06
juli
2017
|
15:04
Europe/Amsterdam

De nieuwe smart fortwo cabrio electric drive

Na de smart fortwo coupé en de smart forfour (gecombineerd stroomverbruik: 12,9-13,1 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) wordt nu ook de smart fortwo cabrio met elektrische aandrijflijn (gecombineerd stroomverbruik: 13,0 kWh/100 km) – tijdig voor de zomer – geïntroduceerd. De stijlvolle elektroauto koppelt het open rijplezier van de smart fortwo cabrio aan het speciale rijgevoel en de emissievrije aandrijflijn van de electric drive. Het model kan inmiddels besteld worden, de introductie is in juli 2017. De prijzen inclusief afleverkosten voor de smart fortwo cabrio electric drive beginnen bij € 26.807.

Drie auto’s in één: met een druk op de knop wordt de smart fortwo cabrio getransformeerd van gesloten tweezitter tot een auto met een groot vouwschuifdak, of tot een volwaardige cabriolet met de stoffen kap geheel geopend. Daardoor kan het open rijden worden aangepast aan de weersomstandigheden of aan de stemming van de bestuurder. Deze flexibiliteit van de stoffen tritop kap en de wegneembare dakbalken is een speciale eigenschap; en niet alleen in dit segment. Tegelijkertijd is de nieuwe smart fortwo cabrio de enige echte cabriolet in dit segment – en als electric drive is het een van de weinige elektroauto’s met cabriodak op de markt.

Dr. Annette Winkler, directeur van smart: “Van onze drie volledig elektrisch aangedreven smart modellen laat met name de smart fortwo cabrio electric drive zien wat de voordelen zijn van de elektromobiliteit waar onze klanten zo van houden. Het dak kan in een paar seconden worden geopend en vervolgens rijd je bijna geruisloos door de stad, waarbij de fantastische acceleratie voor nog meer rijplezier zorgt.”

Het rijgedrag is pittig en vlot als altijd. De zeer kleine draaicirkel draagt hier eveneens aan bij, met 6,95 meter voor de tweezitter is deze identiek aan die van het conventioneel aangedreven model. Tevens kan elke wens worden vervuld wat betreft kleuren en opties – elektrisch rijden kan bij smart op geheel eigen wijze worden vormgegeven.

De oplaadtijd is een belangrijke factor voor kopers van elektroauto’s en de nieuwe smart electric drive heeft ook op dat vlak grote stappen voorwaarts gezet. Bij alle modellen behoort een nieuwe, krachtige boordlader tot de standaarduitrusting. Met de smart control-app kan het laadproces heel eenvoudig op afstand worden gevolgd, daarnaast kunnen tal van andere functies zoals intelligent laden worden aangestuurd.

Vanaf het voorjaar van 2018 zal een bijzonder krachtige 22 kW-snellader als optie leverbaar zijn. Hiermee kan de smart electric drive veel sneller worden opgeladen: in minder dan 45 minuten (0-80%) als driefasig opladen ter plekke mogelijk is.

De smart fortwo electric drive-modellen worden in serieproductie gebouwd in de smart fabriek in het Franse Hambach. De smart is uitgerust met een accu van het bedrijf ACCUMOTIVE, dat tot het Daimler-concern behoort. Deze in het Duitse Kamenz gevestigde specialist bouwt het elektrische hart van de smart electric drive al sinds 2012. De aandrijflijn wordt geproduceerd in de fabriek van Renault in de Franse plaats Cléon.

Achterin de smart electric drive is een 60 kW (82 pk) sterke elektromotor geplaatst die zijn vermogen via een constante overbrengingsverhouding afgeeft naar de wielen. Het riante koppel van 160 Nm is direct beschikbaar vanaf stationair toerental. De electric drive heeft een actieradius van circa 155 km – ideaal voor lokaal emissievrij rijden in stedelijke gebieden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 130 km/h om de actieradius zo groot mogelijk te maken.

Dankzij de vermogenskarakteristiek van de elektromotor heeft de smart voldoende aan één vaste overbrengingsverhouding. Zodoende hoeft er niet te worden geschakeld – een groot voordeel in druk stadsverkeer. Om achteruit te kunnen rijden, wordt de rotatierichting van de motor veranderd.

De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo cabrio electric drive:

smart fortwo cabrio electric drive

Motor

Separaat aangestuurde driefasen synchroonmotor

Accu

Lithium-ion accu

Accucapaciteit (kWh)

17,6

Max. vermogen elektromotor (kW/pk)

60/82

Max. koppel elektromotor (Nm)

160

Acceleratie 0-60 km/h (sec.)

