20
april
2012
|
02:00
Europe/Amsterdam

Exclusieve V8- en V12-versies vanaf eind juni 2012 in Nederland: De top in offroad: Mercedes-Benz G 63 AMG en G 65

  • G 63 AMG met 5,5-liter AMG-V8-biturbo: 400 kW/544 pk en 760 Nm

  • G 65 AMG met 6,0-liter AMG-V12-biturbo: 450 kW/612 pk en 1.000 Nm

  • Beide versies met AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC-transmissie

Mercedes-Benz presenteert de AMG-uitvoeringen van de nieuwe G-Klasse. De nieuwe G 63 AMG beschikt over de 5,5-liter AMG-V8-biturbomotor met een vermogen van 400 kW/544 pk en een koppel van 760 Nm. Deze motor levert hoge prestaties die vergezeld gaan van de indrukwekkende AMG-V8-sound. Door een groot aantal efficiencyverhogende technologieën is hij bovendien aanzienlijk zuiniger dan zijn voorganger. De G 65 AMG is het absolute topmodel. Deze beschikt over de stille, soepel lopende 6,0-liter AMG-V12-biturbomotor die goed is voor 450 kW/612 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Dat maakt de G 65 AMG tot de krachtigste terreinwagen in serieproductie.

De nieuwe G 63 AMG is krachtiger (+27 kW/37 pk en +60 Nm) dan zijn voorganger, de G 55 AMG KOMPRESSOR. Desondanks is hij ook aanzienlijk zuiniger. Het gecombineerde verbruik bedraagt 13,8 l/100 km (CO2: 322 g/km) tegen 15,9 l/100 km (- 13%).

De extra efficiency komt op het conto van de toepassing van onder meer het ECO start-stopsysteem, intelligent generatormanagement en de nieuwe AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC-transmissie. Deze zeventraps automatische transmissie heeft een dubbele koppeling en biedt keuze uit drie rijprogramma’s: Controlled Efficiency, Sport en Manual. In Controlled Efficiency-modus is het ECO start-stopsysteem actief. De G 63 AMG levert hoge prestaties (een begrensde topsnelheid van 210 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 5,4 s). De sound van de AMG V8 is indrukwekkend. Het geluid ‘ontsnapt’ via dubbele uitlaatpijpen aan beide zijden van de auto.

Dynamisch onderstel

De G 63 AMG beschikt over het AMG-sportonderstel dat een hoge mate van rijdynamiek mogelijk maakt. Door de toepassing van verbeterde ophangingspunten van de transmissie, de reductiebak en de motor is het trillings- en geluidsniveau sterk teruggebracht. Dit leidt tot een hoog comfortniveau, waardoor de bestuurder en inzittenden ook tijdens lange ritten fit en alert blijven.

De G 63 AMG heeft standaard 20-inch lichtmetalen AMG-velgen met 275/50 R 20-banden. Geventileerde en radiaal doorboorde remschijven en rode remklauwen zijn eveneens standaard. In het vernieuwde ESP is een HOLD-functie opgenomen. Hierdoor wordt wegrijden op een helling vereenvoudigd. Het ESP ‘herkent’ bovendien noodremsituaties. Op zo’n moment wordt druk in de remleidingen in fracties van seconden verhoogd, waardoor de remmen sneller reageren. Ook aanhangwagenstabilisatie is in het ESP geïntegreerd.

Nieuw in- en exterieur

De G 63 AMG valt op door zijn nieuwe twin-blade AMG-grille, nieuwe bumpers met grote luchtopeningen, bi-xenon koplampen en led-dagrijlicht. Andere herkenningspunten zijn de V8-BITURBO-logo’s. Het interieur is ten opzichte van de voorganger ingrijpend gewijzigd. Het dashboard is compleet nieuw met onder andere specifieke AMG-instrumenten en een kleurendisplay tussen de ‘klokken’. Door de verlichte AMG-instaplijsten (voor en achter) is zelfs de instap al exclusief. Tot de standaarduitrusting behoort interieurbekleding in designo leder.

De G 65 AMG: exclusieve fascinatie

Met een vermogen van 450 kW/612 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm is de G 65 AMG de krachtigste terreinwagen in serieproductie. Het is bovendien de eerste G-Klasse met de 6,0-liter AMG-V12-biturbomotor. De prestaties zijn van uitzonderlijk niveau. Zo neemt de acceleratie van 0-100 km/h slechts 5,3 s in beslag en is de topsnelheid elektronisch begrensd op 230 km/h. De V12 is standaard gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC-transmissie. Het gecombineerde verbruik bedraagt 17,0 l/100 km (CO2: 397 g/km).

Onderscheidend vermogen

De G 65 AMG onderscheidt zich ook uiterlijk van het V8-model. Specifieke herkenningspunten zijn de verchroomde grille, de 9,5 x 20 vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen in hoogglans titaangrijs en de V12-BITURBO-logo’s. In het interieur valt het welkomstdisplay met AMG-V12-BITURBO animatie op. De stoelen en achterbank zijn bekleed met designo leder. Dit is in het unieke diamantpatroon gestikt. Zelfs het dashboard is met leder bekleed. Diverse afwerkingsdelen zijn uitgevoerd met zwarte pianolak en de designo vloermatten dragen het V12-logo.

De nieuwe G 63 AMG en G 65 AMG zijn vanaf eind juni 2012 leverbaar met lange wielbasis. De prijsstelling is op dit moment nog niet bekend.