniek ging de auto niet in productie. Wel speelde hij een belangrijke rol in het besluit om de in 1991 geproduceerde cabriolet van de 124-modelserie in productie te nemen.

Open rijden – een garantie voor rijplezier

De term ‘cabriolet’ stamt uit de periode van paard en wagen. Hij verwijst naar een lichtgewicht, open koets die wordt getrokken door twee paarden en vooral met mooi weer wordt gebruikt. De naam zegt het al: het Franse werkwoord ‘cabrioler’ betekent ‘dartelen’, ‘op speelse wijze bewegen’. In de begindagen van de automobiel was er nog geen speciale carrosserie nodig om te genieten van het open rijden: de periode tussen 1886 en 1920 werd gedomineerd door de open automobiel.

Toen de gesloten carrosserie zijn intrede deed in het begin van de 20e eeuw speelden carrosseriebouwers hierop door niet alleen een limousine en een coupé aan te bieden, maar ook een cabriolet met een stoffen kap die volledig kan worden neergeklapt. In de jaren twintig kenmerkte dit type auto zich al door zijn sportieve en elegante lijnenspel en bood – in tegenstelling tot de gangbare open toerauto – de mogelijkheid om het volledige passagierscompartiment af te dekken met een stoffen kap, waardoor de inzittenden perfect werden beschermd tegen weer en wind. In de jaren die voorafgingen aan de Tweede Wereldoorlog waren nagenoeg alle Mercedes-Benz modellen tegen meerprijs leverbaar als cabriolet, in sommige gevallen in meerdere uitvoeringen. Zo introduceerde het merk in 1934 ‘Type 500 met Kompressor’, afgekort tot 500 K (modelserie W 29), die in eerste instantie leverbaar was in acht verschillende carrosserievarianten, waaronder een cabriolet in drie uitvoeringen, een tweedeurs open toerauto en een roadster. In deze situatie kwam na de oorlog verandering. Toen de in grote lijnen ongewijzigde ‘Type 170 V’ weer in productie werd genomen, waren er in eerste instantie geen cabriolets leverbaar. Hoewel ze al snel weer leverbaar werden met de meest krachtige motoren, was de limousine inmiddels uitgegroeid tot de standaard carrosserievorm. Vanaf dat moment werd de open carrosserie iets bijzonders in het productgamma.

Mercedes-Benz ‘ALL TIME STARS’

Het nieuwe ‘ALL TIME STARS’ platform voor de verkoop van young- en oldtimers wordt geëxploiteerd door Mercedes-Benz Museum GmbH en zal tijdens de Techno Classica haar aanbod van zowel moderne als oudere Mercedes-Benz klassiekers tonen (http://alltime-stars.com). ‘ALL TIME STARS’ richt zich op klassiekers die geschikt zijn voor dagelijks gebruik en die te koop worden aangeboden op basis van de grootst mogelijke transparantie. Om dit te garanderen, onderwerpen de experts van Mercedes-Benz Classic elke auto aan een uitgebreide inspectie aan de hand van een checklist met 160 items. De auto’s die te koop worden aangeboden, zijn onderverdeeld in drie categorieën op basis van staat en authenticiteit. ‘Concours Edition’ omvat moderne en oudere klassiekers die in oorspronkelijke staat verkeren en een lage kilometerstand hebben alsmede auto’s die vakkundig gerestaureerd zijn door de experts van Mercedes-Benz Classic in Fellbach/Stuttgart. ‘Collectors Edition’ omvat moderne en oudere klassiekers die zowel in technisch opzicht als qua uiterlijk in uitstekende staat verkeren. Hun lichte patina geeft ze een uniek karakter. ‘Drivers Edition’ richt zich op mensen die op zoek zijn naar een oudere of moderne klassieker waarmee ze elke dag kunnen rijden en op mensen die graag werken aan auto’s. Deze auto’s verkeren in een uitstekende technische staat, maar er is nog wel ruimte voor verdere restauratiewerkzaamheden. ‘ALL TIME STARS’ vertegenwoordigt het rijke verleden van Mercedes-Benz en het aanbod omvat praktisch alle auto’s van  Mercedes-Benz en de voorafgaande merken.

Het grootste evenement ter wereld in zijn soort

De 28e Techno Classica vindt van 6 tot en met 10 april 2016 plaats in het beurscomplex Messe Essen. De ‘World Show for Vintage, Classic and Prestige Automobiles, Motorsport, Motorcycles, Spare Parts, Restoration and World Club Meeting’ staat te boek als het grootste evenement ter wereld in zijn soort. Meer dan 25 autofabrikanten en 200 merkenclubs zijn met een eigen stand aanwezig. De organisatie verwacht ongeveer 1.250 exposanten en ruim  190.000 bezoekers. Techno Classica organiseert een ‘Happy View Day’ op woensdag 6 april 2016 van 14.00 tot 20.00 uur. Van donderdag 7 april tot en met zondag 10 april 2016 is de tentoonstelling dagelijks te bezoeken van 9.00 tot 18.00 uur (op vrijdag tot 19.00 uur).