27
september
2012
|
02:00
Europe/Amsterdam

Meest exclusieve en dynamische elektrische sportwagen ooit: Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive: de krachtigste supersportwagen ter wereld

  • Vier elektromotoren: totaal vermogen van 552 kW/750 pk, 1.000 Nm

  • Elk wiel een eigen motor: dynamiek en veiligheid van topklasse

  • Geavanceerd accupakket met Formule 1-invloeden

Misschien wel de spannendste Mercedes-Benz op de Parijse autotentoonstelling: de nieuwe SLS AMG Electric Drive. Deze supersportwagen is lokaal emissievrij dankzij de toepassing van vier elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 552 kW/750 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Dit maakt de vleugeldeur tot de snelste elektrisch aangedreven serieproductie-auto ter wereld. De sprint van 0-100 km/h duurt bijvoorbeeld slechts 3,9 seconden. De actieradius bedraagt 250 km (volgens de NEF2).

In de SLS AMG Electric Drive beschikt elk wiel over een eigen zogenaamde permanent magneet synchroon-elektromotor. Het maximale toetental van de vier motoren die elk 45 kg wegen, bedraagt 13.000 tpm. Het gezamenlijke vermogen komt op 552 kW/750 pk. Het maximale koppel bedraagt 1.000 Nm en staat vrijwel direct ter beschikking bij wegrijden vanuit stilstand. Accelereren is een bijzondere sensatie.

Niet alleen vanwege een ‘0-100’ in slechts 3,9 s, maar ook door de lineaire vermogensontwikkeling die niet door schakelmomenten wordt onderbroken. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Indrukwekkende sound

AMG heeft de ‘sound’ van de SLS AMG Electric Drive zo ontworpen dat hij perfect aansluit bij het unieke karakter van de auto. Bij het indrukken van de ‘Power-knop’ klinkt een karakteristiek startgeluid. Bij accelereren is het geluid zeer dynamisch, bij constante snelheden juist gedempt. Ook ‘stationair’ draaien en energierecuperatie (afremmen op de motor) hebben een eigen geluid. Ongewenste geluiden worden op hun beurt juist geëlimineerd (sound cleaning). Het sound system met elf luidsprekers is de spil in de geluidsproductie én het tegengaan van ongewenst geruis.

Hightech uit de Formule 1: lithium-ion batterij en meerdere koelcircuits

De vier elektromotoren van de SLS AMG Electric Drive worden gevoed door een vloeistofgekoeld batterijpakket dat bestaat uit 12 modules met elk 72 lithium-ion cellen. De capaciteit bedraagt 60 kWh en de belastingsgraad maximaal 600 kW. De maximale spanning is 400 V. Het complete baterijpakket weegt 548 kg. Bij de ontwikkeling en de productie van het batterijpakket wordt gebruik gemaakt van de kennis van Mercedes AMG High Performance Powertrains Ltd uit Engeland. Zo profiteert de elektrisch aangedreven SLS AMG van de kennis die is opgedaan met het KERS hybride-systeem dat in 2009 in de Formule 1 debuteerde. Net als in die tak van sport worden de batterijen van de SLS AMG Electric Drive bijvoorbeeld opgeladen door de energie die vrijkomt bij afremmen. Speciale koelcircuits zorgen ervoor dat het accupakket vermogenselektronica en elektromotoren altijd de optimale bedrijfstemperatuur hebben. Dit biedt bescherming en komt de levensduur van de batterij ten goede.

Snellaadfunctie met de Wallbox

Voor de SLS AMG Electric Drive is in een samenwerkingsverband met SPX en KEBA een zogenaamde Wallbox ontwikkeld. Deze wordt klanten aangeraden thuis te installeren en biedt het maximale oplaadvermogen van 22 kW dat ook met enkele publiek toegankelijke laadstations al kan worden gerealiseerd. Via een krachtstroomkabel is de auto met de Wallbox te verbinden. De laadtijd bedraagt met dit vermogen circa 3 uur. Volledig geladen batterijen zijn goed voor een actieradius van 250 km. Een dergelijk hoog laadvermogen dient wel met de netwerkbeheerder te worden afgestemd.

Achttraps veiligheidsconcept

Voor de SLS AMG Electric Drive heeft Mercedes-Benz een speciaal veiligheidsconcept ontwikkeld. Dit garandeert de veiligheid bij de productie en bij reparatie-/servicewerkzaamheden. Het veiligheidsconcept omvat de volgende acht elementen:

1. Alle hoogspanningskabels zijn onverwisselbaar in fel oranje uitgevoerd.

2. Het hoogspanningssyteem is beveiligd tegen gevaar bij het aanraken.

3. De vloeistofgekoelde lithium-ion batterij bevindt zich in een robuuste aluminium behuizing, die op zijn beurt in de ‘zero-intrusion-cel’ van carbonfiber is ondergebracht.

