12
januari
2017
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG levert al 50 jaar topprestaties

Fuel consumption, combined: 11.4 – 9.3 l/100 km Combined, CO2 emissions: 259 - 216 g/km

AMG – deze drie letters staan wereldwijd symbool voor topprestaties, exclusiviteit, efficiëntie en een bijzonder dynamische rijervaring. In 2017 viert het door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher opgerichte bedrijf zijn 50ste verjaardag. Gedurende deze halve eeuw heeft Mercedes-AMG tal van successen behaald in de autosport, en door de ontwikkeling van unieke straatauto’s zijn positie als succesvolle fabrikant van sport- en performanceauto’s kunnen versterken. Als onderdeel van Daimler AG vormt het in het Duitse Affalterbach gevestigde bedrijf het sportieve hart van het concern.

Inmiddels werken er zo’n 1.500 mensen bij het bedrijf, maar de werkwijze wordt nog altijd bepaald door de merkbelofte ‘Driving Performance’ die de kernwaarden van AMG samenvat: state-of-the-art technologie en de passie voor dynamische, emotionele producten. Mercedes-AMG staat wereldwijd voor een buitengewone motorexpertise, wat niet alleen betrekking heeft op het ontwikkelingsproces, maar ook op de ‘One Man – One Engine’-filosofie: elke motor wordt met de hand in elkaar gezet door één motorbouwer. Met een afzet van bijna 100.000 auto’s in 2016 - een groei van ruim 40 procent - en het grootste strategische modellenoffensief in de geschiedenis van het bedrijf kan AMG zich in zijn jubileumjaar laten voorstaan op recordcijfers.

Aanzienlijke groei

Mercedes-AMG wist in 2016 een aanzienlijke groei te realiseren van 44,1 procent, waarmee de hoge verkoopcijfers van het voorgaande jaar opnieuw werden overtroffen. Met de afzet van 99.235 auto’s heeft het succesverhaal van het sportauto- en performancemerk van Mercedes-Benz een nieuw niveau bereikt. De verkopen zijn meer dan verdrievoudigd sinds 2013. Deze dynamische groei is mogelijk gemaakt door de continue ontwikkeling van de performance-modellen, waarnaar de vraag hoger is dan ooit. Door de strategische uitbreiding van het modellenaanbod in de afgelopen jaren werden nieuwe doelgroepen bereikt. Het wereldwijde succes van het merk is dan ook niet alleen gebaseerd op het succes van de achtcilinder 63-modellen. De compacte 45-modellen en het grote aantal 43-modellen zijn eveneens erg in trek, waarmee AMG’s hedendaagse productportfolio een brede, solide basis heeft. In het meest succesvolle jaar ooit werden de meeste AMG-modellen  verkocht in de VS, Duitsland en China.

Nieuwe doelgroepen bereikt dankzij uitbreiding modellengamma

In 2016 vond het grootste strategische modellenoffensief plaats in de geschiedenis van Mercedes-AMG: er werden meer dan tien modellen toegevoegd aan het productportfolio, waardoor klanten vanaf januari 2017 uit meer dan 50 modellen kunnen kiezen. In elk segment heeft Mercedes-AMG een omvangrijk en indrukwekkend modellenaanbod: van de krachtigste in serieproductie gebouwde viercilinder uit de compacte klasse tot de sportief-elegante S 65 met zijn imposante twaalfcilindermotor, van limousines en combi’s tot een breed spectrum aan SUV’s, coupés, cabriolets en roadsters. De technologie waarover deze modellen beschikken, behoort tot de top in het betreffende segment, van geoptimaliseerde achterwielaandrijving tot ultramoderne vierwielaandrijving, van een automatische transmissie met dubbele koppeling tot een sportieve negentraps automatische transmissie.

Tegelijkertijd wist het sportauto- en performancemerk compleet nieuwe doelgroepen aan te spreken met de recentelijk geïntroduceerde 43-modellen, die over een krachtige en tegelijkertijd efficiënte zescilindermotor beschikken. Ook de speciaal afgestelde transmissies met kortere schakeltijden alsmede speciale asconstructies en onderstellen, krachtige remsystemen en tal van interieur- en exterieuruitrustingen zorgen ervoor dat de 43-modellen rasechte AMG-modellen zijn die recht doen aan de merkbelofte ‘Driving Performance’.

