05
maart
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

A 45 AMG eerste AMG-model met viercilinder motor: Indrukwekkend modeloffensief van Mercedes-AMG in Genève

Mercedes-AMG komt naar de Autosalon van Genève met een ongekend groot aantal nieuwe modellen. Zo is de 265 kW/360 pk sterke A 45 AMG het eerste AMG-model met viercilinder motor. Hij is bovendien standaard uitgevoerd met een op dynamiek afgestemde versie van het 4MATIC-vierwielaandrijvingsysteem. Permanente vierwielaandrijving gaat bij AMG een steeds belangrijkere rol spelen. Zo zijn de nieuwe E 63 AMG en CLS 63 AMG die in Genève debuteren voortaan ook leverbaar als 4MATIC. Andere AMG-primeurs zijn de SLS AMG Black Series en de C 63 AMG “Edition 507”.

AMG-Mercedes breidt zijn modellenpalet in hoog tempo uit. Daarbij positioneert het zich nadrukkelijk voor de toekomst. Een belangrijk doel daarbij is een significante reductie van de CO2-uitstoot over de gehele breedte van het gamma. Om dat te bereiken zet Mercedes-AMG diverse efficiencyverhogende technologieën in. Veel AMG-modellen beschikken bijvoorbeeld al over de ECO start/stop functie. Ook de lichtgewicht bouwwijze (AMG Lightweight Performance) draagt bij aan een verdere verbetering van de efficiency. Een andere pijler in de AMG-toekomststrategie is de toepassing van 4MATIC-vierwielaandrijving. Ook dit komt duidelijk naar voren op de Autosalon van Genève.

Een nieuw tijdperk: A 45 AMG

Met de A 45 AMG maakt AMG een indrukwekkende entree in de klasse van high-performance hatchbacks. De A 45 AMG beschikt over een AMG 2,0-liter BlueDIRECT krachtbron. Deze combineert directe inspuiting en turbotechnologie. Het resultaat: een piekvermogen van maar liefst 265 kW (360 pk) en een koppel van 450 Nm dat beschikbaar is tussen 2.250 en 5.000 tpm. Ook het specifieke vermogen van 133 kW (181 pk) per liter cilinderinhoud is toonaangevend in dit segment. Mede dankzij de fenomenale grip van het standaard 4MATIC-vierwielaandrijvingsysteem sprint de A 45 AMG in slechts 4,6 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Ondanks het hoge prestatiepotentieel laat de A 45 AMG gunstige verbruikcijfers voor zich noteren: 6,9 tot 7,1 l/100 km volgens de NEW European Driving Cycle (NEDC). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 161-165 g/km. De A 45 AMG voldoet nu al aan de Euro 6 emissienorm die per 2015 van kracht wordt én aan de pas in 2017 geldende eisen voor de emissie van deeltjes.

Pure sportiviteit: 4MATIC en AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie

De A 45 AMG beschikt standaard over 4 MATIC-vierwielaandrijving. Dit intelligente systeem leidt de aandrijfkracht onder normale omstandigheden naar de voorwielen. Afhankelijk van de rijomstandigheden en de rijstijl kan tot maximaal 50% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan. Dit gebeurt via de compacte Power Take-off Unit (PTU) die in de zeventraps transmissie is geïntegreerd. Deze AMG SPEEDSHIFT DCT-7-traps sporttransmissie met dubbele koppeling levert een belangrijke bijdrage aan de hoge mate van dynamiek. Hij schakelt razendsnel en ook de RACE START-functie draagt bij aan zeer snelle acceleratietijden. De transmissie biedt keuze uit drie rijprogramma’s, waaronder het ‘korte M-programma’ waarbij de bestuurder handmatig schakelt via stuurpaddles. Zo is de dynamiek van de A 45 AMG ten volle te ervaren. Standaard beschikt de A 45 AMG over een sportonderstel met onafhankelijke vóór- en achterwielophanging, 18-inch AMG-velgen en het AMG remsysteem met geventileerde en geperforeerde schijven rondom.

De A 45 AMG is sportief op het eerste gezicht. Typische AMG-herkenningspunten zijn de ‘twin-blade’ grille, grote luchtinlaten, een diffuser met geïntegreerde uitlaten etc. In het interieur zijn de sportstoelen, het multifunctionele sportstuur en specifieke bekleding (een combinatie van ARTICO en microvezel DINAMICA) de blikvangers. In Genève is ook de exclusieve, extra sportief uitgevoerde A 45 AMG “Edition 1” te zien.

