12
januari
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG GLE 63 Coupé 4MATIC: prestaties opnieuw geïnterpreteerd

De nieuwe Mercedes-AMG 63 Coupé MATIC, die op de autotentoonstelling van Detroit wordt geïntroduceerd, is de nieuwe maatstaf op het gebied van prestaties, design en comfort. Hij beschikt over een 5,5-liter V8 biturbomotor met een vermogen van 410 kW/557 pk. In de nog sportievere S-uitvoering levert de V8 zelfs 430 kW/585 pk. De nadruk van het onderstel ligt volledig op dynamiek. Standaard beschikken de nieuwe modellen over het AMG RIDE CONTROL sportonderstel, het ACTIVE CURVE SYSTEM (actieve rolstabilisatie) en het Sports Direct Steer system. De pure rijdynamiek komt op het conto van de 4MATIC vierwielaandrijving die 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen stuurt. Ook DYNAMIC SELECT, het dynamische systeem voor de onderstelafstemming levert een belangrijke bijdrage.

De nieuwe GLE 63 Coupé combineert de sportiviteit van een Coupé met de sterke punten van een SUV. Hij valt op door zijn dynamiek, de markante V8-sound en krachtige acceleraties in combinatie met souplesse, een enorme trekkracht en perfecte grip. De hoge zitpositie van een SUV gaat hier samen met typische AMG-dynamiek en directe reacties op elk commando. De bestuurder kan dankzij DYNAMIC SELECT voor elk rit kiezen uit één van de vijf rijprogramma’s: Slippery, Individual, Comfort, Sport en Sport Plus. Op basis van het gekozen programma worden onder meer de reactietijd op het gaspedaal, de schakelkarakteristiek, de afstemming van het ESP, de mate van stuurbekrachtiging en de demperkarakteristiek aangepast. Zo maakt de GLE 63 Coupé uiteenlopende rijbelevingen mogelijk.

AMG 5,5-liter V8: krachtig of extra krachtig

De AMG 5,5-liter V8 biturbomotor die wordt gebouwd volgens het ‘one man, one engine’-principe levert een vermogen van 410 kW/557 pk en een maximaal koppel van 700 Nm. De S-uitvoering is dankzij een hogere turbodruk nog krachtiger met 430 kW/585 pk en 760 Nm. De GLE 63 Coupé sprint in 4,3 seconden van 0-100 km/h. De S-versie heeft hiervoor 4,2 s nodig. Het gemiddelde NEDC-verbruik van beide modellen bedraagt 11,9 l/100 km (CO2: 279 g/km). De V8 valt ook op door de indrukwekkende sound van het sportuitlaatsysteem. Het optionele Performance uitlaatsysteem zet het motorgeluid nog sterker aan.

In één oogopslag:

 

Mercedes AMG

GLE 63 Coupé 4 MATIC

Mercedes AMG

GLE 63 S Coupé 4 MATIC

Motorinhoud

5.461 cm3

5.461 cm3

Vermogen

410 kW/557 pk bij 5.750 tpm

430 kW/585 pk bij 5.500 tpm

Koppel

700 Nm bij 1.750-5.500 tpm

760 Nm bij 1.750-5.250 tpm

Verbruik gecombineerd volgens NFEZ

11,9 l/100 km

11,9 l/100 km

CO2-emissie

279 g/km

279 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

4,3 s

4,2 s

Topsnelheid

250 km/h (elektr. begrensd)

250 (elektr. begrensd)


De AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Afhankelijk van het gekozen rijprogramma reageert de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G TRONIC sporttransmissie uitermate dynamisch of juist zeer comfortabel met nauwelijks waarneembare versnellingswisselingen. Met de M-knop kan de bestuurder de sportstand selecteren om vervolgens uitsluitend via de ‘stuurpaddles’ te schakelen – de automatische schakelfunctie wordt dan gedeactiveerd. Zo is de enorme trekkracht in het volledige toerengebied optimaal te gebruiken. De dynamiek wordt ook dan ook akoestisch ondersteund door de automatische tussengasfunctie. Ook een verkort M-programma is beschikbaar. Dit combineert de kracht van de handschakelfunctie met automatisch op- en terugschakelen. In deze modus gaat de transmissie na een bepaalde periode vanzelf weer over op de automatische schakelfunctie. De zeventraps automatische transmissie beschikt over een speciale snelheidsgevoelige torsiedemper. Deze oplossing brengt vibraties terug tot een minimum en draagt bij aan optimaal comfort.

