26
juli
2017
|
11:09
Europe/Amsterdam

Daimler zet succeskoers voort: records bij afzet en omzet

  • Concernafzet met 822.500 (+8%) duidelijk hoger dan het voorgaande jaar

  • Omzetstijging van 7% tot € 41,2 miljard

  • Concern-EBIT stijgt duidelijk tot € 3,7 miljard (2016: € 3,3 miljard)

  • Concernresultaat van € 2,5 miljard (2016: 2,5 miljard)

  • Free Cash Flow uit de industriële activiteiten in eerste halfjaar € 3,0 miljard (2016: € 2,1 miljard)

  • Voor het volledige jaar 2017 duidelijke afzet- en omzetstijging verwacht

  • Verwacht concern-EBIT duidelijk hoger dan het niveau van het voorgaande jaar

  • Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars: “Achter ons ligt een uitstekend tweede kwartaal. Onze strategie werkt. We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld. En we bereiken ze, bij de afzet en bij de winstgevendheid.”

  • Bodo Uebber, in de raad van bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Finance & Controlling en Daimler Financial Services: “We grijpen met succes groeikansen aan en maken consequent gebruik van zakelijk potentieel en van de kansen van digitalisering. We beschikken over de financiële slagkracht die nodig is voor deze groeikoers.

Daimler AG (beursafkorting DAI) heeft in het eerste halfjaar van 2017 zijn winstgevende groeikoers voortgezet en records op het gebied van afzet en omzet in een tweede kwartaal bereikt. Daimler verkocht in de maanden april tot en met juni wereldwijd 822.500 personen- en bedrijfswagens (+8%) en realiseerde daarmee opnieuw een record bij de concernafzet. Alle automobieldivisies leverden een bijdrage aan de grootste afzet tot dusver, in het bijzonder de recordafzet van Mercedes-Benz Cars (595.200 voertuigen, +9%) en Mercedes-Benz Vans (103.400 voertuigen, +4%) alsmede de afzettoename van Daimler Trucks (116.400 voertuigen, +8%). De concernomzet bereikte in het tweede kwartaal de recordwaarde van € 41,2 miljard en lag daarmee 7% hoger dan in het voorgaande jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten bedroeg de omzetstijging 5%.

Het Daimler-concern realiseerde in het tweede kwartaal van 2017 een EBIT van € 3.746 miljoen en kon daarmee de waarde van het voorgaande jaar van € 3.258 miljoen met 15% duidelijk overtreffen. Het concernresultaat toonde een lichte verbetering tot € 2.507 miljoen (2016: € 2.452 miljoen). De bijdrage van de aandeelhouders van Daimler AG aan het concernresultaat bedroeg € 2.439 miljoen (2016: 2.429 miljoen); dit leidde tot een resultaat per aandeel van € 2,28 (2016: € 2,27).

“Achter ons ligt een uitstekend tweede kwartaal. Deze sterke kernactiviteit is de beste basis voor een succesvolle ontwikkeling van nieuwe zakelijke modellen rondom de CASE-onderwerpen”, zei Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars. CASE staat voor de vier strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijving (Electric), die Daimler op doordachte wijze met elkaar verbindt. “Onze strategie werkt. We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld. En we bereiken ze, bij de afzet en bij de winstgevendheid. We verbeteren stap voor stap de efficiëntie in onze gehele onderneming. De transformatie van Daimler is in volle gang. En we hebben alles wat daarvoor nodig is: de speelruimte voor investeringen en de vrijheid voor innovaties.”

Tot de duidelijke stijging van het resultaat bij de divisie Mercedes-Benz Cars in het tweede kwartaal van 2017 heeft de positieve afzetontwikkeling van de nieuwe E-Klasse en de SUV-modellen bijgedragen. Bovendien was er in hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar sprake van buitengewone lasten. In het resultaat van de divisie Daimler Trucks zijn uitgaven voor servicemaatregelen bij Mercedes-Benz Trucks opgenomen. Ondanks winst dankzij efficiëntie kon het resultaat van het voorgaande jaar niet worden geëvenaard. Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses bereikten een EBIT op hoog niveau, maar niettemin lager dan de resultaten van het voorgaande jaar. Bij de automobieldivisies overtrof het operationeel resultaat met 9,2% (2016: 8,3%) opnieuw de doelstelling. Bij de divisie Daimler Financial Services nam de EBIT licht toe ten opzichte van het voorgaande jaar. Wisselkoerseffecten hadden bij alle divisies een positieve uitwerking op het operationeel resultaat.

“We grijpen met succes groeikansen aan en maken consequent gebruik van nieuw zakelijk potentieel en van de kansen van digitalisering”, zei Bodo Uebber, in de raad van bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Finance & Controlling en Daimler Financial Services. “Daarvoor zullen we meer en omvangrijk in de toekomst investeren, zodat vanuit het huidige perspectief de investeringen in activa en uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling dit jaar en volgend jaar opnieuw duidelijk zullen worden vergroot. We beschikken over de financiële slagkracht die nodig is voor deze groeikoers.”

Free Cash Flow en netto-liquiditeit

De Free Cash Flow uit de industriële activiteiten bedroeg in het eerste halfjaar van 2017 € 3,0 miljard (2016: € 2,1 miljard). Deze toename was vooral te verklaren door de positieve bedrijfsontwikkeling alsmede de ontwikkeling van het Working Capital. Een toevoeging aan liquide middelen van € 0,4 miljard ontstond uit de dividenduitkering van Bejing Benz Automotive Co. (BBAC). De verkoop van onroerende goederen door Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation op de locatie Kawasaki in Japan leidde tot een toevoeging aan de liquide middelen van € 0,3 miljard. Nadelige effecten ontstonden uit de toegenomen investeringen in immateriële en materiële activa en de verwerving van een belang in LSH Auto International Limited.

