17
november
2010
|
01:00
Europe/Amsterdam

Fascinerende topvorm: CLS 63 AMG

  • Sportief topmodel met nieuwe AMG V8-biturbomotor

  • Zeer hoge prestaties bij een verbruik van 9,9 l/100 km

  • AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie, nieuw ontwikkeld AMG RIDE CONTROL sportonderstel en AMG-besturing

Op de autotentoonstelling van Los Angeles (19-28 november) introduceert Mercedes-Benz de uitermate sportieve CLS 63 AMG. De vierdeurs coupé beschikt over een nieuwe AMG V8 biturbo-motor met een vermogen van maximaal 410 kW (557 pk) en een koppel van 800 Nm. Deze motor is standaard gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie. De efficiency van de aandrijflijn komt tot uiting in zeer hoge prestaties, maar ook door een gemiddeld brandstofverbruik van 9,9 l/100 km. Daarmee is de nieuwe CLS 63 AMG maar liefst 32% zuiniger dan zijn voorganger.

De nieuwe CLS 63 AMG beschikt over de nieuwe 5,5-liter AMG V8 biturbomotor die intern bekend staat als M157. In deze krachtbron komt alle innovatiekracht en het vakmanschap van AMG samen. Zo beschikt hij over directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en een start/stop functie. Het maximale vermogen bedraagt 386 kW (525 pk) en koppel bereikt een piekwaarde van 700 Nm. Daarmee zijn een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden mogelijk. Optioneel is het AMG Performance Package beschikbaar. Mede door een verhoging van de turbodruk (van 1,0 tot 1,3 bar) stijgt het vermogen van de nieuwe AMG V8 tot 410 kW (557 pk) en het koppel tot 800 Nm. De CLS 63 AMG met het AMG Performance Package sprint in 4,3 seconden van 0-100 km/h en heeft een begrensde topsnelheid van 300 km/h. De uitvoeringen met het AMG Performance Package zijn herkenbaar aan een carbonfiber-motorafdekking.

Nog een topprestatie: het verbruik

Ook het brandstofverbruik van de CLS valt onder de categorie topprestaties. Hoewel de nieuwe AMG-V8 sterker is dan de 6,2-liter krachtbron die hij aflost, is het gemiddelde verbruik met maar liefst 32% afgenomen. De nieuwe CLS 63 AMG is volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 9,9 l/100 km (voorganger: 13,5 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe CLS 63 AMG bedraagt 232 g/km. De verbruik- en CO2-cijfers gelden ook voor de uitvoering met AMG Performance Package.

Sportieve efficiency: AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps-transmissie

De CLS 63 AMG is standaard uitgevoerd met de unieke AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps-transmissie. Deze innovatieve versnellingsbak heeft geen koppelomvormer, maar maakt gebruik van een compacte ‘natte start-koppeling’. Daarbij beschikt hij over een start/stop-functie, die actief is in de zogenaamde Controlled Efficiency-modus. Andere kenmerken daarvan zijn een ‘zachtere’ respons op het gaspedaal en het sneller opschakelen naar een hogere versnelling. De versnellingsbak biedt ook een Sport-, een Sport plus- en een Manual-modus. Deze rijprogramma’s zijn afgestemd op (zeer) sportief gebruik. Om razendsnel overschakelen mogelijk te maken, wordt bij volle motorbelasting de injectie en de ontsteking gedurende een fractie van een seconde onderbroken. Dit gaat gepaard met indrukwekkende geluidseffecten. De AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie heeft daarnaast een automatische ‘double-declutch-’ en een RACE START-functie.

AMG RIDE CONTROL sportonderstel, AMG stuurinrichting

Het sportieve karakter van de CLS 63 AMG is ook te danken aan het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met stalen veren vóór en luchtvering met niveauregeling achter. De demping wordt elektronisch aangestuurd en reageert volautomatisch en zeer snel op veranderende rijomstandigheden. De bestuurder heeft keuze uit drie ‘settings’: Comfort, Sport en Sport plus.

De nieuwe elektromechanische AMG sport parameter-stuurinrichting levert ook een belangrijke bijdrage aan de sportieve beleving. De mate van bekrachtiging is variabel aan de hand van de gekozen onderstelmodus – de keuze voor een sportieve afstemming gaat gepaard met een extra directe stuurrespons. De geavanceerde stuurinrichting is zeer energiezuinig dankzij de behoeftegestuurde werking – er wordt alleen energie gebruikt als een stuurbeweging plaatsvindt. Ook het ESP kent verschillende ‘settings’, waaronder voor (extra) sportieve rijstijl.

Het remsysteem van de CLS kenmerkt zich door kracht en uithoudingsvermogen. De remschijven (vóór en achter) hebben een diameter van 360 mm en zijn inwendig geventileerd en geperforeerd. De remschijven vóór maken gebruik van composiettechnologie en zijn onder raceomstandigheden getest. Optioneel is het AMG keramische composietremsysteem beschikbaar. De remschijven hiervan zijn groter en lichter dan die van de originele reminstallatie. Daardoor zijn de prestaties en het uithoudingsvermogen van dit systeem nog beter. De geringe massa van de remschijven verlaagt bovendien het onafgeveerde gewicht en dat draagt bij aan een zeer precies stuur- en weggedrag. De CLS 63 AMG heeft triple-spaak AMG-wielen met 255/35 R 19-banden vóór en 285/30 R 19-banden achter.