4MATIC vierwielaandrijving met achterwielaandrijverskarakteristiek

De GLE 63 Coupé beschikt over een specifieke verdeelbak die de aandrijfkracht ten behoeve van optimale dynamiek in de verhouding 40/60 over de voor- en achterwielen verdeelt. Standaard is het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met AIRMATIC pakket (luchtvering, speciale veerpoten, automatische niveauregeling en variabele demperregeling ADS Plus). Dit wordt eveneens standaard gecombineerd met de actieve rolstabilisatie van het ACTIVE CURVE SYSTEM. Op zowel de voor- als achteras worden hierbij actieve torsiestabilisatoren gebruikt. Deze beperken de overhelneiging van de carrosserie in bochten. Samen met het precieze stuurgedrag zorgt dit voor een hoge mate van laterale dynamiek en dus voor optimaal rijplezier. Tegelijkertijd verhoogt dit systeem de stabiliteit en daarmee de veiligheid, vooral bij hogere snelheden. De rolstabilisatie, vering en demping worden automatisch aangepast aan de rijsituatie en bieden mede daardoor altijd optimaal comfort in combinatie met maximale stabiliteit. Afhankelijk van het via DYNAMIC SELECT gekozen rijprogramma wordt de demperkarakteristiek aangepast. In Sport Plus ligt de nadruk op maximale dynamiek. Aan de andere kant staat de Comfort-modus voor maximaal rijcomfort. De luchtvering werkt snelheidsafhankelijk: de carrosserie wordt bij hogere snelheden automatisch verlaagd voor minder luchtweerstand en extra stabiliteit. Het dempingssysteem krijgt informatie van vele sensoren (stuurhoek, niveau, carrosserie, snelheid, rem/gaspedaal). Op basis hiervan wordt automatisch de dempingskracht per wiel ingesteld.

DYNAMIC SELECT: rijdynamiek naar keuze

Met DYNAMIC SELECT is de rijdynamiek naar wens aan te passen. In de  Comfort-modus wordt de karakteristiek van de rijdynamieksystemen ASR, ESP met bochtdynamiekassistent en 4ETS, de aansturing van de 4MATIC vierwielaandrijving, afgestemd op milde, gedempte dynamiek. In de Sport- en Sport Plus-modi is de dynamiek zowel in voorwaartse richting als lateraal juist optimaal te beleven. Ofwel: maximaal rijplezier. In de Slippery-modus staat alles in het teken van optimale grip en stabiliteit op gladde ondergrond. In de Individual-stand kan de bestuurder een persoonlijke ‘set-up’ realiseren.

AMG Sports Direct Steer en remmen van topklasse

De GLE 63 Coupé heeft standaard het Sports Direct Steer system  met AMG-specifieke afstemming. Samen met het AMG Performance sportstuur, de elastokinematiek op de vooras en de extra zware achterasstabilisator zorgt dit voor optimale handling onder alle omstandigheden. De variabele stuuroverbrenging zorgt voor extra dynamiek met behoud van een hoog veiligheidsniveau, ook op topsnelheid. Ook de mate van stuurbekrachtiging kan door middel van DYNAMIC SELECT worden aangepast. Rondom beschikt de GLE 63 AMG Coupé over geventileerde en geperforeerde remschijven, vóór met een diameter van 390 mm en een dikte van 36 mm en achter 345 mm en 26 mm. De zilverkleurige remklauwen dragen het AMG-logo.

Extravert en dominant

De AMG designfilosofie komt ook in het uiterlijk van de GLE 63 Coupé sterk naar voren. Een karakteristiek designelement is de driedimensionale ‘A-Wing’ met geïntegreerde luchtopeningen in de voorbumper. Vooral de openingen met zwarte ‘flics’ aan weerszijden zijn beeldbepalend voor het frontaanzicht. De splitter is uitgevoerd in carrosseriekleur. Ook twee powerdomes en de specifieke grille met dubbele lamel zijn echte AMG-kenmerken. Standaard zijn koplampen met volledige LED-lichttechnologie.

In het zijaanzicht vallen de in zwart uitgevoerde spatbordverbreders en de V8 BITURBO-aanduidingen op. Als optie zijn verlichte treeplanken beschikbaar. Deze zijn uitgevoerd in aluminium-optiek en met rubberen noppen. Ook de tienspaaks 21-inch (53,3 cm) AMG lichtmetalen velgen zijn echte blikvangers. Voor is de bandenmaat 285/45 R 21, achter 325/40 R 21.

