02
december
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

‘DIGITAL LIGHT’: niet-verblindend continu ingeschakeld grootlicht met een resolutie van meer dan 2 miljoen pixels

De toekomst van autoverlichting ligt voor Mercedes-Benz ontwikkelaars bij niet-verblindend grootlicht in HD-kwaliteit. De revolutionaire koplamptechnologie levert maximale prestaties en maakt communicatie en geavanceerde rijassistentie mogelijk. De nieuwe koplampen in HD-kwaliteit van Mercedes-Benz beschikken over chips met meer dan 1 miljoen microreflectoren, dus in totaal meer dan 2 miljoen per auto. De intelligente besturingstechniek werd door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld. Algoritmen ontvangen gedetailleerde informatie over de omgeving vanuit de voertuigsensoren en berekenen daaruit direct de helderheidswaarde voor elk van de ruim 2 miljoen pixels. Dankzij deze dynamiek en precisie beschikt het intelligente systeem over schier onbeperkte mogelijkheden om een ideale, hoge-resolutie lichtverdeling te bieden, die optimaal op de omgevingssituatie is aangepast.

“De beslissende factor is niet de technologie in de koplampen, maar de digitale intelligentie erachter”, benadrukt Gunter Fischer, Hoofd Exterior Body Development en Vehicle Operating Systems bij Daimler AG. De innovatie is door Mercedes-Benz samen met twee partners ontwikkeld en is een goed voorbeeld van de nauwe interne samenwerking tussen Daimler research en de personenauto-ontwikkeling op weg naar serieproductie.

Sensoren zoals camera’s en radar herkennen andere verkeersdeelnemers en krachtige computers evalueren zowel gegevens als digitale kaarten in milliseconden en geven de koplampen in alle situaties opdracht de lichtverdeling aan de situatie aan te passen. Dit resulteert in optimaal zicht voor de bestuurder zonder andere weggebruikers te verblinden, alsmede innovatieve functies en extra veiligheid. “Met onze ‘DIGITAL LIGHT’-strategie streven we niet alleen naar afstandsrecords, maar willen we met digitale verlichting het beste zicht en de hoogste helderheid zonder verblinding bereiken. Innovatieve functies ter ondersteuning van de bestuurder en voor de communicatie met andere weggebruikers optimaliseren de veiligheid tijdens het rijden in het donker aanzienlijk”, benadrukt Gunter Fischer.

Met ‘DIGITAL LIGHT’ wil Mercedes-Benz niet alleen de ideale lichtverdeling in alle rijsituaties bereiken, maar de bestuurder ook gericht leiden en ondersteunen in potentieel gevaarlijke situaties zoals bijvoorbeeld het rijden over versmalde rijbanen bij wegwerkzaamheden. Daarvoor zal het mogelijk zijn om lichtsporen op de weg te projecteren die ontbrekende wegmarkeringen vervangen. Ook kunnen digitale verlichtingssystemen meldingen op de weg projecteren, zoals richtingspijlen of waarschuwingen. Via ‘DIGITAL LIGHT’ communiceert de auto in de toekomst ook met andere verkeersdeelnemers. Zo kunnen bijvoorbeeld symbolen of een zebrapad voor voetgangers geprojecteerd worden. Daarmee levert ‘DIGITAL LIGHT’ enerzijds een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid en anderzijds een bouwsteen op weg naar ongevalvrij en autonoom rijden – als integraal onderdeel van de totale INTELLIGENT DRIVE-strategie. Wat in 2015 in het onderzoeksmodel F015 nog als visie werd gepresenteerd, is nu toegepast in demoauto’s en zal in de nabije toekomst op de weg verschijnen.

De koplamp wordt een beamer

In de nieuwe HD-koplamp werken chips met meer dan 1 miljoen microreflectoren. Het licht wordt daarbij opgesplitst in minuscule pixels. Hoe kleiner deze pixels zijn, des te beter kan het systeem op uiteenlopende situaties reageren en des te nauwkeuriger kunnen objecten en passanten aangelicht worden, terwijl tegelijkertijd andere gebieden heel gericht gedimd of verduisterd kunnen worden. Dit verschaft het beste zicht voor de bestuurder zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden.

De nieuw ontwikkelde HD-lichtverdelingssoftware wordt in het kader van ‘DIGITAL LIGHT’ door Mercedes-Benz voortaan ingezet bij twee hardware-koplampsystemen:

  • Voor maximale effectiviteit en prestaties zet Mercedes-Benz meer dan 1 miljoen lichtpunten per HD-koplamp in met een vernieuwende beamertechnologie. Gevoed door hoogspanningslichtdioden stralen in totaal 2 miljoen microreflectoren op de rijbaan – elke individuele reflector kan versteld worden. De eerste prototypen zijn al in demoauto’s ingebouwd en werden in november 2016 al in het openbaar ingezet tijdens nachtelijke ritten.

  • De in oktober 2016 gepresenteerde nieuwe, uiterst efficiënte en zeer compacte led-chip uit het onderzoeksproject µAFS zal in de nabije toekomst in modellen van Mercedes-Benz te vinden zijn. Per koplamp worden er vier led-chips met elk 1.024 individueel regelbare lichtpunten toegepast. Per voertuig zijn er dus 8.192 individueel regelbare lichtpunten.