Met de Mercedes-AMG GT-modelserie onderstreept de in Affalterbach gevestigde fabrikant opnieuw zijn status als bijzonder dynamisch sportwagenmerk. Na de SLS AMG zijn de GT-modellen de tweede modelserie die volledig in eigen regie zijn ontwikkeld. Het concept van frontmiddenmotor met transaxle-aandrijflijn en intelligente lichtgewichtconstructie vormen de basis voor een bijzonder dynamische rijervaring. In 2016 voegde AMG een aantal nieuwe modellen toe aan de GT-familie: de GT R, GT Roadster en GT C Roadster. Na de AMG GT C Roadster is ook de Coupé voortaan leverbaar met dezelfde verbeterde prestaties en technologie.

Hypercar met Formule 1-technologie

Naast de voortzetting van zijn strategische modellenoffensief zet Mercedes-AMG in 2017 opnieuw een mijlpaal door een fascinerend voorproefje van de toekomst te geven, in de vorm van een hypercar met straatgoedkeuring. Dit model biedt onvervalste Formule 1-technologie voor de openbare weg en is de eerste straatauto die beschikt over een F1 hybride aandrijflijn. Met een systeemvermogen van meer dan 1.000 pk en vierwielaandrijving met een volledig elektrisch aangedreven vooras laat dit model op fascinerende wijze zien wat er op technisch vlak allemaal mogelijk is op dit moment. Wat vermogen en efficiëntie betreft, effent deze hypercar de weg naar ‘AMG Future Performance’. AMG-modellen behoren op dit moment al tot de meest efficiënte in hun segment. Het meest recente voorbeeld daarvan is de Mercedes-AMG E 63. Voor maximale efficiëntie heeft AMG bijvoorbeeld de V8-motor in de performancelimousine voorzien van AMG-cilinderuitschakeling. Daarnaast wordt ook door een uiterst intelligente vierwielaandrijving alsmede een qua sportiviteit en efficiëntie geoptimaliseerde transmissie inclusief ‘zeil’functie bijgedragen aan zeer lage verbruiks- en emissiewaarden.

Succesvol autosportseizoen 2016

Met in totaal 18 overwinningen en 32 andere podiumplaatsen beleefden de internationale klanten- en performanceteams afgelopen jaar een sensationeel seizoen met de nieuwe Mercedes-AMG GT3. De GT3-raceauto startte het seizoen met maximaal succes. Na een overwinning in de ADAC 24‑uursrace die eind mei werd verreden op de Nürburgring, behaalde de nieuwe GT3 raceauto de grootste successen sinds het bestaan van de AMG-klantenteams met een algemene overwinning, pole position en snelste rondetijd. Ook de tweede, derde, vierde en zesde plek werden veiliggesteld. Het succes van het merk in de grootste autorace ter wereld werd gedeeld met het AMG-team BLACK FALCON (1e plaats), het AMG team HTP Motorsport (2e plaats) en het HARIBO Racing Team-AMG (3e plaats).

Ook wat betreft de klantenteams, gaat Mercedes-AMG vol gas het nieuwe seizoen in, waarbij de succesvolle AMG GT3 ook zal worden ingezet bij races in de VS, waarbij de teams eveneens ondersteuning krijgen van Mercedes-AMG Customer Sports.

Competentiecentrum voor V8-ontwikkeling

Affalterbach vormt de thuisbasis voor de directie, administratie, verkoop, ontwikkeling en het design alsmede voor de AMG-motorenproductie, die zich kenmerkt door ambachtelijk handwerk. Hier worden de AMG-V8-motoren geproduceerd. Ook worden motoren geproduceerd in Kölleda (viercilinder lijnmotoren) en Mannheim (V12-motoren). Elke motor wordt volgens de ‘One Man – One Engine’-filosofie met de hand in elkaar gezet door één motorbouwer op deze locaties en voorzien van een badge die door de betreffende technische medewerker is gesigneerd.

Mercedes-AMG is vandaag de dag niet alleen verantwoordelijk voor de AMG-V8-motoren, maar ook voor de ontwikkeling van een nieuwe achtcilinderfamilie voor Mercedes-Benz. De eerste in serieproductie gebouwde auto die was voorzien van een V8-motor uit Affalterbach was de G 500, die in september 2015 op de markt kwam. De V8-motor voor de toekomstige nieuwe S-Klasse is eveneens ontwikkeld in Affalterbach, waarmee de expertise op motorengebied wordt onderstreept.