Vorm en functie

Gewichtsreductie was een belangrijk uitgangspunt in de ontwerpfase van de nieuwe CLS 63 AMG. Daarom zijn diverse carrosseriedelen uitgevoerd in licht en sterk aluminium. Dat geldt bijvoorbeeld voor de motorkap, de wielkasten vóór, de achterklep, de deuren en een groot aantal onderhuidse componenten. Ten opzichte van conventionele stalen portieren, zijn de deuren van de CLS 63 AMG maar liefst 24 kg lichter. De verlichting is een ander typerend element waarbij vorm en functie een volmaakte eenheid vormen. De CLS 63 AMG is namelijk standaard uitgerust met volledige LED-verlichting inclusief de dynamische lichtfuncties van het Intelligent Light System. De LED-lichtunits dragen bij aan de indrukwekkende road presence van de CLS, maar belangrijker is nog dat ze onder alle omstandigheden voor optimale verlichting zorgen zonder daarbij tegenliggers te verblinden. Licht dat afkomstig is van een LED lijkt bovendien veel op daglicht. Nachtelijke ritten worden daardoor minder inspannend. Ook voor de achterlichtunits en de dagrijverlichting maakt de CLS 63 AMG gebruik van LED-technologie.

Onderscheidend ex- en interieur

De nieuwe CLS 63 is in één oogopslag herkenbaar als het sportieve topmodel binnen de CLS-reeks. De brede grille met de centraal geplaatste ster is een overduidelijke verwijzing naar de spectaculaire SLS AMG. Andere typische CLS 63 AMG kenmerken zijn de speciaal voor dit model ontworpen motorkap, de bredere spatborden, de achterspoiler (van carbon bij het AMG Performance Package) en de diffuser waarin de twee dubbele uitlaatpijpen en het mistachterlicht zijn opgenomen. De 19-inch lichtmetalen AMG-velgen in triple-spaak design dragen eveneens bij aan het unieke karakter van de CLS 63 AMG.

Ook het interieur ademt de sportieve en functionele elegantie die elk AMG-model kenmerkt. Het cockpitgevoel van de CLS 63 AMG wordt nog eens extra aangezet door de standaard AMG-sportstoelen die zijn bekleed met het fijnste nappaleder en het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur met aluminium schakelpaddles. Het stuur is aan de boven- en onderzijde afgevlakt. In de middenconsole is de AMG DRIVE UNIT ondergebracht. Hiermee kan de bestuurder diverse individuele settings kiezen.

Veiligheid van het hoogste niveau

Naast uitzonderlijke prestaties biedt de CLS 63 AMG ook een buitengewoon hoog veiligheidsniveau. Zo is hij standaard uitgerust met Active Blind Spot Assist. Dit assistentiesysteem waarschuwt de bestuurder voor een gevaarlijke situatie die kan ontstaan bij het wisselen van rijbaan. Mocht een wisseling van rijbaan gevaarlijk zijn doordat zich een ander voertuig naast de auto bevindt, dan volgen visuele en akoestische waarschuwingssignalen. Als de bestuurder die negeert, reageert het ESP met een corrigerende remingreep. Ook Active Lane Keeping Assist is standaard. Dit assistentiesysteem komt in actie als de bestuurder onbedoeld een ononderbroken wegmarkering (links of rechts) overschrijdt. In dit geval zorgt een gerichte remingreep er voor dat de auto in het juiste spoor blijft. Deze remingreep gaat vergezeld van een visuele waarschuwing op het centraal op het dashboard geplaatst display. Als de CLS 63 AMG een onderbroken markering overschrijdt, wordt de bestuurder gewaarschuwd via een korte trilling in het stuur. Dit is een ‘oproep’ aan de bestuurder om tegen te sturen. Als de bestuurder geen actie onderneemt, volgt een subtiele doch effectieve remingreep.

De CLS 63 AMG komt in maart 2011 op de Nederlandse markt. De prijsstelling wordt in een later stadium bekend gemaakt.

Technische gegevens:

 

CLS 63 AMG

Motorinhoud

5461 cc

Boring x slag

98.0 x 90.5 mm

Compressieverhouding

10.0:1

Vermogen

386 kW (525 pk) bij 5.250 tpm
410 kW (557 pk) bij 5.750 tpm*

Max. koppel

700 Nm bij 1.750 – 5.000 tpm
800 Nm bij 2.000 – 4.500 tpm*

Motorgewicht (droog)

204 kg

Gemiddeld verbruik (NEDC)

9,9 l/100 km

CO2-emissie

232 g/km

Acceleratie 0 - 100 km/h

4.4 s 4.3 s*

Topsnelheid**

250 km/h / 300 km/h*

Alle cijfers zijn voorlopig; * met AMG Performance Package; ** elektronisch begrensd