4,9

Actieradius NETC (km)

155

Topsnelheid (km/h)

130

Oplaadtijd, 0-80% via regulier stopcontact (in uren)

6 (WEU/UK), 13 (VS)

Oplaadtijd 0-80% wallbox (in minuten)

3,5 (WEU), 2,5 (GB/VS)

Consumentenprijs inclusief kosten rijklaarmaken vanaf (euro)

26.807

Naast de standaard transmissiemodus kan de bestuurder ook de ECO-modus inschakelen, die is gericht op een bijzonder efficiënte rijstijl. Hierin wordt de topsnelheid beperkt en de respons van het gaspedaal aangepast. Ook wordt het maximale recuperatieniveau ingeschakeld. Als er wordt gereden zonder dat er gas wordt gegeven of als er wordt geremd, wordt de kinetische energie omgezet in elektrische energie – dit heet recuperatie. De radargebaseerde recuperatie, die wordt ingeschakeld in de standaard transmissiemodus, is anticiperend. De verkeerssituatie wordt gemonitord met een radarsensor en er wordt een recuperatieniveau gekozen dat past bij de rijomstandigheden.

Om energie te besparen en de actieradius te vergroten, is de smart electric drive ook uitgerust met preconditionering. Hiermee kan bijvoorbeeld de gewenste interieurtemperatuur worden voorgeprogrammeerd, terwijl de accu nog wordt opgeladen.

Met de smart control-app kan via de smartphone, tablet of pc informatie over de electric drive worden opgevraagd. Ook kunnen functies als de preconditionering of intelligent laden op handige wijze worden aangestuurd. Het nieuwe model biedt meer bedieningsmogelijkheden dan zijn voorganger. Zo zorgen bijvoorbeeld twee instelbare vertrektijden ervoor dat intelligent laden en preconditionering voor regelmatige ritten niet altijd opnieuw te hoeven worden ingesteld.

De standaarduitrusting van de smart electric drive-modellen is nog uitgebreider dan die van de modellen met conventionele aandrijflijn. Zo beschikken de electric drive-versies tevens over een versnellingshendelknop die met zwart leder is bekleed, een middenconsole met opbergvak en een dubbele bekerhouder alsmede een combi-instrument met powermeter en een display dat de accustatus weergeeft. Het Winter pakket met verwarmbaar stuurwiel is als optie leverbaar voor maximaal comfort. Het electric drive Design pakket (optie) geeft de auto een expressief uiterlijk: de tridion veiligheidskooi en de buitenspiegels zijn uitgevoerd in de exclusieve kleur electric green. Verder kan praktisch elke wens worden vervuld wat betreft kleuren en opties, want het smart BRABUS tailor made individualiseringsprogramma is ook leverbaar voor de smart electric drive.

Elektrogeschiedenis van smart

Met de ingebruikname van de eerste elektrisch aangedreven testvloot in Londen in 2007 vervulde smart ook een pioniersrol op het gebied van elektromobiliteit toen 100 smart fortwo electric drives gingen rondrijden in de Britse hoofdstad – met groot succes.

In 2009 bracht smart de tweede generatie fortwo electric drive op de markt, het model werd in 18 landen leverbaar. Met dit model wilde de fabrikant zoveel mogelijk informatie vergaren over de wijze waarop klanten elektroauto’s gebruiken en opladen. De enorme vraag overtrof alle verwachtingen. In plaats van de verwachte 1.000 auto’s werden er meer dan 2.000 smart fortwo electric drives geproduceerd in Hambach.

De derde generatie smart fortwo electric drive wist vanaf juni 2012 een zeer uiteenlopende kopersdoelgroep voor zich te winnen met zijn innovatieve en toekomstgerichte concept. Bovendien werd de smart fortwo in 2013 leverbaar in China, als eerste volledig elektrische auto van een Europese fabrikant. In Duitsland wist de elektrische smart in zeer korte tijd marktleider in zijn segment te worden met een marktaandeel van circa 40 procent, een positie die het model drie jaar op rij wist te behouden.

Daarnaast droeg de smart electric drive ook bij aan het succes van het merk als onderdeel van de car2go-vloot, die meer dan 1.400 auto’s in drie steden omvat. Alleen al met de car2go-auto’s zijn sinds het begin al meer dan 35 miljoen veeleisende kilometers afgelegd bij dagelijks gebruik.