De nieuwe E 63 AMG: nu ook met 4MATIC

In Genève beleeft de nieuwe E 63 AMG zijn tentoonstellingsdebuut. De 5,5-liter AMG V8 biturbo-krachtbron heeft in standaardconfiguratie al een vermogen van 410 kW (557 pk) en een koppel van 720 Nm. De nieuwe S-uitvoeringen zijn nog krachtiger: 430 kW (585 pk) en 800 Nm. De standaard E 63 AMG is de 557 pk sterke achterwielaangedreven Limousine. Hij sprint in 4,2 s van 0-100 km/h en is goed voor een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h. De nieuwe S-uitvoeringen worden altijd geleverd met 4MATIC permanente vierwielaandrijving. De Limousine accelereert in slechts 3,6 s van 0-100 km/h (Estate: 3,7 s). De AMG 5,5-liter V8 behoort tot de meest efficiënte motoren in zijn segment; de verbruikcijfers van de nieuwe E 63 AMG-modellen variëren van 9,8-10,5 l/100 km volgens New European Driving Cycle. Dit is mede te danken aan de standaard AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sporttransmissie die in Controlled Efficiency-modus gebruik maakt van de ECO start/stop functie. Alle E 63 AMG-modellen beschikken over het AMG High Performance remsysteem en de sportieve elektromechanische, snelheidsafhankelijke AMG-stuurbekrachtiging. De S-modellen hebben ook een sperdifferentieel achter en het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met elektronisch aangestuurde demping. Uiteraard is het uiterlijk van de nieuwe modellen zeer dynamisch en het interieur sportief-luxueus. Er is een breed scala aan assistentiesystemen die veiligheid én comfort dienen.

CLS 63 AMG: extra kracht én 4MATIC

De exclusieve CLS 63 AMG-modellen (vierdeurs Coupé en Shooting Brake) worden voortaan ook standaard geleverd met de 410 kW (557 pk) sterke AMG 5,5-liter V8 biturbo. Ook hier verschijnen de S-versies met 430 kW (585 pk) en 4MATIC-vierwielaandrijving in het programma. De S-uitvoering van de CLS 63 AMG sprint in 3,6 s van 0-100 km/h (Shooting Brake: 3,7 s) en haalt een topsnelheid van 250 km/h. Alle CLS 63 AMG-modellen hebben het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met elektronisch geregelde demping: vóór met stalen veren en achter met luchtvering. Elke CLS 63 AMG valt op door een unieke combinatie van elegantie en sportiviteit. Dit komt tot uiting in zowel ex- als interieur. Vanzelfsprekend is de CLS 63 AMG Shooting Brake leverbaar met de exclusieve designo-laadvloer van Amerikaans kersenhout.

C 63 AMG “Edition 507”: atmosferische AMG-kracht

Nieuw in het AMG-gamma zijn de C 63 AMG “Edition 507”-modellen (Limousine, Estate en Coupé). Ze beschikken alle over de atmosferische 6,3-liter AMG V8. Deze is uitgevoerd met onder meer de zuigers, drijfstangen en krukas van de SLS AMG-krachtbron. Daardoor komt het vermogen op 272 kW (507 pk) en het maximale koppel op 610 Nm bij 5.200 tpm. De Limousine en de Coupé sprinten daarmee in 4,2 s van 0-100 km/h (Estate: 4,3 s.). Het AMG Driver’s Package is altijd inbegrepen. Dat betekent dat de topsnelheid is afgeregeld op 280 km/h. Een bijzonder stijlelement is de aluminium motorkap met grote luchtopeningen – deze wordt ook gebruikt voor de C 63 AMG Black Series. Het interieur is zeer exclusief.

GT3-racer als inspiratie: SLS AMG Black Series

Ook de nieuwe SLS AMG Black Series staat in Genève in de spotlights. Hij is geïnspireerd op de SLS AMG GT3-racewagen. Dat komt tot uiting in een dynamisch uiterlijk met verbrede wielkasten, grote luchtopeningen, een carbon-achtervleugel en diverse andere aero-elementen. Dankzij de AMG Lightweight Performance-strategie weegt de de SLS AMG Black Series slechts 1.550 kg. Samen met de 6.3-liter AMG V8, die door diverse technische wijzigingen een vermogen van 464 kW/631 pk levert, leidt dat tot prestaties van zeer hoog niveau, zoals een sprint van 0-100 km/h in 3,6 s. en een topsnelheid van 315 km/h. Ook de rijdynamiek is van topklasse. Dit komt op het conto van het nieuwe elektronische AMG sperdifferentieel, het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met elektronisch geregelde demping en instelbare veerspanning. Zelfs ogenschijnlijke details als de verlaagd geplaatste zeventraps sporttransmissie dragen bij aan het sportieve weggedrag.