Aan de achterzijde is de familieband met de S-Klasse Coupé duidelijk zichtbaar. Dat komt onder meer door de smalle driedimensionale achterlichten, de brede chroomrand en de prominente Mercedes ster. Een extra spoiler op de achterklep benadrukt de sportiviteit en verbetert de stabiliteit bij hoge snelheden. De luchtopeningen op hun beurt verbeteren de Cw-waarde. In de AMG achterbumper is een diffuser geïntegreerd. Hierin zijn aan weerszijden de twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem ondergebracht. De chromen sierlijst doet qua vorm denken aan de A-Wing van de voorzijde. De aanduiding AMG staat links achterop, en ‘GLE 63’ rechts.

S-uitvoering nog indrukwekkender

Bij de GLE 63 S Coupé is de A-Wing in hoogglans zwart uitgevoerd. Samen met de zilverchromen sierlijst en de zwarte flics zorgt dit voor een nog sportiever uiterlijk. Ook de titaangrijze 22-inch (55,9 cm) AMG lichtmetalen velgen in kruisspaakdesign dragen bij aan het indrukwekkende uiterlijk. Vóór zijn 285/40 R 22 banden gemonteerd, achter 325/35 R 22. Een ander herkenningspunt van de ‘S’ zijn de rode remklauwen.

Exclusief en hoogwaardig interieur

Het interieur van de nieuwe GLE 63 Coupé-modellen valt op door de fraaie materiaalkeuze en de precieze afwerking. Specifieke AMG-details zijn de  bewerkte aluminium afwerkingsdelen en de sportstoelen die uitstekende zijdelingse steun bieden. Ze zijn bekleed met geperforeerd nappaleder dat op specifieke wijze is gestikt. Het met nappaleer beklede AMG Performance sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. De gripzones zijn afgewerkt met geperforeerd leer. De schakelpaddles met ‘up’ en ‘down’ aanduiding zijn uitgevoerd in zilver-aluminium. Het instrumentenpaneel van de GLE 63 Coupé is bekleed met handgemaakt ARTICO-leder. Het gedeeltelijk geïntegreerde display geeft de DYNAMIC SELECT rijprogramma’s weer door middel van grafieken. In de middenconsole bevindt zich de COMAND-controller en de  ergonomisch optimaal geplaatste touchpad. Daaronder bevindt zich de DYNAMIC SELECT draaiknop. Boven de touchpad is de M-knop voor het handmatige schakelprogramma geplaatst.

Combi-instrument in AMG-design

De bestuurder wordt uitgebreid geïnformeerd door middel van twee ronde ‘klokken’ en het centraal geplaatste 11,4 cm multifunctionele display. De wijzerplaten zijn uitgevoerd in carbon-look met rode wijzers. De snelheidsmeter loopt tot 320 km/h. Het AMG-menu omvat onder meer een RACETIMER, weergave van de handmatig gekozen versnelling en het AMG opstartscherm. Standaard is het Audio 20 CD infotainmentsysteem met acht luidsprekers en de communicatiemodule remote online voor het gebruik van Mercedes connect me diensten.

GLE 63 S Coupé met een nog exclusiever interieur

Het interieur van de S-uitvoering onderscheidt zich op diverse punten. Zo zijn de gripzones van het stuur bekleed met DINAMICA microvezel. Het instrumentenpaneel valt op door zijn schakeringen van rood licht en de grijze afwerkingsrand. De bekleding is uitgevoerd in Nappa Exclusive-leder. In de hoofdsteunen zijn AMG-logo’s opgenomen. Bij de zwarte interieurbekleding zijn de veiligheidsgordels en de stiknaden grijs.

De standaarduitrusting omvat onder meer de volgende zaken:

  • ADAPTIVE BRAKE

  • ATTENTION ASSIST

  • COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS

  • EASY-PACK achterklep

  • ECO Start/Stop-functie

  • Dorpellijsten van geborsteld RVS met AMG-logo

  • Matten met AMG-logo

  • LED Intelligent Light System

  • ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoeltjes achter

  • PRE-SAFE system

  • Bandenspanningscontrolesysteem

  • Achteruitrijcamera

  • Zijwindassistent

  • Stoelverwarming voorin

  • Sportpedalen van RVS met rubberen noppen

  • Elektrisch verstelbare voorstoelen

Interessante opties:

  • Bang & Olufsen BeoSound AMG High-End Surround Soundsystem

  • COMAND Online

  • DISTRONIC PLUS

  • Rijassistentiepakket Plus

  • Harman Kardon Logic 7 Surround Soundsystem

  • Lichtmetalen velgen in kruisspaakdesign, matzwart gelakt en gepolijst met 285/40 R 22 banden voor en 325/35 R 22 achter

  • Motorruimte afgewerkt met carbon

  • Performance uitlaatsysteem

  • Stoelventilatie/-verwarming voor

  • Afwerkingselementen van carbon/zwarte pianolak