29
april
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

Hoger laadvermogen en meer kracht voor Mercedes-Benz Sprinter

  • Mercedes-Benz Sprinter: meest verkochte bestelwagen in alle categorieën

  • De Sprinter met een GVW van 5,5 t: bijna een halve ton meer laadvermogen

  • Dieselmotoren overgeschakeld op Euro 6/VI, nieuwe motoren voor de basismodellen

De Mercedes-Benz Sprinter biedt meer van alles – efficiency, veiligheid, comfort, verscheidenheid en flexibiliteit. Bovendien is er nog meer succes met verkopen. Met twee generaties, in een periode van 21 jaar is de mijlpaal van drie miljoen eenheden gepasseerd. Nu biedt de Sprinter wederom meer; meer laadvermogen en meer kracht.

Mercedes-Benz Sprinter: de meest verkochte bestelwagen in alle categorieën

De bestseller van Mercedes-Benz bestelwagens realiseerde vorig jaar een all-time record met een verkoop van 194.200 eenheden wereldwijd en onlangs werd de drie miljoenste Sprinter afgeleverd. Sinds de lancering van de eerste generatie in 1995 is deze grote bestelwagen de maatstaf voor een geheel nieuw segment. De Sprinter staat synoniem voor grote bestelwagens.

De eigenschappen van de Sprinter zetten nieuwe maatstaven: de Sprinter is de pionier voor assistentiesystemen. Geen enkele bestelwagen in zijn klasse is veiliger, comfortabeler of veelzijdiger. En geen enkele bus kan wedijveren met zijn wereldwijde succes. De Sprinter rolt van de productielijn in Düsseldorf, Ludwigsfelde, Argentinië, Rusland en China. Met de bouw van een fabriek in de Verenigde Staten zal in de loop van dit jaar een aanvang worden gemaakt.

De Sprinter met een GVW van 5,5 t: bijna een halve ton meer laadvermogen

De productreeks van de Sprinter is uitgebreid met een versie met een GVW van 5,5 t. Dit betekent dat de diverse gewichtsvarianten nu een brede reeks van segmenten bestrijken, variërend van een GVW van 3 t tot 5,5 t. De verbreding van de modelserie houdt een toename in van een halve ton laadvermogen van 2,95 t voor de Sprinter gesloten bestelwagen en een toename van het draagvermogen van het chassis met cabine tot een maximum van 3,41 t. Hierdoor komt het laadvermogen, voornamelijk voor de gesloten bestelversie, op een zeer hoog niveau in deze gewichtscategorie.

Mercedes-Benz bestelwagens heeft voor deze ontwikkelingen gekozen als reactie op wensen van klanten: in vele sectoren van de markt is een maximaal laadvermogen nodig om de werkzaamheden zo effectief mogelijk uit te kunnen voeren. Tegelijkertijd moeten de typische karakteristieken van een bestelwagen behouden blijven, zoals een gemakkelijke instap achter de vooras, compacte afmetingen, het gevoel van een personenwagen in de bestuurderscabine, een hoge mate van rijcomfort en de rijdynamiek van een personenwagen.

Voor de talloze producenten van koetswerken en ombouwen is de Sprinter een interessantere propositie dan ooit tevoren met de nieuwe gewichtsklasse – een op de twee Sprinters wordt uitgerust met een speciaal koetswerk of een ombouw. Deze oplossingen omvatten een groot spectrum, van planksystemen voor pakketbezorgers en transportvoertuigen tot op maat gemaakte oplossingen voor diverse beroepsgroepen en servicetoepassingen, koel- en geïsoleerde voertuigen voor temperatuur gecontroleerd transport, auto’s voor hulpdiensten en openbaar vervoer, tot uiterst speciale bussen en campers.

Dieselmotoren overgeschakeld op Euro 6/VI, nieuwe motoren voor basismodellen

Mercedes-Benz heeft ook de dieselmotoren voor de Sprinters vernieuwd. Drie jaar achtereen was de Sprinter - als de eerste bestelwagen in Europa – al leverbaar met een complete motorenreeks die voldeed aan de Euro VI emissienorm. Nu schaalt Mercedes-Benz bestelwagens de volledige motorenserie in Europa op naar Euro 6/VI. Deze motoren maken gebruik van de effectieve emissiecontrole met EGR- & SCR-technologie. Dat verzekert een hoogst efficiënte verbranding, gepaard met een laag brandstofverbruik en een geringe CO2-uitstoot.

Tegelijkertijd worden de krachtbronnen met lagere vermogens aanmerkelijk dynamischer. De basismotor is nu de viercilinder OM 651 met een inhoud van 2,15 liter die 84 kW (114 pk) levert en een koppel heeft van 300 Nm. Dit betekent een toename van circa 20% in zowel motorvermogen als trekkracht vergeleken met zijn voorganger. Met een motorvermogen van 105 kW (143 pk) en een koppel van 330 Nm is de volgende krachtbron ook verbeterd ten opzichte van zijn voorganger: 10% meer vermogen en trekkracht. De krachtigste variant van de viercilinder motor (120 kW (163 pk)) blijft onveranderd, evenals de unieke V6 CDI met een inhoud van drie liter, die een motorvermogen genereert van 140 kW (190 pk) en een koppel van 440 Nm.

Van de motor en de transmissie tot de aandrijfas zijn alle componenten perfect op elkaar afgestemd. Als gevolg van alle wijzigingen en verbeteringen is de BlueTEC-aanduiding voor de dieselmotoren met Euro 6/VI-normering komen te vervallen. Alle dieselmotoren hebben nu de bekende CDI-toevoeging.

Alle nieuwe motorvarianten zijn per heden bestelbaar.