Klantenservice van het hoogste niveau in de AMG Performance Centers

Als onderdeel van de strategische uitbreiding van het modellenaanbod naar meer dan 50 modellen is het aantal AMG Performance Centers flink verhoogd. In meer dan 400 Performance Centers in 40 landen kunnen klanten zichzelf onderdompelen in de wereld van Mercedes-AMG. Daarnaast speelt de klantenservice een essentiële rol in de AMG-merkbelofte ‘Driving Performance’. De verkoopruimtes in de AMG Performance Centers, die als shop-in-shop zijn geïntegreerd in de showrooms van Mercedes-Benz dealers, beschikken over de kenmerkende AMG-merkidentiteit en een toegankelijke merkbeleving. De bekwame verkoop- en service-experts van AMG weten alles over het omvangrijke modellengamma en geven klanten wereldwijd advies en ondersteuning.

De volgende fase in de ontwikkeling van de AMG Performance Centers is de opening van nog meer AMG verkoop- en servicecentra in Japan en Australië. Het AMG-centrum in de Tokiose wijk Setagaya, dat zijn deuren opent op 12 januari 2017, zal een voortrekkersrol spelen in het dealernetwerk en tegelijkertijd een volgende stap vormen in het strategische verkoopinitiatief. Op een oppervlak van in totaal bijna 1.000 vierkante meter kunnen bezoekers kennismaken met de nieuwste AMG Performance-modellen en hun technische uitrustingen, de AMG Driving Academy, de AMG Collection en de aanwezigheid van AMG in de autosport.

Exclusieve AMG Private Lounge

Een andere hoofdrol in de klantenservice speelt de online AMG Private Lounge. Het online platform, dat sinds 2006 toegankelijk is voor klanten in de VS en sinds 2009 voor klanten in Duitstalige landen, nodigt AMG-eigenaren uit om hun passie voor het merk te delen met andere AMG-liefhebbers. Op dit moment maken er wereldwijd meer dan 48.000 mensen deel uit van de AMG Private Lounge Community. Er is geen enkele andere autofabrikant die iets vergelijkbaars heeft.

Pitradio voor AMG-klanten

Voor een klantenservice van het hoogste niveau kunnen klanten sinds oktober 2016 gebruikmaken van een speciale AMG-hotline. Het voornaamste doel van deze ‘pitradio’ is ervoor te zorgen dat de performance-auto indien nodig – bijvoorbeeld in geval van pech onderweg – zo snel mogelijk weer op weg wordt geholpen. De servicehelpdesk kan de klant ook van dienst zijn bij technische vragen of het maken van een afspraak voor een onderhoudsbeurt. De hotline is in eerste instantie beschikbaar voor klanten in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland, waarna andere landen zullen volgen. Ook zullen er meer diensten beschikbaar komen.

Mijlpalen in de geschiedenis van het sportauto- en performancemerk

Het door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher opgerichte bedrijf laat de dromen van performanceliefhebbers al 50 jaar lang in vervulling gaan. Het tweetal opende in 1967 een werkplaats in een oude molen, een ‘ingenieursbureau en ontwerp- en testcentrum voor de ontwikkeling van racemotoren’. Met succes, want in 1971 behaalde de AMG 300 SEL 6.8 van ‘Aufrecht und Melcher, Großaspach’ – afgekort tot AMG – op verrassende wijze de overwinning in zijn klasse bij de 24-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps, waarbij de auto als tweede overall finishte. Een andere mijlpaal was de door Melcher ontwikkelde nieuwe cilinderkop met state-of-the-art technologie.

De samenwerking met Mercedes-Benz startte in 1990. De in 1993 geïntroduceerde C 36 AMG was het eerste model dat voortkwam uit die samenwerking. In 2005 werd Mercedes-AMG volledig eigendom van Daimler-AG en in 2009 werd vervolgens de Mercedes-Benz SLS AMG gelanceerd, de eerste auto die volledig was ontwikkeld door Mercedes-AMG. AMG ging in 2011 ook deelnemen aan de autosport met de SLS AMG GT3. In 2014 werd de Mercedes-AMG GT gelanceerd en een jaar later was het de beurt aan de 43-modellen, waarmee compleet nieuwe doelgroepen worden bereikt.