4. Galvanische scheiding van hoog- en laagspanningcircuits in de auto en een geïntegreerde interlockschakeling.

5. Actieve en passieve ontlading van het hoogspanningcircuit zodra de auto wordt uitgeschakeld.

6. Bij een ongeval wordt het hoogspanningssysteem in een fractie van een seconde uitgeschakeld.

7. Permanente bewaking van kortsluiting, spanningverliezen en isolatieweerstand.

8. Redundante bewakingsfunctie van de vierwielaandrijving met individuele regeling van het aandrijfkoppel per wiel in diverse stuureenheden.

Vierwielaandrijving met AMG Torque Dynamics

Doordat elk wiel een eigen elektromotor heeft, beschikt de SLS AMG Electric Drive over een intelligente vorm van vierwielaandrijving die onder alle omstandigheden zowel optimale rijdynamiek, wegligging, comfortniveau als een hoog veiligheidsniveau biedt. AMG Torque Dynamics staat voor de mogelijkheid om elk wiel individueel aan te sturen. Dit biedt de volgende mogelijkheden:

  • Het optimaliseren van het bochtgedrag

  • Beperken van onder- en overstuurneigingen

  • Versterken van de gierdemping van het basisvoertuig

  • Beperking van de benodigde stuurkracht en stuuruitslag

  • Verbeteren van de tractie

  • Mimimalisering van het aantal ESP-/ASR-ingrepen

Er is keuze uit drie rijprogramma’s: Comfort (C), Sport (S) en Sport plus (S+). In alle gevallen zorgt AMG Torque Dynamics voor optimale grip; ook in het grensbereik is de auto zeer handelbaar. Het ESP zorgt daarbij voor een hoog veiligheidsniveau.

Lichtgewicht bouwwijze, laag zwaartepunt

De SLS AMG Electric Drive is gebouwd volgens de AMG Lightweight Performance-strategie. De batterij is beschermd ondergebracht in een monocoque die is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof. De monocoque vormt een integraal deel van de ‘ruggengraat’ en is met schroeven en geavanceerde lijmtechnologieën aan de aluminium space frame-carroserie bevestigd. Het resultaat: een zeer stijve én lichte structuur (tot 50 % minder gewicht dan bij gebruik van staal). Alle technische componenten (elektromotoren, transmissies, batterij) zijn bovendien laag ondergebracht en zodanig in de auto geplaatst dat ze zorgen voor een perfecte gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Dit komt de rijdynamiek én het veiligheidsniveau ten goede.

Nieuwe vooras

Aangezien ook de voorwielen aangedreven zijn, heeft de SLS AMG Electric Drive vergeleken met de reguliere SLS AMG een volledig andere vooras: een multilink-as met pushrod-veerpoten. Deze liggende veerpoten worden ook veel toegepast in de racerij. De besturing is van het type rack-and-pinion met elektro-hydraulische, snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Standaard is een koolstofvezel versterkt keramische remsysteem gemonteerd. De remschijven die daarbij worden gebruikt, zijn tot wel 40 % lichter dan conventionele stalen schijven. Dit beperkt het onafgeveerde gewicht - weer een ‘plus’ voor de rij- én stuurdynamiek.

AMG Performance Media

De SLS AMG Electric Drive is standaard uitgevoerd met AMG Performance Media. Dit geeft informatie over essentiële zaken als de energiestroom, de laadstatus van de batterij, de resterende actieradius, het energieverbruik (in kWh/100 km) en AMG Torque Dynamics. Ook informeert het over de (dwars)versnelling, de bandenspanning, rondetijden en de set-up van de auto. Bovendien is een snelle internetverbinding inbegrepen.

Herkenbaar

Uiterlijk onderscheidt de SLS AMG Electric Drive zich van de andere SLS AMG-modellen door frontsplitter van met koolstofvezel versterkte kunststof. De roosters van de luchtinlaten voor de koelmodule zijn uitgevoerd in honingraatdesign en zijn in carrosseriekleur gespoten. De koplamp- en achterlichtunits zijn donker getint. Aan de achterzijde spingt de nieuwe bumper met geïntegreerde diffuser in het oog. De SLS AMG Electric Drive kan als enige SLS AMG in de exclusieve matte tint AMG Electricbeam Magno besteld worden. Deze kleur komt in de vorm van stiknaden van de lederen bekleding ook terug in het interieur. Zonder meerprijs staan vijf alternatieve lakkleuren ter beschikking.

De SLS AMG Electric Drive wordt beperkt beschikbaar op basis van “first-come first-serve”. De eerste auto’s worden in de tweede helft van 2013 in Nederland verwacht.