Sinds 31 december 2016 is de netto-liquiditeit van de industriële activiteiten gedaald van € 19,7 miljard tot € 18,4 miljard. De dividenduitkering aan de aandeelhouders van Daimler AG alsmede de wisselkoerseffecten op de einddatum leidden tot een daling van de netto-liquiditeit, die echter door de positieve Free Cash Flow gedeeltelijk kon worden gecompenseerd.

“Op basis van onze financiële slagkracht herfinancieren we ons op de internationale geld- en kapitaalmarkten tegen aantrekkelijke voorwaarden”, zei Bodo Uebber. “Deze middelen gebruiken we voor onze financiële diensten in de automobielsector, om voor klanten, dealers en vlootbeheerders aantrekkelijke aanbiedingen samen te stellen en daarmee de groeikoers extra te ondersteunen.”

In het eerste halfjaar van 2017 verwierf Daimler door de uitgifte van leningen liquide middelen met een omvang van € 10,7 miljard (2016: € 12,6 miljard). In juni plaatste Daimler AG op de Europese kapitaalmarkt een lening in meerdere tranches met een volume van € 4,1 miljard en looptijden tot 20 jaar. Bovendien plaatste Daimler Finance North America LLC begin mei op de Noord-Amerikaanse kapitaalmarkt leningen met looptijden van 18 maanden, drie en vijf jaar met een totaal volume van $ 2,0 miljard.

Medewerkers

Aan het einde van het tweede kwartaal van 2017 telde het Daimler-concern wereldwijd 290.867 medewerkers (ultimo 2016: 282.488, einde Q2/2016: 286.860). Daarvan waren er 174.909 (ultimo 2016: 170.034) in Duitsland en 23.705 (ultimo 2016: 21.857) in de Verenigde Staten werkzaam. Bij de geconsolideerde dochterondernemingen in China waren er eind juni 3.944 (ultimo 2016: 3.696) medewerkers actief.

Boilerplate

Forward-looking statements:

This document contains forward-looking statements that reflect our current views about future events. The words “anticipate,” “assume,” “believe,” “estimate,” “expect,” “intend,” “may,” ”can,” “could,” “plan,” “project,” “should” and similar expressions are used to identify forward-looking statements. These statements are subject to many risks and uncertainties, including an adverse development of global economic conditions, in particular a decline of demand in our most important markets; a deterioration of our refinancing possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure including natural disasters, acts of terrorism, political unrest, armed conflicts, industrial accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial services activities; changes in currency exchange rates; a shift in consumer preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a possible lack of acceptance of our products or services which limits our ability to achieve prices and adequately utilize our production capacities; price increases for fuel or raw materials; disruption of production due to shortages of materials, labor strikes or supplier insolvencies; a decline in resale prices of used vehicles; the effective implementation of cost-reduction and efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which we hold a significant equity interest; the successful implementation of strategic cooperations and joint ventures; changes in laws, regulations and government policies, particularly those relating to vehicle emissions, fuel economy and safety; the resolution of pending government investigations or of investigations requested by governments and the conclusion of pending or threatened future legal proceedings; and other risks and uncertainties, some of which we describe under the heading “Risk and Opportunity Report” in the current Annual Report. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those we express or imply by such statements. We do not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements since they are based solely on the circumstances at the date of publication.

Daimler at a Glance

Daimler AG is one of the world’s most successful automotive companies. With its divisions Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services, the Daimler Group

is one of the biggest producers of premium cars and the world’s biggest manufacturer of commercial vehicles with a global reach. Daimler Financial Services provides financing, leasing, fleet management, insurance, financial investments, credit cards, and innovative mobility services.

The company’s founders, Gottlieb Daimler and Carl Benz, made history with the invention of the automobile in the year 1886. As a pioneer of automotive engineering, Daimler continues to shape the future of mobility today:

The Group’s focus is on innovative and green technologies as well as on safe and superior automobiles that appeal and fascinate. Daimler consequently invests in the development of alternative drive trains with the long-term goal of emission-free driving: from hybrid vehicles to electric vehicles powered by battery or fuel cell. Furthermore, the company follows a consistent path towards accident-free driving and intelligent connectivity all the way to autonomous driving. This is just one example of how Daimler willingly accepts the challenge of meeting its responsibility towards society and the environment.

Daimler sells its vehicles and services in nearly all the countries of the world and has production facilities in Europe, North and South America, Asia, and Africa. Its current brand portfolio includes, in addition to the world’s most valuable premium automotive brand, Mercedes-Benz, as well as Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach and Mercedes me, the brands smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra and Thomas Built Buses, and Daimler Financial Services’ brands: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services, Daimler Truck Financial, moovel, car2go and mytaxi. The company is listed on the stock exchanges of Frankfurt and Stuttgart (stock exchange symbol DAI). In 2016, the Group sold around 3 million vehicles and employed a workforce of 282,488 people; revenue totalled €153.3 billion and EBIT amounted to €12.9 billion.

Contactpersoon
photo:Huub Dubbelman
Huub Dubbelman
Manager Corporate Communications
030-2471347
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws